Totaal aantal pageviews

vrijdag 5 augustus 2016

Kippenloop 11 juni 2016


Op 17 oktober 2004 overleed Gijs van den Oever op veel te jonge leeftijd aan kanker. Ter nagedachtenis aan Gijs wilden twee kameraden een wandeltocht organiseren, een sponsorwandeltocht waarvan de totale opbrengst naar KWF Kankerbestrijding zou gaan. Gijs van den Oever had in Katwijk de bijnaam “Gijs de Kip”. Het idee voor de Kippenloop was geboren. Inmiddels is de Kippenloop uitgegroeid tot een groot wandelevenement dat duizenden deelnemers uit heel het land en zelfs omringende landen trekt. Ongeveer 200 vrijwilligers zetten zich in voor de Kippenloop.
Daarom hebben we in Katwijk een Kippenloop. Je verwacht een Kippenloop in Barneveld maar niets is minder waar.
Het begon enkele maanden geleden met een inschrijving en een afspraak met Anja.


Alleen bleek Anja een startkaart voor de 42 km te hebben en ik voor de 25 km, maar geen probleem bij de start kon ik mijn startkaart omruilen voor een 42 km.
Het probleem van het openbaar vervoer in het weekend speelt wandelaars nog wel eens parten om vroeg te kunnen starten. Anja en Cobie ondervinden dat probleem ook en na wat heen en weer geappt en wat telefoontjes wordt er afgesproken dat ik naar de carpoolplaats Harmelen West ga en Anja en Cobie daar gebracht worden. Om 06.15 uur hebben we afgesproken. Ik rij om 05.45 uur thuis vandaan weg. Dan ben ik zeker op tijd en de tomtom stel ik daar dan in als ik toch zit te wachten. Anja en Cobie zijn ook wat eerder en dat betekent dat we lekker op tijd op weg kunnen gaan. Het spettert wel al wat, maar we hebben er zin in om te gaan genieten vandaag. Als  we in Katwijk aankomen regent het en ik ga mijn startkaart omruilen, ik moet wel bijbetalen. We krijgen al direct een Snelle Jelle en we drinken nog een bekertje koffie, een dixiestop nemen we nog en dan zoeken we de poncho op om ons niet helemaal nat te laten regenen. We kunnen er tegen en om 07.15 uur gaan we van start.


Het eerste stuk slingeren we rond de parkeerplaats en dan gaat het over de boulevard naar de 1ste stempelpost bij KRB. Hier worden we alweer getrakteerd op een krentenbol en een kop koffie! Heerlijk en genietend van het lekkers kijken we naar het stuk strand wat gaat komen. Het is vloed, dus het wordt oppassen om geen natte schoenen en sokken tee krijgen. Het betekent ook dat het zwaar zal lopen door het mulle zand. We gaan op weg naar Wassenaarse Slag.



Wat een ontzettende grote kwallen komen we tegen op het strand en als je het even niet door hebt glibber je over een kleine kwal heen. En ja de golven en het water blijven onvoorspelbaar en soms is het rennen om niet nat te worden door de golf die verder het strand op komt dan je verwacht.

 
De volgende stempelpost die we tegenkomen is Strandpaviljoen de Golfslag Wassenaar. Hier worden we getrakteerd op een banaan en een flesje water. Hier houden we gelijk even een sanitaire stop. Op het moment dat we hier aankomen is het nagenoeg droog, dus besluiten we onze poncho uit te doen. Cobie kijkt op haar mobiel en geeft aan dat het nagenoeg niet meer zal spetteren. Omdat ik een weggooiponcho heb en eigenlijk geen vakje over heb voor de poncho besluit ik om hem weg te gooien. We lopen naar buiten en………………….   regen, regen!! Anja en Cobie pakken hun poncho en ik???? Nou weet je ik zoek even in de vuilnisbak en onder de bananenschillen kom ik hem tegen. Poncho uitgeklopt en hup weer aan.
 

We gaan weer op stap het zou zo droog worden even dit buitje nog en dan… Onze eerste slinger gaan we maken, we verlaten de 25 km route om wat extra kilometers te maken. Ik ga even op het uitkijkpunt staan voor wat foto’s.


We gaan door en het ontbreekt ons werkelijk aan niets. Want ook komen we verschillende waterpunten tegen. Het is gewoon super gezellig en zo’n mooie tocht. Heerlijk gewoon!


We gaan op naar de kippenpootjes. Dat houden we gelijk voor lunchstop. Het is inmiddels rond 12.00 uur als we op de helft zijn en aan ons kippenpootjes gaan kluiven.


Langzamerhand besluiten wij om de poncho nu maar echt uit te doen. Op het moment dat ik zeg dat ik het ding nu echt weg gaat gooien krijg ik veel commentaar. Neeee, je houd hem bij je anders krijgen we weer regen. Oké de poncho gaat uiteindelijk uit maar wordt aan mijn tas geknoopt. In eens zijn we de wandelaars voor ons kwijt. Nog even later komen we fietsers tegen en die vertellen ons dat we van de route af zijn en dus een stukje terug moeten om weer aan te haken.


We gaan richting stempelpost De Tender. we komen langs het Valkenburgse Meer en we worden getrakteerd op de stoomtrein die zijn rondje rijdt.


Nadat onze startkaart geknipt is en wij de bouillon op hebben gaan we verder. De volgende post is op 34,5 km. Dat is best een stukje lopen en het strand van vanmorgen beginnen we te merken.


Maar we blijven het tempo lekker volhouden en na een goed uur komen we bij de volgende stempelpost aan. En wie zit daar ook te rusten en te genieten van de consumptie die we daar krijgen? Pascal. We schuiven bij hem en de 2 andere wandelaars aan. De 2 wandelmaatjes van Pascal heb ik in Ugchelen bij de Zwientjestocht ontmoet. We kletsen even bij en dan stappen zij weer op. We geven ze een lichte voorsprong en waarschuwen dat we ze in zullen halen. En dat inhalen gebeurt pas bij de volgende stempelpost. Wij lopen door en zij gaan aan de kippensoep. Wij ruiken de finish en de rosé, dus besluiten door te lopen. Inmiddels is het ook best warm geworden en we zijn eigenlijk ook best moe.
Er komt nu nog een stuk boulevard en wat straatjes in Katwijk. De laatste stempelpost en we zijn binnen!!! Op de gps blijkt het dan 42,2 km te zijn.


We halen een sticker op voor het kilometerboekje en dan gaan we aan de kibbeling en de zoute haring. En de vis moet zwemmen dus de wijn kan ontkurkt worden. Omdat ik de bob ben is er voor mij een heerlijk frisje.


We gaan de pendelbus opzoeken en laten ons naar de auto brengen. Ik zet Anja en Cobie af bij het station Woerden. Zij gaan met de trein verder en ik ga door haar huis. We hebben een heerlijke dag gehad. Het was pittig, maar heel gezellig. Ik krijg nog een paar bossen pioenrozen en we bedanken elkaar voor de gezellige dag!












 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten