Totaal aantal pageviews

woensdag 3 augustus 2016

Rondje Warmond 13 maart 2016





Vandaag afgesproken met Ton. Ton is een route aan het uitzetten om met een aantal mensen te gaan lopen. De route die Ton in zijn hoofd heeft gingen we vandaag proef lopen, zodat Ton kan beslissen wat er wel in blijft en wat hij eventueel nog wil veranderen.
Het belooft een mooie dag te worden. De afgelopen nacht heeft het licht gevroren, dus de ruiten van de auto moesten ijsvrij gemaakt worden. Cees deed dat voor mij! Om 8 uur vertrok ik  vol goede moed naar station Sassenheim. Wat heb ik genoten van de mooie lucht onderweg. Het was echt een prachtige heldere winterlucht.
In Sassenheim aangekomen stond Ton al op mij te wachten. Nadat ik mijn wandelsokken en wandelschoenen had aangetrokken, konden we vertrekken.
Al snel kwamen wij het eerste bollenveld met narcissen tegen. Ton vertelde dat de bollen erg vroeg in bloei staan dit jaar en dat het problemen kan geven met het bloemencorso straks in april. De bloemen zullen tijdelijk terug moeten de koelcellen in zodat ze straks op de praalwagens gebruikt kunnen worden.

 

 

We lopen verder en komen bij “Huys te Warmont”.  Op dit terrein vervolgen wij onze wandeling en wat komen we dan tegen?? Een echte kabouterwoning?? Leuk en dat vraagt om een foto.

 



 
 
Wij vervolgen onze weg over het mooie terrein en komen dan bij het landgoed. Het wordt gerestaureerd en staat gedeeltelijk in de steigers. We proberen om de steigers niet op de foto te krijgen. Een kleine impressie van het huis en de omgeving.




 
De tocht gaat verder en we lopen Warmond in. Daar gaan we door de winkelstraat. We komen dan langs de woning van de schilder Jan Steen. Dit werd natuurlijk ook vastgelegd. In tegenstelling tot het spreekwoord zag het huis er aan de buitenkant goed verzorgd uit. Niets mis mee!
 



We lopen het eiland op waar Ton een rust heeft gepland. Warmond ligt aan de Kagerplassen en in de plassen liggen verschillende eilandjes. Ook zijn er mogelijkheden om naar de andere eilandjes te varen, alleen zo vertelt Ton daar is verder niets.
Op de toekomstige rustlocatie genieten wij van onze koffie en van de rust. Heerlijk zo rustig als het vandaag is. Fijn om even je hoofd leeg te maken en je weer op te laden voor de komende week.
 



Al kletsend en dan weer eens een poos heerlijk stil zijn met je eigen gedachten lopen we verder en komen we in de bebouwde kom. Ton laat mij veel mooie plekjes in de woonwijken zien. Overal weet hij een park of een mooi stukje natuur te vinden. En wat ondek ik midden in een park?


 
 
Het is duidelijk dat het voorjaar voor de deur staat. We ontdekken een nijlgans met jongen. Wat leuk om te zien. Ook zien we nog een mooie sier-eend. Alleen de naam weten we niet.




 
Onder het lopen ontdek ik dat Sassenheim een “Slot Teylingen” kent. Bij ons in het dorp hebben we ook een polder “Teylingen” heeft de familie een link?? Ik heb het later nog even op internet opgezocht en het is heel goed mogelijk alleen ik heb het geduld niet om er in te duiken, misschien kan iemand mij eens uit de droom helpen.
We lopen verder en Ton vertelt mij dat hij mij nog een ontdekking wil laten zien. Hij kent het verhaal ook pas sinds een week toen hij het las in een plaatselijk blad. Hij neemt mij mee over verschillende paadjes door wijkparken. We komen langs een kinderboerderij en een klooster wat omgebouwd is tot verzorgingshuis.


 
En zo staan we ineens voor de “ontdekking”.
“De ruïne van de oude Matthias- of Matthijskerk, die zich bevindt bij de de Oude Toren is ontstaan tijdens het beleg van Leiden in 1573. Leidenaars verwoestten toen de kerk (en de beide kloosters) om te voorkomen dat de Spanjaarden daarin een veilig heenkomen konden vinden..”
Ik heb Ton beloofd niet alles te verklappen van deze wandeling dus zal er verder niet veel over schrijven.



Na deze ontdekking gaat het weer richting station en onze auto’s. Het was een heerlijke dag met mooi weer en onze hoofden zijn weer opgefrist. Volgens de gps hebben we 17,4 km gelopen.
Het was een mooie tocht en een aanrader!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten