Totaal aantal pageviews

zondag 12 februari 2017

Noorderparktocht 11 februari 2017


Vandaag staat de Noorderparktocht van WS78 gepland. Ik heb er al een paar dagen naar uitgekeken om daar heen te gaan. Ik hoop weer veel wandelmaatjes te zien en te spreken. Het lijkt al zo lang geleden. Vandaag heb ik met André afgesproken.
Ik heb gisterenavond alles klaargezet en ook al is het maar een half uurtje rijden, ik ben van plan op tijd te vertrekken. Gisterenavond heeft het al wat gesneeuwd en er wordt voor vandaag nog meer sneeuw verwacht. Ik mag de auto van Cees meenemen vandaag en hij maakt zelfs de auto even sneeuwvrij en stelt de navigatie in. Fijn is dat, dank je wel. 
Met de gladheid valt het erg mee, eigenlijk helemaal niet glad en aangekomen in Bilthoven staan de vrijwilligers al de parkeerplaats te wijzen. Ik parkeer de auto en ga mijn wandelschoenen aan trekken. Als ik zover ben en richting de startlocatie loop zie ik André lopen. We begroeten elkaar en gaan richting start/inschrijfmoment. Het is al druk binnen de 40 kilometer is ook nog niet gestart het is ook nog geen kwart voor negen. Tijd genoeg dus, om 9.00 uur mogen we weg.
Als ik voor vertrek terug kom van een sanitaire stop staat André met Rob te praten. Ik sluit aan want van de week heb ik nog met Rob contact gehad over het Westerborkpad. Bij de toiletten heb ik nog even met Sandra staan praten. Dan is er het startsein om te vertrekken en we gaan op pad. Bij de deur zie ik Nellie nog en we zeggen elkaar gedag.



Als we buiten komen is het serieus gaan sneeuwen en we zullen de komende tijd in de sneeuw blijven lopen. Al snel veranderen we in sneeuwpoppetjes. Maar ik vind het niet erg. Leuk zelfs, want in de vorige sneeuwperiode liet mijn agenda een wandeltocht niet toe. Nu val ik met mijn neus in de boter. Bij het verlaten van het terrein van SCHC (Stichtse Cricket en Hockey Club) krijgen we de routebeschrijving uit gedeeld. Mijn ervaring is dat je die praktisch niet nodig hebt. Later op de route zijn we toch blij er 1 te hebben.
Al snel lopen we de voor WS78 bekende paden op. Het verharde pad laten we achter ons. Wij lopen duidelijk tussen veel wandelaars die vandaag voor de 40 kilometer hebben gekozen, maar al snel verspreiden de lopers zich over de route.

André probeert om de sneeuw die nog steeds valt op de foto te krijgen maar dat valt niet mee. Dan zien we een leuk optrekje. Dat probeer ik op de foto te zetten, maar het dak ligt met sneeuw en de muren zijn wit, dus mijn conclusie is (hardop) dat zal lastig zoeken worden op de foto thuis. We dollen nog even door en dan heeft André de oplossing: joh, je zet er de tekst bij "zoek de vogel". En ja hoor op de 2de foto staat werkelijk een vogel, dus de opdracht zoek de vogel!


We lopen weer verder en genieten van de omgeving. Het zijn prachtige vergezichten en veel mooie kodakmomenten. Het is wel steeds oppassen waar je loopt want met de sneeuw is het wel onverwachts glad. We hebben elkaar lang niet gesproken dus er valt heel wat te kletsen. Al pratend verdwijnen de kilometers onder onze voeten. Ook al is het glad en goed opletten we hebben er nog een aardig tempo in. Toch worden we nog ingehaald en jawel hoor iemand die ik ken, maar steeds zijn naam vergeet. Geen punt ik zeg hem gedag en geef hem de naam "meneer uit Zegveld" en ja hoor hij reageert en komt naast me lopen. Dan geef ik het maar toe: ik vergeet steeds je naam. Mees stelt zich nog een keer voor en ik vertel hem wie ik ben. En ja hoor dan zijn we in gesprek. De familie van mij die Mees goed kent bind. Na een poosje gaat Mees weer verder want hij heeft gewoon een sneller tempo en ik help André met het vasthouden van zijn bolletjes zodat hij de kaas open kan maken en zijn bolletjes kan beleggen en op kan eten. De boodschappen waren een beetje laat gedaan.


Dan gaan we het Noorderpark in richting de rustpost. Er beginnen namelijk rommelende geluiden uit mijn binnenste te komen. Na het ontbijt vanmorgen heb ik eigenlijk niet meer gegeten en wel heel wat energie geleverd. We gaan richting de molen Geesina. Daar wordt op ons gewacht met heerlijke soep en eventueel koffie. Wij gaan voor de soep en ik eet hierbij een paar boterhammen. We nemen ook van de gelegenheid gebruik om het 11-uurtje te drinken. Het is wel een kwartiertje later maar het smaakt niet minder.


Na de rust gaan we verder, we hebben er nu 12 km opzitten en gaan voor de laatste 8 km. en dan hebben we de fruitpost nog te goed. Ik vind het altijd prima geregeld die tochten van WS78. We lopen Groenekan door en al snel is hier ook weer een echt WS78 paadje gevonden. Na een poosje lopen denk ik dat André me nu toch echt in de maling neemt! Hij beweert dat er een sneeuwschuiver achter ons aan komt. Ik wil al reageren van maak dat de kat wijs, als hij doorheeft dat het een beetje vreemd overkomt. Hij overtuigt mij en als ik achterom kijk heeft hij toch werkelijk gelijk. We lachten erom en natuurlijk de sneeuwschuiver gaat op de foto! De achterkant ook en dan blijkt het de zoutstrooier te zijn. Die schuiver heeft hij vandaag niet nodig.


Het is nu een stuk rustiger op de route. De meeste wandelaars die we voor en bij de ruststop zagen gingen voor de 40 km. De 20 km. lopers zijn in de minderheid. Nu moeten we duidelijk zelf op de pijlen letten en soms zien we nog een wandelaar voor ons. En dan bereiken we alweer de fruitpost. Ik weet dat Hillie hier staat omdat Chiel dit op fb had gezet. Ik bedank de dame die daar staat voor de heerlijke appel en noem haar bij haar naam. Ze kijkt wat vreemd op en zegt dat ze echt Hillie is. Ik leg even uit hoe ik het weet wie ze is en dan krijgen we nog een heerlijk snoepje voor onderweg mee. Super hoor!!


Na de fruitpost hebben we dan toch werkelijk de routebeschrijving nodig. We hebben dan toch echt een aanwijzing gemist! We moeten even een stukje terug om het goede pad weer te hebben. De wandelaars voor ons proberen we nog te waarschuwen maar ze horen ons niet. Jammer!
We komen weer door een prachtig stukje natuur en hier maak ik de laatste foto's voor vandaag.


Door de witte wereld lopen we terug naar de kantine van SCHC en daar laten we ons wandelboekje afstempelen en melden wij ons af. We gaan nog even zitten en genieten van de warme chocolademelk. Dan wordt het tijd om op te stappen. We nemen nog even de volgende datums door van wandeltochten die er gepland zijn.
Het was een heerlijke tocht en grandioos dat het een echte wintertocht was.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten