Totaal aantal pageviews

zondag 7 mei 2017

Capitulatie Vrijheidstocht 6 mei 2017



Om de wandeltochten via het wandelpaspoort Veluwe-Vallei binnen 2 jaar gemaakt te hebben stond er voor vandaag de Capitulatie Vrijheidstocht in Wageningen op het programma. Ik heb voor vandaag met 3 reuze gezellige wandelmaatjes afgesproken. Met Ineke ga ik carpoolen. Ineke pik ik op, op de carpoolplaats in Woerden en dan gaan we samen verder naar Wageningen. Alles loopt volgens plan en als ik om 06.50 uur de carpoolplaats op rij, staat Ineke al te wachten. We gaan verder naar Wageningen. Volgens de navigatie moet het allemaal niet zo moeilijk zijn. En ja hoor de weg is me bekend, ik kom regelmatig die kant uit en al snel zijn we in Wageningen, maar dan.............. Volgens google maps moet er genoeg parkeerruimte zijn bij de startlocatie. Maar de navigatie zoekt naar een andere parkeerplek en dan blijkt het markt te zijn! Na wat rondrijden en rondkijken toch maar besloten in de wijk een plekje te zoeken. Het lukt en ik parkeer de auto. Wandelschoenen aan en we gaan (veel later dan gepland) richting startlocatie. André en Michel hebben inmiddels al de koffie op en ingeschreven. Wij schrijven in en ik maak nog even een sanitaire stop en dan vertrekken wij.
We horen van André het verhaal over de banaan en ja hoor de lachspieren werken!!!


André loopt vandaag met zijn rugzak voor een eigen meerdaagse tocht. Hij is deze rugzak aan het uitproberen en er mee aan het trainen om goed te weten wat hem te wachten staat. Vandaag blijkt er 10 kilo aan bagage in te zitten. Ook probeert hij regelmatig andere schoenen uit. We zijn zo diep in gesprek dat we de eerste monumenten waar we langskomen missen. Maar niet getreurd onze medewandelaars hebben foto's geplaatst en ik "leen" er enkelen. Zoals het Joods Monument "De Levenspoort". Omdat ik op 4 mei het Westerborkpad heb afgesloten vind ik het wel jammer dat ik thuis pas lees dat we langs dit monument kwamen. Daarom even zoeken en toch een foto. Van het monument "De Waterlelie" vond ik geen mooie foto, dus die missen we dan.
Dan komen we bij het monument "Gevallenen 1040-1945" en daar maak ik gelukkig wel een foto van.


Als snel komen we op rechte wegen/paden. Een beetje saai is het wel maar we hebben zoveel lol dat we al snel bij de eerste stempelpost zijn, of eigenlijk is het een handtekeningenpost.



Bij de start heb ik mijn koffie gemist en ik begin afkickverschijnselen te krijgen dus wordt er besloten om toch even naar binnen te gaan. Zoals de gids in Israël eens zei: koffie in en koffie uit.
Dus koffie stop en sanitaire stop.



Ik maak van de gelegenheid gebruik om ook mijn pijpen van mijn broek te halen en met een korte broek verder te gaan. Ook wissel ik van pet! Ik krijg namelijk een witte pet en zet hem maar gelijk op. Dank je wel!! De pet zit prima en ik heb er veel plezier van.

We lopen weer verder en komen al snel op het terrein van de Universiteit van Wageningen. Daar is van alles te zien. Eerst komen we langs een landwinkel en dan gaan we een brug over en wat zit daar te broeden, een zwaan. Ik maak een foto van de zwaan en vertel dat wij in het Groene Hart niet zo blij zijn met die zwanen. Zwanen grazen net als koeien op de weilanden. De zwanen zorgen ervoor dat het stuk weiland daarna voor een boer onbruikbaar is.


Op het terrein van de Universiteit staat veel kunst. Erg leuk en verschillende kodakmomenten zijn er.
André springt plots in een kookpot en een medewandelaar vraagt of hij ze tent op gaat zetten. Dit is een reden om weer de lachspieren te trainen.



Dan verlaten we het terrein van de Universiteit en even verderop twijfelen we aan een pijl. Maar na een korte discussie verdraaien we de pijl iets zodat het voor de andere wandelaars wat duidelijker is waar we heen moeten. Dan komen we bij "Wageningen hoog". O ja? heb je ook nog een Wageningen hoog? Dan komen we jongeren tegen op een fiets. Ze vragen heel beleefd of er een wandeltocht is, en krijgen een rap antwoord: nee, een fietstocht! De jongeren zijn verbluft en er wordt corrigerend geantwoord dat er een wandeltocht is. Er wordt gevraagd wat voor tocht en de uitleg van de capitulatietocht volgt. We wensen elkaar een fijne dag en vervolgen onze weg. Natuurlijk weer een moment om de lachspieren te testen.
Dan komen we bij een pijl die wel heel vreemd hangt. Rechtdoor! Maar rechtdoor betekent door de struiken heen. En ja hoor 1 van ons neemt dit heel serieus. Zie je hem gaan!! Goed kijken, de rugzak is zijn schutkleur!


Duidelijk is wel dat niet iedereen blij is met een onverhard pad en daarom hebben ze maar vast een bordje neergezet als voorbereiding op wat gaat komen. Ik heb er even een plaatje van geschoten.
Michel ziet als eerste het bankje en het wordt tijd voor het 11-uurtje. Met z'n vieren nemen we plaats en onder het genot van commentaar van mede wandelaars nuttigen wij het heerlijke vocht. Er is toch een wandelaar die dit vast wil leggen.


Na dit korte rustmoment pakken we de route weer op en al snel zijn we bij de volgende "handtekeningen"post. Hier gaan we voor de soep. Ik ruil mijn asperge soep voor een tomatensoep.
Na dit pauze moment lezen we niet goed de routebeschrijving en wordt het even zoeken naar de trap.
Al snel komen we op de goede route terug en gaat het richting Renkum.


We gaan langs de 2 leeuwen en komen zo op het "Oranje Nassau's Oord", het voormalig zomerverblijf van Koningin Emma en Prins Hendrik.


Dan wordt het tijd voor een fruithap. André heeft zijn banaan al bij de start gekocht en die gaat hij soldaat maken. Maar voor die tijd maken wij er nog even een foto van. Het verhaal van de banaan?
Hij vertelt het je graag, maar wel persoonlijk. Wij oefenen nog even de lachspieren als we over het verhaal nadenken en nu de foto!


Dan worden we het bergpad opgestuurd. Het is een heus bergpad. We gaan de Wageningse berg op.
Het geeft mooie vergezichten op dit pad en ik geniet van alles om mij heen. Zeker, ik heb geen spijt van deze tocht!!


Eenmaal boven bij het hotel is er weer een "knippost". We laten onze routebeschrijving knippen en besluiten hier nog even van de zon te genieten en een bakse koffie te nemen. Goede gelegenheid om ook nog even een sanitaire stop te houden. Dan maken we ons op voor de laatste kilometers. We denken dat het er 4 zijn maar later blijkt dat we er nog 6 af mogen tikken. Maar niet getreurd de omgeving is prachtig en het is heerlijk weer.

We gaan door het Arboretum "Belmonte". Het was bij mij niet bekend maar ik heb mijn ogen uitgekeken. Wat een mooi azalea's en rododendrons.


En dan gaan we toch nog door de uiterwaarden. Aan de verse vlaaien te zien lopen hier koeien. Natuurlijk wordt er een opmerking gemaakt over mijn rode shirt, maar wees niet bang er zit een wit shirt onder en in mijn jeugd heb ik vaak genoeg koeien meegemaakt. De koeien lopen echter helemaal aan het eind van het pad beneden bij het water. Geen last dus.


We gaan het hek weer door en komen langs de voormalige steenoven "De Bovenste Polder", en langs de loods van de waterscouting.
Dan komen we op een stuk waar paarden lopen. Er wordt een paarden selfie gemaakt. De paarden staan op het pad en maken niet echt aanstalten om aan de kant te gaan.  Dan verlaten we de uiterwaarden om via het asfalt (wat door sommigen onder ons) als erg fijn wordt ervaren terug te gaan naar het centrum.


Daar komen we langs de oude Joodse begraafplaats. Ik heb net de 4 mei viering in het kamp Westerbork meegemaakt en daar het Westerborkpad afgesloten. Als afsluiting van de 4/5 mei vieringen vond ik deze tocht een mooie afsluiting en nu hier nog een Joodse begraafplaats. Het heeft voor mij een bijzondere betekenis op dit moment.


We lopen langs het Vrijheidsvuur. Het vuur op de Vuurzuil zie je op een foto niet branden, daarom geen foto. Dan lopen we over het 5 Mei Plein met het Bevrijdingsmonument en Hotel De Wereld. Na een bijna struikelpartij arriveren we weer bij de start/finishlokatie.



Het was een gezellige tocht, veel spieren getraind en na ons te hebben afgemeld en nog iets te hebben gedronken gaan we richting auto. Samen met Ineke ga ik weer richting Woerden. Ik zet haar op de carpoolplaats af en rij naar huis. Vandaag genoten van een heerlijke tocht die uiteindelijk een mooie afsluiting werd van het Westerborkpad en de 4/5 mei vieringen.


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten