Totaal aantal pageviews

maandag 16 oktober 2017

Rondje Kamerik, Harmelen, Woerden, Kamerik 16 oktober 2017



Het is herfstvakantie en uitzonderlijk mooi weer. Temperaturen van tussen de 20 en 24 graden in oktober. Ik heb besloten om mijn vakantie goed te besteden en daarom heb ik besloten om een wandeltochtje te gaan maken. Het Groene Hart lokt om me het huis uit.
Ik ga eerst richting Harmelen en onder het lopen neem ik het besluit om de route nog iets aan te passen. Zoals ik hem gisteren bedacht was het 17 km en er mag nog wel een paar kilometer bij.
Ik steek de Enschedeweg over en ga het Houtdijkerpad op. Daar zwemt een zwaan in het water en die wil wel even op de foto.


Dan ga ik aan de overkant van de Rijn lopen op het jaagpad richting Harmelen. Het is hier wel oppassen want het is een heel smal pad en het is hier toch behoorlijk glad van de mos. Het is hier prachtig, de bomen weerkaatsen in de Rijn.


Dan loop ik onder de spoorlijn door, ik loop even naar boven naar het monument wat geplaatst is voor de overledenen bij de grote treinramp op 8 januari 1962.In 1962 was het gebied waar de treinramp plaatsvond nog gemeente Kamerik.  Voor informatie over de ramp verwijs ik naar deze link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Harmelen


Dan loop ik door en dit stukje van de route was niet van te voren gepland, maar ik ben blij dat ik het wel in de route toevoegt vandaag. Via de Breudijk kom ik in het Vijverbos. 


De tocht gaat weer verder en ik kom in Harmelen, het wordt tijd voor een sanitaire stop en een kop koffie. Gelukkig is de horeca open in Harmelen. Er zijn vandaag vooral veel fietsers op pad vandaag. 
Na de kop koffie ga ik weer verder om via het natuurpad "De Kievit" weer richting Woerden te gaan.
Ook hier geniet ik weer van de natuur.


Ik ga nu richting de zandgaten in Woerden. Vandaag pak ik het pad tussen de plassen door en dan kom ik langs het gedeelte waar de honden mogen zwemmen. Door de temperatuur van vandaag lijkt het wel zomer, maar de sigaren langs het water geven aan dat het tocht echt herfst is.


Het wordt tijd om een boterham te gaan eten en ik zoek dan ook een bankje rond de zandgaten om even te gaan zitten en te eten. De eerste bankjes zijn bezet, maar een stukje verder op de route vind ik een picknicktafel en ga ik even rustig zitten en genieten van een picknick in oktober.


Volgens de gps heb ik er ruim 13 km opzitten, dus ik verwacht wel op de 20 km uit te komen. Als de boterhammen en het flesje water op zijn, besluit ik weer verder te gaan. Ik loop weer richting de Oude Rijn om daar nog een stukje Jaagpad te nemen. Hier is het Jaagpad breder en minder glad. Hier komt waarschijnlijk meer zon. 
Dan ga ik een brug over en kom ik op Geestdorp uit. Hier heb ik een leuk doorkijkje en zie ik de koeien nog in het weiland lopen. Als het weer omslaat zal dit snel afgelopen zijn. Ik weet nog dat vroeger bij ons thuis de koeien eind oktober toch op stal kwamen.


Na Geestdorp komt niet het spannende stuk van de route. De meeste mensen vinden dit een saai lang stuk en ja, ik kan er niet veel anders van maken om weer thuis te komen. Dat wordt toch echt het fietspad op richting Kamerik. Ik kom langs het watergemaal en besluit hier nog even een foto van te maken. Tja, nog even een boodschap aanhalen in de supermarkt en dan sta ik na 20 km net voor 15.00 uur weer thuis. Ik heb genoten van een mooie wandeldag.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten