Totaal aantal pageviews

dinsdag 19 juni 2018

Op de koffie op "Bethlehem" 6 juni 2018



Vandaag ga ik een eigen rondje lopen. Eerst was ik van plan om een SOPtocht te gaan lopen, maar om verschillende oorzaken besloten om toch een eigen rondje te maken. Ik loop dit rondje altijd een paar keer per jaar. Het is gewoon een leuke afstand voor een doordeweekse wandeling en wat ook erg leuk is, ik kom langs de boerderij waar mijn moeder jong geweest is, langs de boerderij waar mijn vader jong geweest is, langs de boerderij en zomerhuis waar mijn ouders gewoond hebben en waar 2 broers en 2 zussen zijn geboren. En 1 van die broers is vandaag nog jarig ook.

De meeste watervogels hebben inmiddels het broedseizoen achter de rug en ik zie nog een enkele vogel op het nest.


Van de boerderij waar mijn moeder heeft gewoond heb ik geen foto gemaakt, ook niet van de boerderij waar mijn vader heeft gewoond. Die boerderijen liggen een stuk van de weg af en je moet er via een pad naar toe.
Maar wat ik wel zag en wat er al langer staat is een bord bij de laan die naar de boerderij gaat van de familie Meijers. Er woont nu een neef van ons.


Moet je je voorstellen, vroeger toen mijn ouders op de lagere school zaten, moesten zij elke dag lopend naar school en weer naar huis. Ik ben nu bij de laan die naar de boerderij gaat waar mijn vader heeft gewoond. Die boerderij ligt nog verder van het dorp af als die waar mijn moeder heeft gewoond. Het is vanaf dorp naar het begin van de laan al bijna een uur lopen voor mij, hoe lang zullen mijn ouders er als kind over gedaan hebben? En dan de laan naar de boerderij? Dat is voor mij ook zeker nog 15/20 minuten lopen. En dat liepen ze vroeger op klompen, elke dag om naar school te gaan!!
In weer en wind, zonder regenjas of poncho!!


En dan sta ik aan de Oudendam. Ik ga nu richting Woerdense Verlaat om daar langs de Kromme Mijdrecht te gaan lopen. Het is altijd mooi als je de Amstelkade opgaat en je ziet de Westveense molen en de ophaalbrug. Dat zijn zo van die plaatjes die nooit vervelen.


Ik kom langs aardig wat weilanden waar het gras gemaild is en ik vraag mij af of hier gehooibouwd gaat worden of dat er pakken/balen van het gras zal worden gemaakt.


Al genietend van de mooie omgeving loop ik over de Amstelkade en kom ik bij de boerderij met zomerhuis waar mijn ouders jaren hebben gewoond. Zij woonden in het zomerhuis wat je nu bijna niet meer ziet door de begroeiing. 
Het verhaal gaat dat hier mijn zus en broers mochten zwemmen, maar door een actie van mijn zus was de zwempret snel over. Wat er gebeurd is? Vraag het maar eens aan één van hen.


Ik ga hier koffie drinken want het is een zorgboerderij, camping, theetuin geworden. Ik kom hier vaker als ik dit rondje loop. En omdat één van mijn broers jarig is vandaag, besluit ik bij de koffie een lekker stuk taart te nemen. Het is heerlijk weer dus ik zit heerlijk op het terras te genieten, maar niet te lang want ik ben pas op de helft van mijn rondje.


De route gaat verder en dan kom ik in Zevenhoven bij de vele vakantieparken. Om over de Kromme Rijn te komen is hier een fietsbrug en daar maak ik gebruik van. Als ik er net overheen ben komen er een paar jachten aan en dan wacht ik even want ik heb de brug nog nooit omhoog zien gaan. Het is een brug die door een knop in te drukken door jezelf bediend wordt.



Ik weet dat er net voorbij de dierenbegraafplaats een pad is om naar Noorden te gaan, dan hoef je niet helemaal door te lopen naar de Kousweg. Maar voor ik het pad op ga maak ik nog wat foto's van het gebied wat tegenwoordig weer voor een groot deel onder water staat.


Via het Noordse Dorp ga ik terug richting het Woerdense Verlaat. Ik weet dat ik dan op het Noordse Dorp langs de kerk komt waar mijn ouders altijd heen gingen en waar 2 broers en 2 zussen zijn gedoopt. Maar voor ik op het dorp ben maak ik eerst nog wat foto's van de plassen waar ik langs loop. 


Na de plassen kom ik dan in het dorp aan. Er wordt hier hard aan de weg gewerkt. Het eerste deel is klaar en het verkeer en fietsers worden omgeleid. Aan een mevrouw die net buiten is vraag ik of ik lopend wel langs kan en dat is mogelijk vertelt zij. Het is wel een grindweg waar ik overheen moet.



Eenmaal op de Uitweg moet ik even kijken waar ik ben, maar al snel heb ik de goede weg weer te pakken en ga ik richting Woerdense Verlaat. Ik loop hier op de ventweg en geniet nog even van een mooi doorkijkje en van een prachtige bloem.
Bij de brug in Woerdense Verlaat staat een standbeeld wat ik gelijk maar even op de foto zet. 


En dan ga ik de Grechtkade op, om langs de Grecht te gaan lopen. Vroeger liep je over de dijk, tegenwoordig loop je onder langs. Aan de ene kant wel jammer want je ziet niet veel meer van het scheepverkeer op de Grecht, maar bij minder mooi weer loop je wel uit de wind.
Maar voor ik de Grechtkade op ga kom ik nog langs een deur met een opmerkelijk stuk van een krant.


Ik maak tijdens het laatste stuk niet meer zoveel foto's, zal dat komen omdat het zo bekend is waar je loopt? Het stuk boom wat er nog staat is bijzonder alleen de uitleg is inmiddels door vandalen kapot gemaakt en helaas niet meer te lezen hoe of wat van de boomstronk. Volgens mij hebben er van die grote bomen gestaan of hebben ze deze stronken teruggevonden toen ze een aantal jaren geleden hier de waterhuishouding in de polder aangepakt hebben. Maar hoe dan ook de boomstronk heeft een verleden.


En zo kom ik weer over het stuk wat ik vanmorgen vroeg liep weer terug. En ja dan ben ik eigenlijk vergeten om te vertellen dat er vanmorgen een automobilist was die een hekel heeft aan voetgangers of mij niet heeft gezien, want hij reed bijna over mijn tenen heen. En dat was niet omdat er slecht zicht was. Op de terugweg bedenk ik dat ik de situatie nog eens goed moet bekijken. Meneer kwam met zijn auto van de laan af, bij de boerderij daar verder op in het land. Ik kwam over de weg aangelopen, zeg maar voor de huisvuilcontainer langs. Vreemd dat meneer zo van de onverharde weg het asfalt oprijdt en mij bijna over mijn tenen rijdt. Zicht genoeg zou je denken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten