Totaal aantal pageviews

zondag 23 september 2018

Dam tot Dam Wandeltocht 22 september 2018






Vandaag is het de Dam tot Dam Wandeltocht. Ik loop deze wandeltocht al een aantal jaren. Vorig jaar moest ik verstek laten gaan omdat wij op vakantie waren, maar dit jaar ben ik er weer bij. De afgelopen 2 weekenden heb ik niet gewandeld omdat er andere verplichtingen waren, gelukkig ga ik vandaag weer stappen.
De eerste trein vertrekt om 06.54 uur uit Woerden en Cees brengt mij weg. Ik reis niet rechtstreeks maar over Utrecht. De rechtstreekse trein vertrekt later en dat is een sprinter, nu stap ik lekker in een intercity. De overstaptijd in Utrecht is niet royaal, maar 4 minuten moet lukken denkt de NS-app, dus ik ga ervan uit dat er geen vertragingen zijn.
De weersverwachtingen verschillen wat. Eigenlijk ga ik altijd van de positiefste uit, maar ik bereid me voor en daarom gaan de rugzak voor het eerst mee (na de hele zomer met een heuptas te hebben gewandeld). En in de rugzak stop ik voor het geval dat, een poncho, want je kunt er beter mee verlegen zitten dan om verlegen. Ook trek ik een fleecevest en een windjackje aan. De temperatuur ligt ook lager dan de laatste tijd.
Dus goed voorbereid stap ik de trein in, mijn OV veilig in mijn tasje wat altijd aan de heupband van mijn tas hangt. Tja over die OV's kan ik een verhaal ophangen maar dat boek is gesloten.
In Utrecht stap ik in dezelfde trein als Michel, Jolanda, Karin en Cindy. In Amsterdam splitsen de groepen zich weer.

Door omstandigheden start ik iets later dan gepland, maar wat geeft het, om 07.55 uur ik ga stempelen en lopen.


De route wijkt nooit veel af en is eigenlijk elk jaar hetzelfde, daardoor ga je op een gegeven moment minder foto's maken, maar er zijn altijd wel een paar leuke kiekjes te schieten.

Nadat ik op de Dam ben gestart gaat de route Amsterdam door. De 27 km loopt om het IJ heen terwijl de 20 km. met een pontje over het IJ gaat. De route van de 27 km en de 42 km gaan een poos samen op, maar de 42 km-lopers zijn al om 07.00 uur gestart, dus als ik een uurtje later op pad ben zijn zij al ver voor mij. Als ik voor een verkeerslicht moet wachten, staan Sylvia en Hans daar ook. Leuk ik heb ze al een poos niet gezien en gesproken, we kletsen even wat en dan ga ik verder. Later als ik gefinisd ben zie ik Sylvia weer en kletsen we nog even wat. Leuk was dat!

Ik maak een foto van de Montelbaanstoren, voor meer info over deze toren, klik hier


Dan ga ik door het poortje van het Entrepotdok. Hier heb ik weinig foto's gemaakt, wel heb ik nog even gezocht naar de uitleg van het Entrepotdok, klik hier
En dan ineens?? Een badjas die aan de kant ligt en ja hoor je kunt het geloven of niet, maar hier zwemt iemand!!! Mij niet gezien, ik vind open water helemaal niets.


Dan loop ik langs een molen en wil ook graag weten waar en waarvoor de molen dienst heeft gedaan. Wil je het ook weten wat De Gooyer voor taak heeft gehad? klik hier
Ik kom langs Artis en dan ben ik al snel bij de stempelpost Amsterdamsebrug. Hier ga ik nog niet rusten, ik ben net onderweg, dus een stempel en een flesje water en sultana. Het water en de sultana verdwijnen in mijn tas. Water heb ik nog in mijn bidons en sultana heb ik nog even niet nodig.
Buurman is vandaag alleen, toch wil hij nog wel even poseren!


En zo kom ik in Schellingwoude. Inmiddels heb ik de splitsing met de 42 km gehad. Alles staat goed duidelijk aangegeven dus missen is niet mogelijk.



In Schellingwoude maak ik nog wat leuke plaatjes van de houten huisjes en een traktor die volgens mij al even stilstaat en o ja, zoek je nog een tuinbank!!! Ik heb wat leuke banken gezien!! Misschien kan het wapen van je eigen woonplaats er wel opgezet worden!!


Na Schellingwoude gaat de route het Vliegenbos in. Benieuwd naar de geschiedenis van dit bos in Amsterdam Noord? klik hier
Als ik het vliegenbos uit kom, wordt het tijd voor een break. En ik weet nog van 2 jaar geleden toen ik met André liep dat er dan net voor je het Noorderpark ingaat een terrasje is waar het altijd erg rustig is en waar je even heerlijk kunt snullen!!


Na de break gaat de route door het Noorderpark en dan komen de 20 km lopers er ook weer bij. Als ik het Noorderpark uitloop, hoor ik ineens mijn naam roepen en wat leuk!!!! Daar is Elmy!! Die heb ik al een poos niet gezien en gesproken. Wyp loopt de 42 km, Elmy de 20 km. en Hans en Sylvia de 27 km. Alleen Wyp zal ik vandaag niet zien, maar zo leuk om even met Elmy op te lopen. 
Als wij bij de stempelpost Molenwijkpark komen gaan Elmy en ik weer onze eigen weg.



Tussen de stempelpost Molenwijkpark en Vredeweg is er ruimte voor Pink Ribbon. Hier zie ik Jolanda met haar vriendinnen, zij lopen de 20 km. 



Bij de stempelpost Vredeweg ga ik even rusten. Even mijn bammetjes opeten. Het is hier zoals altijd bere druk. Toch vind ik een hoekje op een bank en heb ik een mooi uitzicht op dit orkestje. Ik probeer hier even een filmpje te plaatsen.



Nu komen de laatste 6 km. Het is op een paar druppels na helemaal droog gebleven. Ik heb de poncho niet uit mijn tas gepakt, andere wandelaars deden dat wel. Voor zij de poncho aan hadden was het alweer droog. 

Het laatste stuk is een stuk van aftellen voor ik Zaandam binnenkom is er eigenlijk niet heel veel te melden. Een foto impressie zegt genoeg.


Dan loop ik Zaandam binnen, langs de ondertussen bekende tekst op de schuur. Langs de haven is altijd leuk, maar best fris vandaag. Ik maak mij op voor het laatste stuk, wat na het centrum van Zaandam toch even een saai en minder leuk stuk is. Even doorbijten dus, maar eerst nog een paar plaatjes.


Na 5 uurtjes kom ik het Dam tot Dam Park op lopen, stempelkaart gereed houden, kilometerboekje opzoeken en dan de benodigde stempels  en sticker halen. De medaille wordt omgehangen en dan wil ik nog een shirt scoren, helaas die zijn uitverkocht. Dat was het risico wat ik nam. 


Het was een mooie wandeldag, droog weer en zeker niet koud. Een hele poos in mijn shirt gelopen. Maar nu ik wat ga drinken trek ik toch mijn fleece-vest weer aan. Het wordt nog eventjes wachten op Jolanda en haar vriendinnen maar TOP hoor! Ook zij komen mooi op tijd binnen. We kletsen nog wat en drinken nog wat. Dan zie ik Sylvia terug. Het begint koud te worden en ik besluit naar de pendelbussen te gaan. Daar staat een verschrikkelijke lange rij en ik kijk even op mijn telefoon of lopen zin heeft naar het station. 
Dan komen er weer bussen aan en nou daar gaan heel veel wandelaars in. Het is best lollig met z'n allen in de bus, vooral als er wandelaars op het draaiplateau van de bus staan en de bus nogal wat bochten maakt. 
Maar we komen zo wel heel gemakkelijk bij het station, dat was 2 jaar geleden wel anders! Toen moesten we gewoon lopen. Op het station kijk ik even welke trein het handigst is volgens de app en om 16.25 uur sta ik weer in Woerden op het station. Inmiddels is het flink gaan regenen en het is ook koud geworden. 


Bedankt buurman voor de gezellige dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten