Totaal aantal pageviews

zondag 25 november 2018

Wandelexcursie De Hoge Veluwe 23 november 2018



De wandelexcursie, een kadootje die ik gekregen heb na de wandeldag op De Hoge Veluwe, staat vandaag gepland. De wandeldag heb ik samen met Jannie gelopen en vandaag gaan we onze waardebon verzilveren. Ik heb er zin in en omdat Cees vandaag de auto niet nodig heeft mag ik die van hem meenemen. Ik ga op tijd weg en eerst Jannie ophalen.
Als wij bij het bezoekerscentrum aankomen staan er al een aantal mensen te wachten. Het wordt uiteindelijk niet zo'n grote groep. Yvonne is vandaag onze natuurgids.
Een wandelexcursie is wel iets anders dan een wandeltocht en soms moet je even bedenken dat we geen hoge snelheid lopen. Als we een eindje gelopen hebben stoppen we bij een boom die ongeveer 350 jaar oud is.
Yvonne legt uit hoe het komt dat die dikke takken zo mooi aan de mooi zitten en hoe dit komt door een trekkende kracht vanaf de stam.


Hierna lopen we door naar  de Steynbank. Voor de uitleg van het embleem in de bank, klik hier


Het is vanmiddag echt weer heerlijk genieten in de natuur en soms kom je op punten waar je al vaker geweest bent. Zo lijkt deze wandelexcursie wel heel erg veel op de wandelexcursie van vorig jaar met Madeleine. Ook dit jaar gaan we naar het Otterlose bos. Hier zijn we vorig jaar ook geweest en begrijpelijk het is een mooi gebied en nog niet zo lang weer geleden weer teruggekregen in het beheer van De Hoge Veluwe. Ook al ligt het nog steeds gevoelig voor een deel van de gemeenschap in Otterlo.
Maar voor we bij het Otterlose bos zijn komen we nog over een pen gebied. De vorige keer dat ik hier liep, heb ik Luc nog gevraagd over en hoe en waarom van dit gebied. Het is de bedoeling dat de vlinders en insecten dit gebied gebruiken om zich te verplaatsen.


Het is erg leuk dat er nog een paar wandelfitters zijn waar Jannie vaker mee wandelt en op die manier ken ik Loes en Karin ook.  Bij de grens van het Ottterlose bos houden we stil om even een stukje geschiedenis te horen. Onder het luisteren naar de gids maak ik een paar foto's van de mezen die hier zijn.


We komen echt door een schitterend gebied en als we weer een stuk hebben gelopen, wijst Yvonne ons op een stam van een boom. De reeën hebben hier de boomschors van de boom geschraapt, je kunt de groeven van de tanden voelen als je langs de stam gaat met je vingers. Ook zien we bij de boom een rustplaats van de ree.


Na de uitleg van Yvonne gaan we verder en dit wordt direct de eerste training klimmen/stijgen. Dat kan ik de komende tijd wel gebruiken. Het is hier echt genieten vandaag.


Dan komen we bij de jeneverbessen struiken. Ik herinner me weer de kraamkamer van de wilde zwijnen die wij op de wandeldag hebben gezien. Maar we weten niet meer precies waar dat was. Ook zal kijken we goed rond, we weten het niet enne..... hoe heette die kraamkamer ook al weer. Yvonne weet het wel, het is een ketel!!
Na het jeneverstruiken komen we weer op een vlakker gebied en we verbazen ons over de mooie kleuren die de bosbessenstruiken hebben.


De omgeving waar we in lopen is erg mooi, maar als we achterom kijken zien we ook een prachtige lucht. En natuurlijk maken we ook hier even foto's van.


Dan komen we langs de plek waar Helèné haar museum had gedacht te bouwen. De keerwanden staan er en de stenen die bedoeld waren om bij de bouw te gebruiken liggen er, maar door de financiële situatie is de bouw nooit tot stand gekomen. Als je meer wil weten over het museum wat er nooit gekomen is, klik hier
Onder het luisteren kijk ik om mij heen en het lijkt wel of er een pot goud over de bomen is leeggelopen.


We gaan hierna de Franse Berg op. Vanaf de Franse berg kunnen we het graf van het echtpaar Kroller-Müller zien. Vriend Sam heeft is hier ook begraven. 


Hier vandaan gaan we weer richting het bezoekerscentrum, het is intussen half 5 geworden en we bedanken Yvonne voor de mooie excursie en de goede uitleg die zij heeft gegeven. 
Het was een heerlijke middag. Met Loes en Jannie ga ik nog even koffiedrinken. Daarna nemen we afscheid van Loes en breng ik Jannie weer thuis. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten