Totaal aantal pageviews

dinsdag 13 november 2018

WS78 Baarnse Stulptocht 10 november 2018



Vandaag ga ik richting Baarn. Daar wordt door WS78 de Baarnse Stulptocht georganiseerd. En als WS78 een tocht organiseert dan is het ook tot in de puntjes geregeld. Aan het begin van de week zag het weer er nog erg slecht uit, maar elke dag werd het positiever. Vannacht heeft het nog veel geregend en als ik tegen achten in de auto stap is het nog niet droog. Maar de start is om 09.00 uur en de verwachting is dat het dan droog gaat worden en het weerbeeld beter wordt.
Ik parkeer de auto bij "De Generaal" en dan ga ik op zoek naar de start in het Verenigingsgebouw Het Brandpunt, zelfs de route naar de start staat op het wegdek aangegeven, super!

Het is al aardig druk en vol als ik mij om 08.45 uur inschrijf. Ik heb besloten om de 20 km. te gaan lopen vandaag.


De 40 km-lopers starten ook om 09.00 uur en ik maak geen haast als de routebeschrijving wordt uitgedeeld. Laten eerst de 40 km-lopers maar gaan. Als het wat rustiger wordt en ik nog een sanitaire stop heb gemaakt, ga ik ook vertrekken.
Het miezert nog een beetje en als ik door Baarn loop herken ik delen van het Westerborkpad.
We lopen door het Baarnse Bos en langs de grote vijver met de naam Grote Kom.


Vanmorgen in de startlocatie heb ik al verschillende bekenden gezien. Zij gingen voor de lange afstand en als ik dan voor het verkeerslicht moet wachten, staat daar iemand zijn veter te strikken. Dat is Wyp. Ik vraag hem waar Elmy is, maar Elmy is thuis gebleven. Ik loop zo al kletsend verder met Wyp. We lopen in een natuurgebied "De Stulp"  in de boswachterij De Vuursche. Er zijn heel wat overstaphekjes waar we overheen moeten en ja dan moet je weleens wachten. Sommigen mensen vinden wachten niet echt hun ding en vinden het ook nog vervelend dat er 20 km-lopers zijn.
Gelukkig zijn er ook gezellige mensen zonder kort lontje.


Al vrij snel zijn we bij de horecarust, bij de Kuil van Drakensteyn. Ik besluit deze rust over te slaan. Deze rust is alleen voor de 20 km-lopers en over een kilometer over 3 hebben we al de koffie/soeppost. We lopen over een pad door varens en lopen langs het Pluismeer.  Voor ik het weet staan we bij de wagen/schuurrust. Hier zijn er 360 wandelaars, bij de finish zijn het er meer vanmiddag!



Hier gaat de route van de 40 km. en de 20 km splitsen. Wyp en ik zeggen elkaar gedag en gaan ieder ons pad vervolgen. Ik zit wat langer dan de 40 kmters. Als ik opstap bots ik bijna tegen Johnny op. Dat is een tijd geleden dat ik hem gesproken heb. Ook hij gaat voor de 40 km. dus een kort praatje.  En dan is de splitsing er. Onze wegen scheiden.


En dan sta ik opeens midden in Lage Vuursche. Hier heb ik met het Westerborkpad ook gelopen.
We lopen langs het hek van kasteel Drakensteyn. Allerlei bospaden wisselen zich af en een diepe kuil steek ik over. Ik geniet met volle teugen van de herfstkleuren en kan er eigenlijk geen genoeg van krijgen.




Dan lopen we langs een kruisvormige vijver. Deze vijver lag vroeger in de zichtlijn van het eerste kasteel de Hoge Vuursche. Dit kasteel is lang geleden afgebroken, zo vermeld de beschrijving van de route.


De route gaat verder en dan kom ik op het terrein van Kasteel Groeneveld. Dit is wel een heel mooi park. En weer al die mooie herfstkleuren!! Oordeel zelf.


Na het prachtige park ga ik door een haag van rododendrons. Wat zal ik mooi zijn als de struiken bloeien! Nu is het wel een heel apart gezicht. En zo kom ik bij de fruitpost op Hoeve Ravenstein.
Net voor ik verder wil gaan zie ik een poster die vertelt dat de serie Pipo de Clown hier is opgenomen. Wat leuk, als kind keek ik altijd naar die serie.


Nog ruim 3 km. en dan ben ik bij de start/finishlocatie. De route gaat door het laatste bosgebied en ik maak hier nog wat foto's. Het laatste stuk gaat langs het spoor met wat leuke bruggetjes. Als ik bijna bij de finish ben begint het weer licht te regenen. Wat heb ik het getroffen vandaag!!! Een nagenoeg droge wandeltocht. Hier had ik zeker niet op gerekend. Ik heb genoten!!


Ik ga mij afmelden en geef de organisatie een compliment voor de mooie tocht en de fantastische organisatie van vandaag! Nog even wat drinken en dan wordt het tijd om op te stappen. Op de valreep zie ik Sjaak en Margareth nog. We maken even een praatje en dan ga ik de auto opzoeken. Vandaag heb ik hem zo gevonden. Niet zo ingewikkeld als een paar weken geleden.
De oplettende kijker ziet dat er bij de finish ineens 2 mensen meer mee lopen dan bij de soeppost!!


 Benieuwd hoeveel kilometer ik dit jaar al heb gelopen? De teller staat op 1433,7 km.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten