Totaal aantal pageviews

zondag 21 april 2019

Bloesemtocht 13 april 2019



Zoals gebruikelijk in april staat voor vandaag de Bloesemtocht in Geldermalsen op het programma. Dat is altijd de eerste tocht met een vroege start. De Bloesemtocht is dit jaar behoorlijk vroeg in april. Dat komt omdat het volgende week het paasweekend is.
Het wekkertje loopt vroeg af want Cees gaat mij naar Utrecht Lunetten brengen. Daarvandaan vertrekt er een vroege trein. Vandaag geen Silvia, wel jammer, maar soms zijn er andere prioriteiten. Ik heb met Anja afgesproken. Pascale, Gerie en Cindy gaan ook mee lopen.
Ik heb ook nog even contact gehad met André en André en Michel gaan ook de 30 km lopen.
Het is 's nachts en 's morgens vroeg erg koud, zelfs nachtvorst! We zijn allemaal ge:informeerd, er zal beregend worden in de boomgaarden. De fruittelers beregenen zodat er een ijslaagje om de bloesem gevormd wordt. Dit beschermt de bloesem zodat er straks toch een goede oogst binnengehaald kan worden.
Om 06.15 uur rijden we weg richting Utrecht. Eerst moet de voorruit ijsvrij gemaakt worden.
Als ik op het station aankom is het er nog rustig maar al snel verschijnen er meer wandelaars. In de trein is het lekker warm en om 07.16 uur stap ik in Geldermalsen uit de trein. Ik ben het perron nog niet af of André en Michel komen ook aan. Gezellig even bijpraten. Maar dan roept Gerie mij, zij staat met Cindy te wachten. Anja en Pascale zijn er nog niet. Maar dat duurt niet lang. Dan gaan we richting de veilinghallen. En...…….. we zijn elkaar al weer kwijt.


Ik zie André en Michel staan met een bakkie koffie, dus sluit me even aan en klets weer verder. Dan komt Anja er ook bij en even later besluiten Anja en ik verder te gaan. De andere zoeken. Dan ben ik gescand en zie ik helemaal niemand meer. Anja maar even bellen en dan zie ik haar staan. Wij zijn weer bij elkaar maar waar zijn de andere 3. Even later is iedereen weer bij elkaar.

We krijgen bij de start een heerlijke appel en die eet ik gelijk op. Vandaag staat de 30 km oost op het programma. Eens wat anders. Het eerste stuk loopt iedereen gelijk op.


Even niet heel goed opgelet maar we moeten "grijs" volgen vandaag. Het is nog echt koud, ik heb nog handschoenen aan.


Het is best een vreemd gezicht die ijspegels aan de bloesem, de knoppen helemaal in het ijs. Ook de ondergrond waar wij op lopen is bevroren door het vele water. Het is uitkijken met de gladheid. Er is geen gladheidsbestrijding. Af en toe krijg je een straal water over je heen en dat is behoorlijk koud kan ik je vertellen. Ik zet mijn capuchon op.
Het is best een vreemd gezicht die ijsbomen. Er is van te voren bekendgemaakt dat er tot ongeveer 09.00 uur beregend zal worden. Maar het beregenen duurt zeker langer dan 09.00 uur en als we in Tricht aankomen heb ik al heel wat plaatjes geschoten.


Ik loop een stuk met André en Michel op. Ik heb ze al zolang niet echt gesproken. In Zandvoort hadden ze behoorlijk veel haast. Nu doen ze het het eerste stuk wat rustiger aan en op dit moment loop ik zo lekker dat ik ook geen moeite heb om ze bij te houden. Rond Tricht gaan we ieder even ons eigen weg. Bij de post in Buurmalsen loop ik door en ik B&B stoppen voor een korte stop. Wij hebben afgesproken om rond de 10 km te stoppen.


Bij de start vanmorgen heb ik dacht ik Daan al zien lopen en nu we op de rustpost "de Prinsenhof" aankomen, staat Daan buiten koffie te drinken met zijn maatje. Ik zeg hem gedag maar hij is verbaasd en ik moet even wat linken noemen. Met broer Jan heb ik jaren samengewerkt. Na een kort praatje ga ik naar binnen. Eerst even een sanitaire stop en dan aan de koffie met appeltaart. In de sporthal is een ruimte ingericht met stoelen en daar zitten B&B. Ik schuif aan, de muziek is wat minder maar gelukkig hebben ze al snel een rustpauze.

Als ik na een heerlijke pauze weer naar buiten loop kom ik Sjaak tegen. Sjaak is met Margareth en nog een aantal wandelaars onderweg. We komen elkaar vandaag nog wel vaker tegen.


Bij de post Karekiet lopen we door. Er zijn zoveel posten langs de route. Als je overal gaat zitten wordt je moe van het rusten. Wij komen bij Erichem en lopen verder naar Buren. In Buren is het Marechausseemuseum. Wil je meer weten, klik hier
Het is bij deze rustlocatie erg rustig en we besluiten hier even stil te houden. Een bekertje koffie gaat er wel in en de toiletten zijn net schoongemaakt, dus maken we hier ook gelijk gebruik van.


Ik ga een poos bij Cindy lopen en dat loopt best lekker. Gerie sluit zich ook aan en dan blijkt dat we veel harder lopen, dus steeds even op Anja en Pascale wachten. Maar samen uit is samen thuis. En zo komen we in Buurmalsen. Daar is ook een grote rust, maar behalve een steentje uit een schoen halen stoppen we niet.



Ooowwja en dan nog even iets, ik was eens een tocht aan het lopen en toen waren er wandelaars en die hadden het over "evenementenlopers". Ik wist echt niet wat ik me daar bij voor moest stellen. Het werd me uitgelegd. Bijvoorbeeld wandelaars die de volgende  broek aan hadden. Ik vind het wel een beetje ver gezocht maar.... het is niet mijn idee...…


Geldermalsen en de veilinghallen komen weer in het zicht. De 30 km route oost is een stuk rustiger dan de 25 km west. We komen pas heel laat, vlak voor de finish, met de andere wandelaars samen.
Maar voor we ons tussen de andere routes voegen maken we eerst nog een groepsselfie.


En dan zijn we binnen. We wachten op elkaar om ons af te melden. Ieder haalt zijn herinnering op en de wandelboekjes worden afgestempeld en dan is het tijd om wat te drinken.


Marja met haar gezin zien mij zitten en we praten even. Het is echt een wandeldag waarop je heel veel bekenden tegenkom. Het was heerlijk wandelweer vandaag. De 30 km is best leuk om een keer te lopen, maar of ik dit elk jaar zal doen?? Ik weet het nog niet.
We gaan nog even aardbeien kopen en de kunst is het om dan goed te ritsen. Ik laat dit even aan de dames zien en dan kunnen we richting de treinen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten