Totaal aantal pageviews

maandag 19 augustus 2019

Soester wandelweekend 17/18 augustus 2019




De vierdaagse in Nijmegen ligt alweer een aantal weken achter mij en omdat het volgende doel steeds dichterbij komt, wordt het tijd om aan de slag te gaan. Wil je meer weten over de volgende uitdaging die er op 11 september aan komt, klik hier. En dan ga ik niet fietsen, maar wandelen.
Ik heb met Silvia afgesproken om dit weekend te gaan wandelen. Het is echt een paar weken vakantie geweest, ook qua wandelen. In de vakantie wel van Renesse naar Westenschouwen gelopen over het  strand, maar verder rust gehad.
Op vrijdagavond vast mijn spulletjes bij elkaar gezocht, tas, schoenen, startkaart en niet te vergeten een poncho! De regenkansen zijn heel reëel aanwezig en een nat pak daar heb ik geen zin in.
Zelfs een windjackje gaat er mee.
Als de wandelkleding is opgezocht en ik de bammetjes heb gesmeerd wordt het tijd om te gaan slapen. We gaan niet super vroeg weg, het is tenslotte maar 20 km waar we voor ingeschreven staan.


Zaterdag 17 augustus 2019


De volgende morgen rinkelt de wekker om 07.00 uur, dat is even wennen na een vakantie zonder wekker, maar dan hup eruit en na een ontbijtje is het tijd om te gaan. Wij hebben op de carpoolplaats afgesproken en als ik aan kom rijden staat Silvia al op mij te wachten. Ik parkeer de auto en stap over. Ook onderweg bekijken we nog even de regenkansen en ik besluit om mijn big-big-poncho bij Silvia in de auto achter te laten. Ik heb nog een kleiner exemplaar in mijn tas zitten en omdat het nog wat fris is, start ik met mijn windjack aan.
Het parkeren is weer goed geregeld er is een weiland net als vorig jaar waar je parkeer. De parkeeropbrengsten zijn ook voor een goed doel. Beiden plaatselijke doelen mochten een cheque van € 4.000,00 in ontvangst nemen. De doelen waren: De Regenboogboom, voor info klik hier en Stichting Franklin, voor info klik hier
De organiserende wandelorganisatie heeft voor het landelijke goede doel een bedrag van € 8.000,00 opgehaald. Dit bedrag gaat naar Stichting Semmy. Het doel van de stichting is: het verlengen van de levensverwachting en uiteindelijk het vergroten van de overlevingskansen van kinderen die getroffen zijn door hersenstamkanker. Voor meer info klik hier

Omdat ik een wandelshirt had besteld, haal ik die eerst op en leg die vast in de auto.
Ik loop dit weekend in mijn Support Casper shirt. Wil je hier meer over weten, klik hier
Intussen is het 08.45 uur dus gaan we van start.


Het eerste stuk van de route is gelijk aan vorig jaar, Al snel verdwijnen wij in de "Korte Duinen". Als je wilt weten of ze echt wel duinen hebben daar in Soest, beoordeel de foto's!


Na deze duinen nog een stukje bos en dan staan we alweer bij onze eerste stempelpost. Hier houden we even een sanitaire stop en dan lokt de koffie ons. Bij de start geen koffie op, dus hier dan maar.
Het koor is ook weer aanwezig, net als vorig jaar.


De stempelposten zitten echt dicht op elkaar en voor we het weten staan we bij de volgende post, restaurant 't Hoogt. Als je overal gaat zitten, gaat het ritme er helemaal uit, het zat er al niet lekker in, dus wij besluiten hier door te lopen. Wel krijgen we een heerlijke krentenbol mee. Dank daarvoor.


En zo komen we op de vliegbasis aan. Het parcours lijkt op sommige stukken verdacht veel op het parcours van de Amersfoortse 2daagse, maar dat mag de pret in drukken. Op de vliegbasis komen we voor het monument langs en dat gebeurd niet vaak. Dat is erg leuk!!


We kijken even rond, maar laten het museum en het restaurant voor wat het is. Wel maak ik een paar foto's van de vliegtuigen die buiten opgesteld staan. In de verte zien we een nieuwe wijk met hoogbouw ontstaan. Tja, waar grond braak ligt worden natuurlijk huizen gebouwd. Het moet wat opbrengen, maar wel jammer van zo'n stuk geschiedenis.


De vliegbasis laten we achter ons en gaan richting het Landgoed De Paltz. Op dit landgoed staat een mooie villa en zoals je al vermoedt het is Villa De Paltz. Hier begint het weer te regenen, maar gelukkig kunnen we met een kop koffie op de veranda zitten. En dan hoor ik ineens mijn naam roepen, daar is Aad. Wat leuk om hem tegen te komen. We zeggen elkaar gedag en ieder gaat zijn eigen weg.


Je vermoeden wordt bevestigd, als je 's morgens de "Korte Duinen" hebt gehad, krijg je 's middags de …. Net ja, de "Lange Duinen"!!! Hier gaan we niet dwars overheen, dat hebben we bij een andere tocht al eens gedaan, maar er langs op is ook een mooi gezicht, vooral als het niet helemaal droog is en er regen in de lucht zit. Het is net of je de foto niet scherp kunt krijgen.


En zo komen we bij de volgende stempelpost aan, de regen dreigt. We besluiten hier onze boterhammen op te eten omdat het nog een kleine 4 km naar de finish is. Als we een plekje hebben gevonden om te zitten, komt de regen. Ik twijfel of ik mijn poncho aan ga trekken, maar doe het niet. Achteraf misschien beter wel even kunnen doen.


Na het openlucht theater lopen we terug naar het finish terrein. Het blijft miezeren en uiteindelijk ben ik toch natter dan je van te voren denkt. Die poncho had ik beter aan kunnen doen. En net als vorig jaar staat de molen "De Windhond" weer open en worden we vriendelijk verwelkomt. Ik zie er allerlei verpakkingen liggen voor brood of ander baksel. Als ik nog eens in de buurt ben, toch maar eens gaan kijken. Voor nu niet handig om mee te nemen.


En zo komen we na 21,5 km weer terug op het Gildeterrein, zonder last te hebben gehad van overstekende boomwortels! Mijn bril is dit jaar heel gebleven, maar de conclusie van vandaag is: niet echt soepel gelopen, de gang zat er niet in!! Maar we zijn binnen voor de grootste plensbuien. Ik ga wat consumptiebonnen kopen en we halen een drankje op. Ik maak een dolletje met de mensen in de dranktent want die staan buiten en iedereen zit binnen.



Zondag 18 augustus 2019

Zaterdag hebben we nog even buienradar gecheckt en er blijkt in de nacht en 's morgens nogal wat neerslag te komen. We spreken af wat later te starten en in de tent eerst een "startersbakkie" te nemen. 's Avonds ga ik nog lusjes aan mijn big-big ponchohoesje maken, zodat deze aan de band van mijn heuptas kan.  Ik vertrek vanmorgen pas om 08.15 uur van huis. Vandaag zal ik rijden omdat het parkeerterrein gisteren al aardig wat sporen had en de auto van Silvia wat lager is dan die van Cees.
Als we aankomen worden we naar een ander terrein verwezen om te parkeren. We worden netjes op onze plek gezet en nadat ik mijn wandelschoenen aan heb gaan we richting de tent. Het is droog en als we koffie zitten te drinken app ik even naar het thuisfront. Daar is het ook droog en de voorspelde regen blijft dus uit.
Voor de zekerheid doe ik nog mijn windjackje aan en dan gaan we van start.


Het eerste stuk is asfalt en we willen afrekenen met het slechte gevoel van gisteren, dus zetten we de pas erin. De pas erin hebben betekent dat er flink doorgelopen wordt en dat we flink aan het inhalen zijn. We kijken elkaar eens aan en denken en zeggen hetzelfde, eens even kijken wat er nog in zit voor conditie! Op asfalt is dat goed te testen.
De eerste 4 km schieten weg onder onze voeten en als we moeten oversteken ontdek ik ineens dat we recht voor Paleis Soestdijk zijn, want we staan naast de naald.
We lopen alleen niet rechtstreeks naar het paleis maar moeten even een ommetje maken voor de stempelpost.


Dan zie ik dezelfde man weer staan met zijn bakfiets en zijn lp's. Ik neem zijn kaartje mee, leuk als je nog eens een feestje te vieren hebt. Echt de muziek waar ik mee opgegroeid ben. We krijgen hier weer een krentenbol en als we die opgepeuzeld hebben vervolgen we de tocht weer.
Via het beukenlaantje van Koningin Wilhelmina komen we bij Paleis Soestdijk aan. Daar moeten we met z'n allen dus ruimschoots foto's maken. Het lukt je haast niet om er even alleen te staan.
Is heel Nederland zo Koningshuis gezind???



Ook doet iedereen even mee aan het fenomeen "gluren bij de buren".
We wandelen door een schitterend bos. Tegenwoordig noemen we het, het Baarnse bos, vroeger hoorde dit bij Paleis Soestdijk. Het is onze bedoeling om wat minder te gaan rusten en te gaan zitten als gisteren, dus wordt onze volgende stop de camping. We zitten dan ongeveer op de helft en gaan daar genieten van een kop koffie met..... natuurlijk de appeltaart!!! Als we bij de camping aankomen wordt mijn kaart afgestempeld door de jongste vrijwilliger denk ik van vandaag. Ik zet het even vast op de gevoelige plaat.


Na een gezellig praatje met andere wandelaars gaan we weer verder. Later komen we de wandelaars nog een keer tegen en wordt ik de "mevrouw van de nagels" genoemd! De uitleg is: de dame zag mijn nagels en maakte er een opmerking over. Ik vertelde haar dat de 4daagse nagels er net af waren. Dus een foto opgezocht van de 4daagse nagels. Uhhh, zij deelde het gelijk met haar familie in Drenthe!!!
We lopen de camping af en gaan weer door het bos. Echt een prachtig bos met mooie bospaden.
Maar dan ineens staan we toch weer midden in de hei. Het gebied heet De Stulp. Wil je er meer over weten, klik hier
Er wordt op Wikipedia gesproken over "overstaphekjes". Nou die moesten wij ook over.


Dan komt de Charlottehoeve in zicht. Hier hebben de dringend behoefte aan een sanitaire/dixiestop.
Het is best gezellig op deze stop en een ruime sortering aan eten en drinken. Prima geregeld allemaal vandaag!
Wij besluiten toch even een bankje op te zoeken voor onze boterhammen van vandaag omdat doorlopen nog een uurtje is en het dan wel laat wordt voor de boterhammen.


Na een korte break vervolgen we weer onze route en dan wordt ik aangesproken door een medewandelaar. "Mevrouw mag ik iets vragen? Natuurlijk dat mag. Ja ik zag u gisteren ook al lopen en ik vroeg me af, is Support Casper, Casper van Eijck? Ja, mevrouw dat klopt, kent u hem? Ja ik ken het, er was pas een run bij ons en daar liepen ze ook voor Support Casper. Klopt mevrouw en mag ik u dan een flyer meegeven? Ik ga 11 september voor Support Casper de Mont Ventoux op, hier heeft u informatie erover op de flyer."
Zo maar hé? Een shirt maakt toch het verschil om je actie bekendheid te geven!
Tijdens het gesprekje ook gelijk even reclame gemaakt voor Choir4hope. Wil je meer weten, klik hier

De tocht gaat verder en dan zitten we weer op het parcours van de Amersfoortse 2daagse. We komen langs die soeppost die altijd verplaatst is!!! Die is altijd ineens een stuk verder dan de kilometers aangeven, weet je het al???


We slingeren nog wat aan de buitenrand van Soest en komen via de molen weer terug op het Gildeterrein. De finish!! Mooi weer 42 km in de pocket over 2 dagen.


De startkaart wordt afgestempeld, het kilometerboekje wordt gestempeld, tijd voor een drankje. Wonder, boven wonder het is vandaag op een enkele druppel na droog gebleven.
Na onze drankjes besluiten we in de auto te stappen en naar huis te rijden. Allebei hebben we nog afspraken en woensdag zien we elkaar weer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten