Totaal aantal pageviews

zondag 28 juni 2020

4de dag 4daagse in Coronatijd (dag van Vinkeveen)


Vandaag alweer de laatste dag van de 4daagse in Coronatijd. Wat is het weer snel gedaan. Alleen heb ik deze week wel heel vaak buienrader gekeken om de weersvoorspellingen in de gaten te houden. Want bij een 4daagse hoort: warmte, regen, onweer en tsja, het was erg warm afgelopen week en er werd onweer voorspeld en er is heel veel regen gevallen. Daar ligt he dus niet aan en vandaag is het ook nog onstabiel, maar onweer wordt niet echt voorspeld dus ik ga gewapend met mijn grote poncho op stap.

De dag van Vinkeveen!!! 

Al voor het startschot valt ben ik vertrokken want het is fijn om 's middags niet te laat terug te zijn.
Wil je het startschot meemaken? Hieronder is het filmpje!





En natuurlijk heb ik ook nog een foto van de start op afstand. Mijn route is wat onbekender dan de routes van de andere zaterdagen en daarom heb ik hem gisteren nog een keer helemaal doorgenomen en wat punten opgeschreven. Ook heb ik even gekeken waar de horeca rusten zijn. De eerste horeca rust zal nog niet open zijn als ik daar ben, maar dat is al na 9 km. 


Ik zie al vrij snel een zwaan met jongen en daar maak ik even een foto van. De zwaan is niet zo fel als ik gewend ben en ik zie ook maar 1 ouder, vreemd ze zijn vlak bij het nest en waar is de andere ouder? Maar de tocht gaat verder en als ik achterom kijk, zie ik niet zo'n erg fraaie lucht aankomen, dus voor me kijken daar is het redelijk. 


Maar ik loop het natuurlijk niet voor en als ik uiteindelijk besluit om buienrader te raadplegen is het al niet meer nodig om te overwegen wel of niet de poncho aan. Als ik de poncho aan heb, komt het ook met bakken naar beneden. Zo hoeft het niet en ook liever niet de hele dag. Het wordt daarna vochtig warm en dat vraagt veel energie. Maar de poncho kan weer uit en na een poosje ook wordt die ook weer opgeborgen. 
Silvia en ik besluiten door te lopen tot Vinkeveen en daar de eerste rust te nemen, maar wat zien we dan ineens vliegen op de Veenkade???? Een kanarie!!! Die is vast ontsnapt, maar het beestje is me te snel af en een foto maken lukt niet, terwijl ik toch met mijn fototoestel in mijn hand loop.

We lopen via de Bosdijk, de Ter Aarse Zuwe en de Demmericksekade naar de Demmerickse Sluis, we maken er een sport van om alle namen op de hekken van de weilanden te lezen. 
De horeca rust ligt op 19 km, dus we besluiten onderweg vast onze banaan te eten, maar vuilnisbakken zijn hier schaars merken we.

 
Het stuk wat we nu lopen langs de Provinciale weg is niet prettig om te lopen, maar je hebt wel een goed beeld van de plassen hier. Ook heeft niet iedereen het door dat als je tegenwind loop dat je niet veel hoort met het verkeer langs je heen en dan gebeurd het dat ik bijna wordt geschept door een club wielrenners die druk in gesprek zijn en niet bedenken dat als zij mij achterop komen ik hen niet zie en dat terwijl ik keurig links loop en zij mij rechts achterop rijden. En zo komen we een ervaring rijker Vinkeveen in, langs de zeilschool. We zien een terras, maar het is nog dicht, we lopen wat te dralen en dan gaat het open, we zijn de eerste klanten die dag en we genieten van de rust.


De bewolking wordt weer dikker en we zijn er nog niet gerust op dat het droog blijft, maar we gaan weer op stap. 
Het is de bedoeling om nu een stuk van het Bellopad te lopen, Wil je meer over dit pad lezen? klik hier
Als wij bij het station Vinkeveen aankomen zien we hekken staan en we staan nog even te kijken en te overleggen, wat nu? Als er een mevrouw aankomt met haar hond. We vragen even of het hele pad afgesloten is, maar nee even een ommetje en we kunnen toch op het Bellopad verder.
Station Vinkeveen? klik hier


Toen ik de route maakte op afstand meten, zag ik ook nog een ander pad en vanaf het Bellopad volgen we daarom gelijk het Robert Moultonpad. Er is verschillende informatie over en daarom geef ik wat links door, wil je meer weten,  klik hier of klik hier
Na deze info over het oorlogsverleden lopen we verder en komen we Wilnis binnen, ik had hier gerekend op een horecarust, maar helaas alles zit nog dicht, dus wordt het een bankje en zijn we dus zelfvoorzienend.

Na onze bankjesrust schat ik de afstand in, ongeveer 15 km en we zijn bij de finish. Zullen er gladiolen zijn??
We gaan via weer langs hekken met namen van de weilanden en dus gaan we weer namen lezen, gelukkig staat intussen de ventilator ook aan en kunnen we aardig van wat frisse lucht genieten. De Korenmolenweg en Portengen hebben nog nooit zo lang geleken. Maar dan komen we toch op de Kerkweg. En daar zie ik Hennie in de tuin aan het werk, even een praatje maken. Daarna gaan we door naar Ad om een horecastop te houden. 

Eigenlijk is Ad niet eens echt open, maar als we bij de achterdeur kenbaar maken dat we er zijn wordt er naast ons gereageerd en zit Ad gewoon op zijn eigen terras. Natuurlijk krijgen we een drankje en mag onze bidon gevuld worden met water. We maken even een praatje en we genieten even van het katje wat Ad heeft, het zal vast uitgroeien tot een mooie rode kater.
Na heerlijk te hebben gerust en te zijn afgekoeld gaan we voor de laatste 6 of 7 km. We kiezen de gemakkelijke weg, over het asfalt want we zijn best moe van het warme, plakkerige weer. 

En dan krijgen we toch nog een serieuze bui regen. Dus poncho weer aan. 
Even later is het weer droog en gaan we echt naar de finish!

Helaas geen gladiolen, maar wel een heerlijk koel drankje! En een mooie afstand met een mooie tijd!!
Dit was de 4daagse in Coronatijd georganiseerd door de Stichting 40Mijl.
Top dat jullie dit gedaan hebben!!


Nog even een herinnering!!! Ik ben vandaag over de 1000 km gegaan. Maar...……….. hebben jullie al aan het goede doel gedacht???
https:://www.geef.nl/nl/actie/sponsor-mijn-wandelkilometers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten