Totaal aantal pageviews

maandag 2 mei 2022

Leeuwenmars 30 april 2022

 


Vandaag ga ik naar Boven-Leeuwen, daar is een wandeltocht uitgezet, de Leeuwenmars. Ik heb hier voor de Corona tijd ook al eens gelopen. Van toen weet ik nog dat ik het geen spectaculaire tocht vond. Maar omdat er niet zo veel tochten zijn vandaag toch besloten om met een deel van de wandelgroep hier te gaan lopen.  Ik moet behoorlijk vroeg op want het is ongeveer 50 minuten rijden en we hebben afgesproken te verzamelen om 7.15 uur  en om 7.30 uur te gaan lopen. Als ik thuis wegrij zie ik een prachtige rode zon opkomen. Gaat dit betekenen dat we mooi weer krijgen vandaag? Als ik voorbij Utrecht ben en net voor ik de A15 opdraai zie ik overal grondmist. Ik geniet van de vroege morgen.


Als ik in Boven-Leeuwen aankom valt het behoorlijk tegen, ik dacht een groot parkeerterrein te treffen maar dat heb ik mis, er staat iemand als parkeerhulp en ik moet de auto scheef in de berm parkeren. Gelukkig blijft meneer even voor de auto staan zodat ik niet ergens op of tegenaan rijd. Ik trek mijn wandelschoenen aan en pak mijn tas, sluit de auto af en ga richting de sportkantine. Daar is het inschrijfbureau. Als ik daar loop wordt er vanuit een auto geroepen en mij gedag gezegd. De wandelaar die met mij oploopt vind dat ik hier populair ben. Het blijkt Elmy te zijn. Als ik in de kantine kom zie ik Wyp, hij gaat de 40 km lopen en Elmy de 25 km.

De groepsgenoten waar ik mee afgesproken heb zijn er ook en als ik ingeschreven ben kunnen we op stap gaan.

We krijgen allemaal een routebeschrijving mee en wat denk je de route van 25 km op een half A4tje! Dat belooft wat! We gaan de dijk op langs de Waal richting Wamel.

Het is duidelijk geen tocht zoals vorige week met veel herinneringen. Maar ik geniet wel van de natuur en dan valt het oog op de schapen en de lammeren en..........het zwarte schaap uit de familie is er ook!!


Dan valt mijn oog op een monument wat in Beneden-Leeuwen langs de dijk staat. Het is een Watersnoodmonument. Wil je meer weten, klik hier

Verderop zien we een spreuk op een kozijn staan wat eigenlijk wel een motto van mij kan zijn, "Geniet van uw leven, u bent hier maar even".

De kilometers verdwijnen onder onze voeten en de Prins Willem Alexanderbrug (een bekende brug hier) komt in zicht. Ik heb even gekeken naar de bijzonderheden van de brug, jij ook? klik hier

Echt zoeken naar de route is het niet, je volgt de pijlen op de straat en die zijn duidelijk aangegeven, dat gelukkig wel, als je zo'n simpele routebeschrijving hebt.

De rust komt in zicht en dat is fijn, even een bakkie en een sanitaire stop. En.........er is zelfs een rij bij de toiletten, er is ook maar 1 toilet.


Na de rust in het Dijkmagazijn Tremele gaan we langs de onderkant van de dijk terug naar Boven-Leeuwen. 

De foto's zeggen nog iets over de tocht omdat er verder niet veel te vertellen is.


In Wamel lopen we door een park en daar zit een heus kunstwerk op de muur van een school, het trekt in ieder geval mijn aandacht.


Het wordt gewoon snel doorlopen om bij de volgende rust onze boterhammen te kunnen nuttigen. Onderweg komen we nog wat foto momenten tegen, zoals een veulen met alleen voorbenen en een varken in een kleur die ook iets apart is, bij mij in het dorp hebben we een koe in die kleur.



We lopen een stuk op een fietspad langs een drukkere weg, jammer dat hier geen andere mogelijkheid voor is. Gelukkig slaan we af en dan staan we weer als Aziaten allemaal dezelfde foto te maken.


De rust komt in zicht, 3 km voor het einde van de tocht. Verschillende mensen slaan deze rust over, tja nog een half uurtje en je bent binnen, dat wel, maar het is ook een bijzondere rust, zie de vlag met de aanduiding "rust' maar. Gaan we op zijn kop hangen?? Zijn we vleermuizen geworden????

Tijdens de rust komen er wandelaars uit Kinderdijk bij ons zitten en spreken over de beklimming van de Alpe d'huez. Even later komt de Mont Ventoux ook nog langs. En dan komt dirigent Peter ter sprake naar aanleiding van de beklimmingen en oowwwja de dames weten wie er bedoeld wordt met dirigent Peter en dan wordt het plan geboren, Annette, Monique en ik gaan volgend jaar (september 2023) mee naar Frankrijk om daar de beklimming aan te gaan! Ik wil eigenlijk de reus vanaf alle 3 de kanten in 1 week lopen.

De laatste 3 kilometers van deze tocht gaan we eerst maken en dat gaat over ????? precies de dijk.

Wat zie ik nu??? Zijn er evenementenlopers????


De tocht zit erop en als we de kantine/finish locatie binnenlopen spreekt Piet mij aan, hij was er vandaag dus ook, we hebben hem niet gezien omdat hij later is gestart en de 2de rust heeft overgeslagen.

Nadat ik mij heb afgemeld, neem ik afscheid van de gezellige wandelaars van vandaag en ga ik richting huis. 



Ben je benieuwd naar de route?  Ik  heb een foto van het kaartje gemaakt.


Ook deze kilometers zijn te sponsoren. De link? https://www.geef.nl/nl/actie/sponsor-mijn-wandelkilometers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten