Pagina's

zaterdag 30 maart 2024

30vanZandvoort incl. circuit 23 maart 2024

Vandaag de 30vZandvoort incl. circuit,  dus 35 km. Eerdere jaren moest ik om verschillende redenen deze tocht afzeggen of aan mij voorbij laten gaan. De andere leden van de appgroep hebben het circuit al eerder gelopen,  maar omdat ik dat nog niet heb gedaan, gaan ze met mij mee. Super leuk en tof om mij niet alleen te laten. Helaas moeten er een aantal wandelmaatjes afzeggen. Jammer! Om die reden moet ik  ook op het laatst beslissen hoe ik in Zandvoort kom, ik dacht zelf te gaan rijden, maar.......onze auto is niet beschikbaar. Cees biedt aan om mij weg te brengen, dan kom ik weer met de trein terug. Over de reis naar huis, later.

Ik ben om de een of andere manier gespannen voor de aanrij route. In het verleden stond er altijd file kan ik mij herinneren. Op Google maps gekeken, het is een uurtje autorijden. De afspraak is tussen 06.30 en 06.45 uur verzamelen in de tent zodat we met elkaar kunnen starten. Ik ben er dus veels te vroeg met mijn half uur extra tijd.

Er zijn dit jaar 1.700 wandelaars die eerst de lap (spreek je uit als lep) lopen. Over lep of lap hebben we nog even schik gehad. Nieuwsgierig? Hahaha, ik vertel het hier niet.

Met z'n vijven gaan we van start. De groep met de auto heeft al een heus avontuur meegemaakt, aangesproken door de politie om 05.00 uur, het moet niet gekker worden.

Natuurlijk komt Max ter sprake en willen wij van pole position starten.

En wat ik al had gehoord en gelezen,  het circuit ligt erg scheef en dat loopt met mijn enkel (die de laatste weken weer wat klachten geeft) niet echt fijn. Ik besluit onderin te gaan lopen.

Fijn dat de groep met mij is meegegaan over het circuit, dank je wel, het is leuker met elkaar dan alleen. Een ervaring rijker. Na het circuit lopen we gelijk door de start voor de 30 km.
Even wat getalletjes,  6.000 deelnemers, waarvan er 2.700 deelnemers de 30 km lopen en 3.300 deelnemers de 18 km lopen.

In Zandvoort gaan we het strand op. Je kunt ervoor kiezen om tot de eerste stempelpost op het strand nog of nog over het duinpad te lopen, maar wij kiezen voor het strand. Er staat best wat wind, maar echt last heb ik er niet van, ik heb mijn muts op! En natuurlijk wordt hier ook een plagerij over gemaakt, heerlijk elkaar plagen maar nooit de gek met elkaar steken of elkaar voor de gek houden, dat is nu zo fijn met deze groep. Ondertussen is de toon gezet voor vandaag.

Bij de stempelpost San Blas wacht een verrassing! Elmy staat te stempelen. Even kort een praatje, een kiekje en weer door.

Nathalie is zeer uitgelaten, we gaan eindelijk richting haar Rob. Daar heeft ze zo naar uitgekeken! Ze heeft hem zo gemist. Iedereen doet mee met deze gekkigheid,  ik hoor hem zelfs al!

Bij deze stempelpost zijn strandtenten open en we besluiten om een koffiestop te houden.
De Rob die hier ook net aan de koffie gaat, is niet de Rob die Nathalie bedoelt, wie het wel is? Vraag het haar!
Na de koffie zit het strand erop en gaan we een stuk over een fietspad om daar de muzikant tegen te komen. Peter is er vandaag niet bij, dus de beste man wordt niet extra gesponsord,  ik zie hem dus niet voor een 2de keer langs de route.

We verheugen ons, stempelpost Landgoed Duin & Kruidberg! Maar dat valt tegen, niet dat wat we verwachten.  Een simpele achteruitgang. We halen onze stempel en gaan door. Bij het eerstvolgende restaurant stoppen we en gaan daar rusten.

Wat leuk, dan wordt ik op mijn schouder getikt! Johan herkent mij aan mijn jasje. Hij is ook weer aan het voorbereiden voor de N4D.

Zodra we weer op de route zitten zien we de ruïne Brederode. Ik maak een foto, gaan bezichtigen is nu geen optie.

De route gaat als altijd door een wijk waar niet echt kleine huisjes staan. En langs sportvelden waar niet echt kleine auto's staan. Er worden opmerkingen gemaakt, zoals gebruikelijk is in een groep.
En zo komen we bij de volgende stempelpost, openluchttheater Caprera.

We laten Bloemendaal achter ons en gaan richting Overveen. Oja, dan schiet me ineens iets te binnen. We hebben sinds kort een echte weerman binnen onze groep, nml. Piet Pelleboer. Je weet wel! Hij heeft ons in de week voor de wandeltocht duidelijk voorbereid om deze tocht en adviezen gegeven over de kleding. Eén van onze groepsleden probeert steeds weer haar jas uit te doen. Het wordt net het weerhuisje, jasje uit, jasje aan. Tot we vragen om haar jasje aan te houden en ja!! Dan blijft het droog. Piet ook blij!

Al genietend komen we bij de laatste stempelpost aan, Paviljoen het Witte Huis. Hier worden we getrakteerd op een stuk pannenkoek uit.....het lijkt wel de vriezer!! Dat is echt niet zo lekker,  gelukkig ik had geen stukje genomen. Bij Kraantje Lek gaan we het Visscherspad op. En dat is altijd nog een heel stuk.

Maar aan het pad komt een eind, nog even een stukje door Zandvoort en dan..... we zijn er.......de finish......

En nu de reis naar huis.....ppffff eerst loop ik verder bij het station vandaan dan nodig is....dan staat er big veel wind, ik waai bijna van het perron.....na een half uur wachten daar is de trein....allemaal in de trein.....in Haarlem overstappen......wachten op de trein naar Leiden......in Leiden staat de trein klaar naar Woerden.....ondertussen begin ik wel koud te worden.....in Woerden staat mijn allerbeste te wachten....een warme auto, ondertussen ben ik bijna aan het klappertanden....bijna thuis om 17.00 uur.

Het was een super gezellige dag. Dankjewel dat jullie meegingen, jammer van de zieken, tot snel!