Totaal aantal pageviews

zondag 25 augustus 2019

Grebbelinie forten, bunker en loopgraven wandeltocht 24 augustus 2019



Ik ben in de aanloop naar de beklimming van de Mont Ventoux op zoek naar wat laatste wandeltochten met hoogte verschillen. Hoewel de Grebbelinie vlak is werd er in de vermeldingen van deze tocht ook gewezen op de Amerongse berg. In de aankondigingen was er ook wat onduidelijkheid over de afstanden en de tijdstippen waarop gestart werd. 54 of 27 km?? 7.00 of 8.00 uur starten???
Michel en ik kozen uiteindelijk voor 27 km. 54 km was het rondje 2x keer lopen en dan kon je kiezen om de 2de keer in tegenovergestelde richting te gaan.

Om 06.00 uur liep de wekker af, ik wil graag om uiterlijk 06.45 uur weg rijden. Het is 3 kwartier rijden naar Amerongen. Ik ben mooi op tijd en geniet van de grondmist en de opkomende zon. Het is nu nog vrij rustig o de weg, vanmiddag zal het wel anders zijn met het vakantie verkeer wat terug komt.
Als ik de auto geparkeerd heb in het bos, ga ik mij aanmelden. Michel is er nog niet, maar ik ga vast de routebeschrijving doorkijken. Altijd belangrijk om te weten waar er rusten zijn gepland. Dan kun je ergens naar toe lopen. De rusten zijn dit keer allemaal horeca rusten. Geen probleem als je je er op instelt. Maar dan valt mij oog op een opmerking die minder geslaagd kan zijn "vanaf hier is er niet gepijld….kijk op bijgaand kaartje voor de Grebbelinie"! UUhhhh een tocht van de SGWB en dan stukken niet gepijld???? Oké als je eenmaal op de Grebbelinie zit is verdwalen niet zo simpel, maar toch als je niet bekend ben, is het anders en dat gaan we in de loop van de dag merken. De uitleg waarom er niet gepijld is, is zwak. Klopt sommige stukken zijn niet verantwoord om te rijden met een snorfiets, maar als je bij een oversteek met de openbare weg even op allebei de stukken van de linie een pijl zet geef je de wandelaar wel wat meer zekerheid. Maar goed we gaan het zien.



Wil je meer weten of het hoe en waarom van de Greggelinie???  klik hier
Voor mij blijft het hier een spannend stukje Nederland. Mijn vader is hier in de meidagen 1940 gelegerd geweest en heeft wachtwoorden door moeten geven. van de ene post in de stikdonker naar de andere wachtpost. Wat zich daar allemaal heeft afgespeeld, is vaak niet bekend maar veel jongemannen hebben dit hun leven lang meegedragen.

Als Michel er is drinken we nog een "startersbakkie" en dan gaan we op stap. Het eerste stuk bos is bekend van de "Maarten Lutherwandeltocht".


We hebben elkaar al een poos niet gesproken. Ergens voor de N4D hebben we nog een tocht met elkaar gelopen en dat kan heel goed in Amersfoort geweest zijn. Dus.... we kwekken heel wat af. De meeste blessures bij Michel zijn in de vakantietijd genezen. Tsjonge, wat heb ik toch een mazzel zeg!!! Nooit last van blaren, nooit last van asfalt-uitslag. Gewoon 2 vingers in je neus, lopen die 160 km. Ik word me weer bewust wat een geluk dat is.
En ja, dan zeggen ze altijd dat dames zo snel een sanitaire stop moeten maken, maar er zijn ook heren die voor de 9 km al de rioolzuivering opzoeken!!!

En dan kom ik een lint tegen waar veel wandelaars de kriebels van krijgen, dus ik laat hem nog maar een keer zien.


Het is wel super mooi weer en het belooft een warme dag te worden, maar dat geeft mij niets. Het eerste stuk is zeker afwisselend en veel over onverharde paden, maar wel prima te lopen. Natuurlijk zijn er ook hele stukken asfalt bij.
Prachtige vergezichten als je wat hoger staat, hoewel ik van het klimmen en het dalen niet veel merkt. Door het vele trainen in de sportschool begin ik hier redelijk aan te wennen, hoe ik van de week in Zuid Limburg toch best moest werken.


En dan komen we bij de eerste rust, volgens de routebeschrijving. Alleen de rust zit dicht!!! Die gaat pas om 10.00 uur open!! Jammer, dan maar alleen foto's maken. We zijn nu bij Fort aan de Buursteeg. Hier is ook het bezoekerscentrum van de Grebbelinie
Kijk soldaat "Cornelis" is er ook!!



 Hier gaan we de linie op. Voor mij een heel bekend stuk omdat ik van het voorjaar hier op een camping heb gestaan. Het is echt heerlijk lopen met de warmte die te begint te voelen. Tussen het groen heb je er weinig last van. En zo komen bij het volgende Fort. Fort Daatselaar.


Als wij hier zijn, worden we door verschillende mensen aangesproken. De wandelaars hebben zin in koffie en willen graag een sanitaire stop maken, vooral omdat de vorige stop dicht was. Ik geef aan dat we bijna bij de camping zijn en ik weet dat je daar nar het toilet mag en dat zij ook graag koffie of thee voor je schenken.
Wij lopen door en gaan op de camping koffie drinken en ook al is het niet met traditioneel appelgebak, de appelflap smaakt ook prima. Later zie ik dat de camping niet een officieel rustpunt is, maar het beste alternatief wat ik kan bedenken.

Na de koffie en sanitaire stop lopen we verder over de linie, ik zie daar paddenstoelen het lijken wel hele grote champignons!


We komen langs Landgoed Abbelaar en moeten hier de weg weer oversteken om verder te gaan op de linie. Maar als je het niet weet zie je het pad van de linie niet en wij zien tal van wandelaars dus verkeerd gaan. Hier is dus al een punt wat je heel gemakkelijk met een paar pijlen had kunnen verduidelijken en je kunt dit punt over de weg goed bereiken met een snorfiets of auto.
Wij gaan verder richting restaurant De Dennen. Dit restaurant slaan wij over. We steken de weg over en dan komen we bij een monument. Hier zijn verzetsmensen gefusilleerd. Voor meer info, klik hier


Vandaag is ook een evenement met oude vliegtuigen. Dit evenement luidt de herdenking van Market Garden 75 jaar in. Het is wel bijzonder om onder de ronkende vliegtuigjes op de linie te lopen. Voor meer info, klik hier

Wij lopen verder en komen bij het volgende fort, werk aan de Engelaar. Dit is voor vandaag het laatste fort.


We lopen het laatste stuk linie en komen dan bij de Heuvelsesteeg. Vanaf hier wordt de route weer gepijld. De route gaat door Overberg en ik zie een bekend stukje van de Maarten Luther wandeltocht. Deze tocht wordt door dezelfde meneer uitgezet als de route van vandaag. De Maarten Luther wandeltocht is altijd goed geregeld. Jammer dat het met deze tocht anders is.
In de route beschrijving van vandaag wordt nog geattendeerd op de LAW De Grebbelinie. Ik heb even op internet gekeken en ga dit boekje zeker aanschaffen, het ISBN nummer ga ik goed opslaan.
En zo komen we bij het volgende rustpunt. In eerste instantie dachten we hier door te lopen, maar we besluiten toch even een drankje te gaan doen. Ook hier staat een lange rij om af te rekenen, ook niet bekend dat er een wandeltocht is?

Na even lekker te hebben gezeten gaan we op pad voor de laatste 4,5 km. We moeten nog even een pukkeltje over. De Amerongse Berg is niet zo erg, maar als je een vakantie achter de rug hebt en niet veel hebt gelopen de laatste weken dan kan zelfs de pukkel van 63,3 meter een berg zijn.
Een zoals zo vaak, het venijn zit in de staart.


Wij hebben heerlijk gelopen, lekker gekletst en alle nieuwtjes uitgewisseld. Na het afmelden, geen stempel in ons wandelboekje, gaan we een drankje doen.
Het was een mooie tocht qua natuur, maar als de organisatie en het slechte pijlen zo blijft, ga ik deze tocht niet meer lopen. Jammer want met het oog op de jaarlijkse Market Garden herdenking kan ik dit een mooie aanvulling zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten