Totaal aantal pageviews

zondag 7 januari 2018

42ste Winterserie CWSV Prinses Marijke 6 januari 2018



Vandaag staat er een wandeltocht uit de 42ste winterserie CWSV Prinses Marijke in Geldermalsen gepland. Ik heb met Anja afgesproken vandaag. Leuk!! Ik heb er zin in. Het is op tijd opstaan, de wekker loopt om 06.30 uur af. Omdat wij om 08.15 uur hebben afgesproken wil ik om 07.30 uur in de auto zitten.
De locatie op google maps geeft aan dat er niet heel veel parkeerruimte is, daarom besluit ik op tijd weg te gaan, dan moet er ergens wel een plekje zijn voor de auto. 
Gelukkig wordt het parkeren keurig begeleidt door vrijwilligers en mogen we de auto bij de buren neerzetten. Als de auto geparkeerd is, wissel ik van schoenen en doe de verlichting aan van mijn tas. De kerstverlichting zal vandaag voor de laatste keer branden. Na vandaag gaat die er af.
Als ik het inschrijfbureau binnen kom is het er al een drukte. Er zijn nu alleen nog maar 25 km. lopers. Anja zie ik nog niet, maar ik schrijf mij vast in, dan is dat vast gebeurd.
De marsleider vertelt, voor hij het startschot geeft, dat wij vandaag niet door de uiterwaarden kunnen i.v.m. het hoge water. We moeten daar de omleiding volgen. Dan geeft hij het startsein en worden de route's uitgedeeld.
Anja is inmiddels ook binnengekomen en schrijft zich ook in, dan gaan wij keurig in de rij staan om een route te krijgen en dan kunnen we van start.


Anja en ik hebben elkaar al een poos niet gesproken, dus wij hebben gesprekstof voldoende. Wij lopen vandaag de 2de tocht uit de winterserie die uit 4 tochten bestaat. In het begin loopt er een groep, later zal dit meer uit elkaar gaan lopen. 
Na het asfalt komt er een stuk onverhard en dat is even uitkijken want glibberig is dat wel. 
We lopen langs de fruitbomen die er nu nog kaal en gesnoeid bij staan. Over 3 maanden ziet dit er weer heel anders uit. 


Het blijft lang donker voor mijn gevoel en als het dan licht is, is het vandaag een bewolkte dag, maar het is droog en dat is al fijn.
En dan komen we ook al de eerste 15 km. wandelaars tegen. Nog een klein stukje en dan zijn we al bij onze eerste rust. Wij hadden het niet in de gaten en ook nog niet het gevoel dat we er al 9 km. op hebben zitten. Ongemerkt hebben we de kilometers weggelopen. 
Wij komen een goed verzorgde rust binnen en worden getrakteerd op een heerlijk bekertje koffie. Ik neem er mijn banaan bij, maar je mag ook een stuk speculaas of ontbijtkoek met of zonder boter kiezen.
Ik ga naast een lid van de organiserende wandelvereniging zitten en we raken in gesprek. Wat een gezellige mensen en wat een leuke vereniging! Ik krijg zin om mij als lid aan te melden en ik overweeg het die dag ook, maar het is wel redelijk ver bij mij vandaag, dat is de reden dat ik later toch van aanmelding af zie. Maar leuke evenementen hebben ze wel. En de gezelligheid en onderlinge band voelt warm en goed.
Dan zie ik Esther ineens. Ik heb niet door dat Esther alleen loopt, maar later blijkt dat dit een bewuste keuze is. Prima!
De rij bij het toilet (1tje maar) is lang, dus wij besluiten niet in de rij te gaan en door te lopen.


Wij zijn nog maar net weer onderweg of er komt een auto met de marsleiding ons tegemoet. Er wordt geïnformeerd hoe het gaat!! Wat een perfecte organisatie!!! Dit heb ik nog niet veel meegemaakt. Na een stukje asfalt gaan we weer een heerlijk glibberig paadje op. 
Dan komen we al kletsend bij de Waal aan. Als we boven op de Waalbandijk staan, zien we de omleiding. Het is ook echt niet mogelijk om door de uiterwaarden te gaan. Het wordt vandaag over de dijk lopen, maar eerst maak ik wat foto's.


Wij lopen over de dijk richting Varik. Daar is het voetveer ook uit de vaart genomen. Snap je waarom?


Als we bijna bij de 2de rust zijn in Varik, begint het iets te spetteren. Geen nood we gaan toch even pauzeren en een sanitaire stop houden. 
Er zijn net nog een paar plekjes vrij en we kiezen voor een warme chocolademelk. Lekker!!! 
Onze bammetjes komen uit de tas en al snel hebben we een gesprekje met medewandelaars.


Na heerlijk gerust te hebben wordt het tijd voor het laatste stuk van deze tocht. Nog ongeveer 10 km. moeten we. Maar aan gesprekstof geen gebrek en we lopen verder. In de kern Varik is het even goed opletten, maar er is ontzettend goed gepijld!! Complimenten hoor, het groene papier is eigenlijk niet nodig.
We worden ingesloten door 2 medewandelaars. Maar geen nood het valt alles mee. De mannen maken foto's van elke windwijzer die ze zien. 
Dan komen we door een kern waar ik een prachtig wit kerkje ontdekt. 


Ook een mooi onderhouden gevel van een boerderij trekt mijn aandacht. Dan lopen we verder. Er zijn nog een keer vrijwilligers die zorgen dat wij veilig kunnen oversteken en dan lopen we al snel langs een rij auto's, allemaal van wandelaars die later gestart zijn en die dus in de berm moesten parkeren. 
Dan zijn we weer bij het clubgebouw van de wandelvereniging.


Wij melden ons af, laten het nieuwe kilometerboekje af stempelen en drinken nog wat. Er zijn vandaag 466 wandelaars van start gegaan en op de 25 km. waren er 274 wandelaars.

Het was een goed georganiseerde tocht, prima rustpunten en lekker relaxed.
De eerste georganiseerde tocht is een feit.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten