Totaal aantal pageviews

woensdag 10 januari 2018

Rondje Kockengen 10 januari 2018





Vandaag ga ik een eigen SOP-tocht lopen. Het lukt mij namelijk niet om op tijd bij de officiƫle SOP-tocht aanwezig te zijn. Ik ga eerst mijn 2de paar zooltjes halen bij de podoloog en als ik eenmaal weer thuis ben, besluit ik toch alleen erop uit te gaan.
Ik heb gisteren al een tocht bedacht en gekeken naar de afstand en de tijd berekend die ik ongeveer nodig heb. Mijn rustmoment ligt iets over de helft maar dat geeft niet. Ik weet een leuke locatie en kom daar graag een paar keer per jaar.

Het eerste stuk heb ik de wind in de rug en het spettert af en toe. Ik heb er niet zo veel last van en besluit nog geen regenkleding aan te doen. Het ene moment valt er lichte regen en dan is het weer droog. Ik geniet van mijn eigen vertrouwde polderomgeving. En omdat ik bijna steeds wel weet wie er in welke boerderij woont, valt mij ook van alles op.


Omdat een SOP-tocht altijd een naam heeft, bedenk ik onder het lopen voor deze tocht ook een naam,
het wordt de drie-bruggen tocht. 

Ik ga op zoek naar de 3 bruggen. Alleen heb ik er nu niet direct een verhaal bij en achtergronden, maar ach wat geeft het. Ik geniet van de polder en de nattigheid? Valt alles mee hoor.

En dan kom ik bij de eerste brug aan, de Kwakelbrug.


Ik moet deze brug ook over want de Mijzijde waar ik nu nog op loop, houd hier op. Dus ga ik op de Van Teijlingenweg lopen. Om zo aan de Oudendam te komen en ja....... daar is weer een brug!!!


Ik ga de Oudendam brug over en ga op de Geerkade lopen. Hier heb ik meer last van de wind en dus ook van de regen die soms valt. Na een poosje kom ik bij de provinciale weg. Die moet ik oversteken, dus even goed opletten er staan nu geen verkeersregelaars zoals bij georganiseerde tochten. Maar met even de aandacht erbij lukt het ook wel.
Ik ga verder op de Geerkade en kom dan al snel bij de 3de brug!!!

De brug Hoek van Spengen!


Ik loop het buurtschap in en dan zie ik tot mijn verbazing als ik een stukje op weg ben, dat de weg is afgesloten. Slordig dat dit niet aan het begin al vermeld was, of weten alle buurtbewoners het en komt er normaal geen ander verkeer door de buurt? Ik loop verder want lopend zal je er toch wel door kunnen?


En ja hoor dat kan, een beetje door de berm en we zijn waar we wezen willen. De weg ligt niet open ze zijn met ??? ik weet het niet wat ze gaan doen. Misschien iets met de waterhuishouding in de polder?
Ik loop verder, het begint wat meer te regenen en ik ben nog niet op mijn rustlocatie. Als ik weer een provinciale weg over gestoken ben, zie ik schapen in het weiland die het vandaag ook niet echt leuk vinden.
Na een stuk op de ventweg te hebben gelopen, sla ik af richting het dorp Kockengen. Het is nu nog maar een klein stukje en daar ben ik wel blij om want het gaat nu wat serieuzer regenen. Dan ontdek ik nog een leuke maar niet zo handige roeiboot. Hier ga je niet direct mee vandoor.


Na nog een klein stukje stap ik bij Abrona Kunst & Koffie binnen. Ik word er hartelijk verwelkomt in een leuke locatie. Vroeger is dit een kerk geweest en dat is nog goed te zien, dat is het leuke ervan. Ik geef aan dat ik zin heb in een kop soep en ik kan kiezen uit 2 soorten. Ik kies voor de kerriesoep met kip.
Het is een heerlijke maaltijd soep en ik warm weer helemaal op en mijn broek die best nat begon te worden droogt ook weer.


Na een half uurtje stap ik weer op. Er wachten nog een kilometer of 8 had ik gezien op afstand meten. Het is wel leuk om even terug te zijn in het dorp waar ik op het gemeentehuis mijn eerste baan vond. Ik heb er altijd met veel plezier gewerkt. 
De tocht gaat verder en dan kom ik nog langs een molen. Ik weet even niet hoe de molen heet. Vroeger wist ik dit toch beter.


Dan ga ik aan het eind van de Wagendijk, de Hollandse Kade op. Deze kade moet ik helemaal uitlopen om weer de provinciale weg over te steken.
Deze kade is een heel eind en daarom geloof ik het bord met daarop "Kamerik 4 km" niet helemaal en dat blijkt ook wel aan de tijd die ik nodig heb.
Het verbaast mij de hele tocht al hoeveel zwanen er zijn en ik weet wel zeker dat je van het voorjaar niet zomaar op stap hoef te gaan. Dan zitten er zeker weten overal zwanen te broeden in de bermen. Hieronder een plaatje van de zwanen die zich straks als broedend echtpaar het nest gaan verdedigen.


Ik loop verder en dan aan het eind van de kade valt mijn oog nog op een boomstam met wat zwammen. Toch nog een bos idee vandaag.


We steken over en lopen het laatste stukje naar huis. Vandaag 18,7 km op de teller erbij.
Voor de statistieken:
tijd bewogen: 3,16
tijd gestopt: 0,30
gem. bewogen: 5,7 km/h









Geen opmerkingen:

Een reactie posten