Totaal aantal pageviews

dinsdag 2 januari 2018

Wandelfit Hoge Veluwe 2 januari 2018



Vorige week de nieuwe beschermerskaart opgehaald op de Hoge Veluwe en na een ruim een week niet veel te hebben gewandeld vandaag er op uit.
Omdat zus Jannie elke week op dinsdag gaat wandelen, even contact met haar opgenomen en afgesproken vandaag samen te gaan.
De wekker liep lekker vroeg af, om kwart over 6 begon die te ratelen.  Cees ging vandaag weer werken dus ging ik met de Corsa. Voor de Corsa ook wel eens goed een lang stuk te rijden. Het was niet druk op de weg dus was ik vrij vroeg bij Jannie. We hebben eerst binnen wat zitten kletsen en toen zijn we richting de Hoge Veluwe gegaan. 
Er stond een grote groep wandelaars te wachten op de gidsen en wat leuk, nu ik een paar keer ben mee geweest werd ik ook herkend!!! 



Na een stukje te hebben gelopen werd er eerst een warming-up gedaan. Er werd opgemerkt onder het lopen dat er nog wilde zwijnen met jongen zijn gezien. Dit kan een 2de worp zijn van de wilde zwijnen. Een wild zwijn heeft een draagtijd van 3 maanden, 3 weken en 3 dagen. Als het in het voorjaar erg koud weer is kan het zijn dat de biggen het niet redden met het koude weer. Dan volgt er soms een 2de worp en dat betekent dat er nu nog jonge biggen zijn.


Als we na de oefeningen verder lopen komt de zon net tussen de wolken door. Wij zien zonnestralen tussen de wolken door schijnen en maken er foto's van. Even later staat de zon iets hoger en schijnt hij over de wolken heen.


Wat is het ineens mooi om met de zon, die ik zolang gemist heb, weer foto's te maken. Het lijkt wel herfst, zo met de zon.


Wij lopen vandaag richting het Deelense Veld en het Deelense Was. Hier is de bodem vaak vochtig terwijl aan de andere kant van het pad een veel droger gebied is. Nu was het overal erg drassig en na de regenval van de laatste tijd erg nat.



Dan lopen we door naar een veld waar vaak de wilde zwijnen te vinden zijn, alleen vandaag zijn ze er niet. Dus gaan we weer terug naar de route. 
We komen langs een boom die vol zit met tonderzwammen. De boomstam heeft ook gaten, gemaakt door de specht. En er wordt verteld over de zwarte specht, de groene specht en de bonte specht. De bonte specht maakt een rond gat. Bont/rond op een dode boomstam. De zwarte specht is bijna uitgeroeid geweest omdat er op gejaagd werd. Een zwarte specht maakt zijn hol namelijk in een levende boomstam en dat was de reden voor de jacht. Een zwarte specht maakt een ovaal gat. 


Na deze stop met uitleg lopen we nog door naar een wildspot hut. Onderweg zien sommige nog wild. Helaas liep ik net op het verkeerde plekje en had mijn fototoestel niet in de aanslag. 



Het was weer een heerlijke wandeling vandaag en ik heb weer van alles geleerd. Dank aan de gids, ik weet even zijn naam niet meer, maar ik heb genoten. 
De gps gaf een afstand van 7,8 kilometer aan. De afstand is ook niet zo belangrijk, het was een heerlijke tocht waar ik van genoten heb.
Na afloop hebben we nog even wat cooling-down oefeningen gedaan. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten