Totaal aantal pageviews

woensdag 20 februari 2019

wandelen tussen Lek en IJssel vanuit Schoonhoven 20 februari 2019




Het is weer woensdag en het beloofd een mooie dag te worden. Ik heb in het verleden een aantal keren een wandeltocht gelopen en vorige week kwam ik de bedenker van die wandeltochten tegen. We hebben toen over een aantal dingen gesproken en elkaar kort na de woensdag op een andere locatie nog een keer gezien en gesproken.
Er is mij vertelt dat de tocht van vandaag naar Hekendorp en Haastrecht gaat. Dat is leuk omdat er roots in Hekendorp liggen.
Vorige week wist ik niet zo goed wat mij te wachten stond, maar vandaag ben ik daar op ingespeeld en dat is fijn, dan begrijp je sommige dingen ook beter.
Ik vertrek op tijd, zodat ik tijd genoeg heb om mijn auto te parkeren. Als ik mijn auto parkeer en mijn schoenen aan doe, wordt ik welkom geheten door een hondje uit de buurt.
Ik loop naar de start locatie en dan zie ik dat ik bijna niet dichterbij had kunnen parkeren.
Het is al druk binnen en ik bemachtig een papiertje om mij in te schrijven, ik laat mijn wandelboekje afstempelen en dan ga ik een lekker kopje koffie drinken. Er zijn weer bekenden genoeg aanwezig dus zal ik mij niet vervelen vandaag.
Als de koffie op is, maak ik nog even een sanitaire stop en dan ga ik buiten mijn banaan eten, het is binnen best warm en vol en het lijkt me beter om even naar buiten te gaan.. Langzamerhand komt iedereen naar buiten en na mededelingen en een huldiging gaan we van start.
Uiteindelijk zullen er weer ruim 100 deelnemers zijn.


Eerst gaan we wat straten door van Schoonhoven en dat is bekend voor mij. We hebben hier ook met het Pelgrimspad gelopen. Al snel zijn we Schoonhoven uit en gaan we de weide polder in. Heerlijk, vooral omdat ik zelf ook uit deze omgeving kom, blijft de polder toch altijd een gevoel van wijds en ruimte geven.


Het loopt vandaag echt lekker, vaak hebben we de wind in de rug en de eerste tijd hebben we geen smalle planken die we over moeten.
Dan zie ik ineens wel een vreemd soort schapen in een grasveldje staan. Ik maak er een foto van.


Net voor de bebouwde kom van Polsbroek gaan we een grasdijk op en omdat het daarna lastig wordt voor een wagenrust, hebben we eerst een wagenrust. Heerlijke koeken en een pakje drinken! Goed verzorgd zeg. Er wordt niet te lang gepauzeerd en daarna gaan we allemaal klimmen om aan de andere kant van het hek te komen. En wat een service!!! Steeds als er een drukke weg overgestoken moet worden staan er mensen van de organisatie om het verkeer tegen te houden. Het duurt even voor het legioen wandelaars (iets van 110) over het hek zijn, maar dit soort oponthoud is meegerekend.


Na verloop van tijd, moeten we van grasdijk verwisselen en daar gaat het dan toch bijna mis met Bert. Hij is druk aan het helpen en aan het handen vasthouden bij diegene die over een smal balkje langs het hek en over het water gaan. Er zit namelijk een diep gat en daar glijdt Bert met zijn voet in. Gelukkig loopt het goed af en de tocht gaat verder.
Ik zie veel bekenden van vorige week, Dick is er weer met zijn maatje en Bert en Jan zijn er. De dame waar ik vorige week bij heb gezeten tijdens het eten, ik weet haar naam niet eens. En zo zijn er nog meer. En zo naderen we Hekendorp. Het ophaalbruggetje herken ik van de Paastocht vanuit Gouda.


We komen langs de kerk in Hekendorp en gaan dan richting Haastrecht. Het mooie van deze tochten is, dat je niet op drukke wegen loopt, steeds wordt er gezocht naar een grasdijk of naar een pad wat rustiger is, zodat de wandelaars geen belasting zijn voor het verkeer. En dat is denk ik wel nodig als je met zo'n grote groep op stap bent.


We gaan Hekendorp uit richting Haastrecht, want daar is de grote rust en ik begin ook best zin te krijgen in een kom soep!! Dat heb ik vanmorgen bij het inschrijven al opgegeven.
Vanaf een andere kant dan ik verwacht had komen we Haastrecht binnen en dat is leuk om verrast te worden! We lopen door Haastrecht en daar is de rust. Eerst naar het toilet want straks staat er een rij.
Dan ga ik toch bijna plat op mijn gezicht!! Er is een soort van podium in de zaal en die valt niet zo heel erg op, dat betekent bijna een struikelmoment.
Ik ga de soep halen aan het buffet en het is een heerlijk ruikende mosterdsoep. Jan heeft een stoel vrijgehouden en ik ga naast hem zitten. We eten de soep die niet alleen lekker ruikt maar ook heerlijk smaakt op.
Dan ga ik nog even naar buiten, ik wil nog even Haastrecht in voor een paar foto's en ik wil nog even mijn boterhammen eten. Zo gezegd, zo gedaan en als de groep weer zover is om te vertrekken ben ik ook weer present.


Dan komen we langs een museum wat verbonden is met Paulina van Bisdom van Vliet. Ik heb even op internet gezocht omdat ik het niet kende en er niet van afwist. Wil je er meer van weten, klik hier
We lopen door het park wat vroeger de Overtuin was.


Paulina en haar hond liggen hier begraven. Als we het park uitgaan, komen we pas een paar honden tegen, zo groot!! Ik mag er een foto van maken. Dank u wel!
En dan gaan we richting Schoonhoven!! Dat worden een paar lange grasdijken. Wel heerlijk releaxed lopen, je hoeft niet op het verkeer te letten, maar wel goed opletten waar je je voeten neerzet.


In de verte zie ik dan de auto's alweer staan! Nog een wagenrust. We worden getrakteerd op een heerlijke mini snack. Wat een goede verzorging weer vandaag. Na deze versnapering is het nog een uurtje lopen schat ik zo in.
Het laatste stuk gaat weer over asfalt. Heel op het laatst zie ik nog iemand die er vorige week ook was en die toen ook achteraf zijn wandelboekje liet afstempelen. Toen konden de plaatjes niet meer gevonden worden en die kregen we opgestuurd. Ik heb het plaatje ook keurig gekregen en ik vroeg hem of het bij hem ook zo netjes geregeld was.
Hij vroeg mij of ik voor Nijmegen trainde en hij deed hetzelfde. Wel knap hij gaat de 4 x 50 km lopen. Hij vroeg mij voor welke herinnering ik ging en hij vond een kroontje in het zilver of in het goud mooie medailles. Hij loopt voor een (zo noemde hij het) een simpel cijfertje. Ik vertelde hem dat als ik alleen loop, het tempo wat hoger ligt, maar dat komt ook omdat je dan alleen bent en dat ik best nog wat tochtjes in mijn omgeving kan lopen. Al kletsend komen we terug in Schoonhoven. Ik ga direct mijn auto opzoeken om naar huis te rijden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten