Totaal aantal pageviews

dinsdag 19 februari 2019

Winterwandeltocht Stichting Baarnse Veteranen 16 februari 2019




Ik ben er al een paar weken niet wezen wandelen in het weekend en dat begint behoorlijk te kriebelen. Het belooft een mooi dag te worden vandaag, hoewel het 's morgens nog best koud is. Het vriest bij het opkomen van de zon. Maar dat geeft niet want dat betekent wel mooi, helder weer.
Vandaag heb ik met Michel afgesproken. We hebben elkaar al een poos niet gesproken en allebei hebben we deze tocht op ons lijstje staan om eens te lopen. André heeft dit weekend andere plannen, maar dat drukt onze pret niet.
Ik ben vandaag behoorlijk vroeg en benut de tijd om wat foto's te maken en ik schrijf me vast in. Als Michel arriveert, schrijft hij zich ook in en ik haal even een "startersbakkie" voor ons!

Het eerste stuk is vrij bekend voor mij. Hier heb ik ook gelopen bij de LAW Koninklijke Weg. Maar erg is het helemaal niet, het is en blijft hier mooi. Al snel komen we bij een vijver en hier weet ik dat er houten beelden staan.



We lopen onder een poortje door en dan staan we ineens vrij snel recht voor Paleis Soestdijk.
Hier maken we ook een paar foto's. Er is een beeld van een grenadier. Voor uitgebreide beschrijvingen verwijs ik naar de etappe van de Koninklijke Weg.


En dan al pratend hebben we het over veteranen. Zijn veteranen per definitie ouderen? Wij concluderen dat dit niet hoeft. Ook jongere militairen die aan een missie hebben deelgenomen kunnen als veteraan aangemerkt worden. Wil je er meer over weten? Ik heb de Wikipedia pagina opgezocht, klik hier

Dan valt mijn oog op een grappig, leuk, aardig bord! Oordeel zelf!


Voor we het weten staan we bij de eerste rust. Een wagenrust van de organisatie. Die is bij het bosbad. Het is trouwens wel erg rustig in het zwembad. Bij deze wagenrust is echt van alles te krijgen, koffie maar ook erwtensoep zie ik langs komen. Wij houden het bij koffie en ik eet er mijn banaan en een boterham bij op. Er zit ook al een poosje een steentje in mijn schoen en ik had al een keer geprobeerd om het steentje eruit te halen. Dat lukte toen niet, maar hier op het bankje neem ik mijn tijd ervoor en kan ik verder zonder steentjes in mijn schoenen.


Het is fantastisch mooi weer en al snel gaat de jas uit, veel te warm. Voor de eerste keer dit jaar loop ik gewoon in een fleece-vest. Ik kom langs allerlei bekende punten. In het najaar heb ik hier ook een WS78-tocht gelopen en ik herken een stuk parkoers uit die tocht.


We lopen verder en aan gespreksstof geen gebrek! Het is ondertussen heerlijk weer geworden en de vrieskou is al lang verdwenen. De voorjaarsbloemen staan volop in bloei, zelfs in het bos.


Dan komt kasteel Groeneveld in zicht. Hier ben ik de afgelopen tijd ook al vaker geweest.Maar het gaat je hier ook niet vervelen. Er is een trouwerij aan de gang. Wij maken wat foto's en lopen door. Wil je meer over het kasteel weten,  klik hier


De tocht is vandaag maar 20 km, dus 2x rusten is wel een beetje veel. Ik eet mijn boterhammen onder het lopen op omdat ik best wel trek begin te krijgen. En dan merk ik dat een toilet geen gek idee is, dus besluiten we om toch even naar Hoeve Ravenstein te lopen voor een sanitaire stop.

Het laatste stukje is eigenlijk appeltje/eitje. Het begint nu serieus warm te worden en ik besluit ook mijn fleece-vest uit te doen. Het is half februari en je loopt gewoon in een shirt met korte mouwen of het zomer is!!!
Het laatste stuk van de route is me ook weer bekend. Hier heb ik met de LAW Westerborkpad ook gelopen. Dat geeft niet het is hier gewoon erg mooi.


En tja, had ik het net nog over veteranen die niet per definitie een oudere hoeven te zijn, dit is toch geen jonge veteraan. De honden die van de dame zijn, hebben ook de 20 km gelopen!
Dan zijn we terug op de start/finish locatie. We melden ons af, krijgen onze herinnering en gaan nog even wat drinken op het "terras". De sortering drankjes is beperkt, dus wordt het koffie!!


Ik bedank de mensen achter de inschrijftafel voor de goede organisatie en de mooie route. Deze tocht is echt een aanrader als je een ander jaar op de 3de zaterdag in februari een wandeltocht zoekt!
Het is rond half 2 en ik besluit op te stappen en naar huis te gaan.
Michel en ik hebben lekker bijgepraat en we spreken af om nog even te overleggen van de week over de tocht die we de 23ste gaan lopen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten