Totaal aantal pageviews

vrijdag 26 april 2019

Wandelfit Hoge Veluwe 23 april 2019




Vandaag ga ik weer met Jannie mee om met de Wandelfitters op stap te gaan. Het is voor mij vakantie en dan vind ik het altijd leuk om mee te gaan en..... ik voel me altijd zo welkom bij deze mensen. Ondertussen ga ik de wandelaars herkennen, jammer genoeg ken ik ze nog niet zo goed dat ik iedereen bij naam ken.
Als ik het goed heb onthouden is Jac onze gids vandaag.
Het is een heel ander startpunt dan ik gewend ben. Meestal ga ik in een winterperiode mee en dan starten we vanaf het centrum, maar nu dus vanaf Schaarsbergen, daar is een boerderij en een ruimte voor de vrijwilligers van het park.
Voor we vertrekken komt het gesprek op teken en hoe groot een teek is. Als ik 's middags weer thuis ben zie ik op facebook of internet (ik weet het niet meer) een hand en arm die helemaal onder die kleine teken zit. Het lijken dus net korstjes op een wondje.


Voor mijn blog klaar was, werden de foto's al gepubliceerd en ik ben zo vrij geweest om een paar foto's waar ik op sta of 1 die ik niet had te gebruiken.

Vandaag gaan we richting het Aalderinksveld. Vorig jaar is de groep hier de weg een beetje kwijt geweest en kwamen zij in een gebied waar ze eigenlijk niet moesten komen. Wij gaan echt door een gebied waar de wilde zwijnen graag zijn. De foto laat zien hoe de wilde zwijnen onder de bomen tussen de wortels op zoek gaan naar een lekker hapje.

We komen langs een boom met tonderzwammen. De tonderzwammen bloeien op dit moment vertelde de gids.  Ik heb op internet nog even zitten zoeken naar het bloeien van de tonderzwam maar ik kon het niet goed vinden. De bloei bestaat uit een witte poeder. Als iemand mij hierover meer kan vertellen, graag!




Dan komen we langs een gebied waar bomen weggehaald zijn. Er wordt gevraagd waren de bomen zijn weggehaald en dan vertelt de gids dat we bij een stuwwal uit de IJstijd staan.



Wij lopen weer verder en dan komen we bij een beukenboom. Er staan zaailingen onder de boom. Deze hebben geen kans om echt een boom te worden. Ik probeer onder het verhaal de zaailing op de foto te zetten, maar dat lukt niet. Jannie houdt hem even voor me vast.



Op welk deel van de tocht van vandaag weet ik niet meer precies, maar we gaan over een pad wat bekend staat als "bommenlijntje" uit de 2de wereldoorlog.
Wil je meer weten over het bommenlijntje, klik hier

Het is echt heerlijk weer om te lopen en dan worden we terug geroepen want de dames Meijers lopen natuurlijk weer vooruit. Er wordt gewenkt en de vinger voor de mond gehouden, sssssttttt!!!!
Dan weten we wat het betekent!! Er is daar iets te zien en als we niet voorzichtig doen, schrikt het en is het verdwenen. Heel rustig en voorzichtig komen we terug en dan het fototoestel inzoomen voor.....


Na deze fotoshoot verdwijnt het hert en gaan wij ook weer verder. Het is nog even genieten van de natuur met alle pracht van het voorjaar.
Zo komen we weer terug bij het startpunt en rekken we nog even spieren. We zeggen elkaar gedag  en ieder gaat zijn of haar weg.

Dank je wel wandelfitters dat ik mee mocht lopen vandaag. Tot een volgende keer weer!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten