Totaal aantal pageviews

woensdag 9 oktober 2019

De Hoge Veluwe wandeltocht 5 oktober 2019

Het wordt alweer een traditie, de eerste zaterdag van oktober naar De Hoge Veluwe voor de wandeldag. Het wordt voor het park de 15de keer dat ze dit weekend organiseren. Voor mij wordt het de 4de keer dat ik mee ga lopen.
Ik heb er zin in en omdat het de 15de keer is dat deze dag wordt georganiseerd is er een jubileumroute gemaakt en daar gaan wij voor. De andere routes hebben we al een paar keer gelopen. Via wandelfit kwam er een verzoek of er mensen waren die met Theo mee wilde lopen en dat willen wij wel. Jannie heeft ons opgegeven.
Theo wil om 9.30 uur vertrekken en dat betekent dat ik niet zo heel erg vroeg mijn bed uit hoef en niet zo vroeg hoe te vertrekken.
Ik ga eerst Jannie ophalen en dan rijden we verder naar De Hoge Veluwe.
Het heeft de afgelopen week veel geregend maar vandaag belooft het een mooie dag te worden. Mijn nieuwe wandelbroek is donderdag binnen gekomen en eindelijk een broek die niet te kort is (dank je wel voor de tip Mineke).
Jannie heeft het startersbakkie weer verzorgd!!! Heerlijk even een bakkie en dan melden we ons aan en zien we dat Theo al staat te wachten.



Vandaag gaan we met een klein gezelschap wandelen. Wij zijn met z'n vieren en via het Merchantplein gaan we op stap naar de plek waar ooit het museum van Helene gepland was. We praten even over het feit dat het zo anders gelopen is, maar is het nu slechter? Het is anders. We komen bij een stempelpost waar je ook water kunt krijgen, maar water hebben wij niet nodig. Even kletsen en we gaan weer verder.


Het loopt lekker, allemaal een beetje hetzelfde tempo en dat tempo zit er lekker in! Al vrij snel doemt de volgende post voor ons op, de appelpost en daar heb ik wel zin in.  Weer een stempel op onze kaart en al peuzelend aan de appel gaan we verder. We komen bij een badplaats van de wilde zwijnen, helaas zijn er op dit moment geen poedelende zwijnen.
De volgende infopost komt in beeld. Daar hebben ze info over de jeneverbes. Hier is ook een "ketel".
Een "ketel", ik hoor je denken wat bedoelt ze?
Wil je weten wat een "ketel" is, dat is een door het wilde zwijn aangelegde kraamkamer. Ik heb deze ketel al eerder gezien, maar toch nog even kijken en een foto maken.


Na een bekend stuk te hebben gelopen gaan we nu toch echt een nieuw gedeelte in. Sinds een paar dagen is het hele park weer opengesteld. De bronsttijd is voorbij, maar de paddenstoelen schieten uit de grond met het vochtige weer van de laatste week.


We volgen een groot deel van het Eekhoornpad en lopen door het Otterlose Bos. Over het Otterlose Bos zijn de meningen verdeeld. Niet iedereen is er blij mee dat een deel van het bos bij het Park De Hoge Veluwe is gevoegd. Maar tijdens deze tocht genieten wij wel van het bos. En dan wordt het pad best oneffen. De wilde zwijnen zijn hier flink bezig geweest. Het is zo oppassen dat er geen foto's zijn gemaakt. Wel jammer misschien want het is echt een schitterend stuk van de route. Maar ik heb vandaag best veel paddenstoelen gezien dus nog maar een plaatje van de paddenstoelen.

Deze nieuwe 15 km is een echte "struin"route. Theo vertelt dat in het verleden veel meer van de paden mocht worden afgeweken dan nu. Dat is wel eens jammer, maar voor nu, genieten we met volle teugen.
Er is een spreekwoord, zoiets als "als paddenstoelen de grond uitschieten" nou dat zien we in het echt. De paddenstoelen komen gewoon op het pad omhoog.
Dan herken ik het gebied wat voor vlinders is kaal gemaakt. Hier staat bijna geen hoge begroeiing om het zo voor de vlinders mogelijk te maken om over het gebied heen te trekken. Er staat nog een enkele struik of boom, dat is ook geen bezwaar voor de vlinders, maar als het een dicht bebost gebied is, kunnen de vlinders er niet doorheen.
Nog een paar plaatjes dan.


Dan komen we alweer bij onze laatste stempelpost aan. En daar staat een plaatsgenoot als gids. Leuk om elkaar even hier te treffen. In het dorp komen we elkaar soms tegen, even een praatje en dan gaan we verder. Het laatste stukje en dan zitten de 15 km er weer op.
Het nieuwe stuk, wat soms best even klimmen was en waar het super oppassen was door het gewoel van de zwijnen, was het best een pittige wandeling.

Het laatste stuk is weer een bekend stukje, we komen nog langs de "Steynbank". Wil je daar meer over weten, klik hier


De route gaat langs de huisplaats "De Pampel" en de beroemde oudste eik van het park.

Zo komen we terug op het Marchantplein om ons af te melden. Het was een prachtige wandelroute, heerlijk wandelweer en gezellige medewandelaars.
Ik heb genoten en dan is het tijd voor koffie!!! Tenminste dat denk je dan. Een domper!!! In een mooi modern gebouw (of het past mag je zelf beoordelen) kunnen zij de stroom bezoekers niet aan. Jammer na een poos wachten op de bestelling, ga ik zonder koffie naar huis.
Eigenlijk heb ik in mijn hart wel heimwee naar het oude restaurant en de zelfservice.



Thuisgekomen wordt de mooie medaille bij de anderen gehangen. Dan valt het mij op de andere 3 zijn ovaal en deze is rond. Het lint is wat donkerder dan de andere 3 maar het is weer een prachtige herinnering die bij de andere in het kastje prijkt!

Nog even in de agenda gezocht wanneer ik de waardebon ga verzilveren of is het verwandelen?
Voor die tijd hoop ik eerst nog een keer mee te gaan met wandelfit!!! Bijna herfstvakantie!!!

1 opmerking: