Totaal aantal pageviews

woensdag 16 oktober 2019

Utrechtse Herfstbossen 12 oktober 2019





Vandaag staat de Utrechtse herfstbossen tocht op het programma. Er valt de laatste tijd vrij veel regen en dat levert heel veel paddenstoelen op. Hopelijk gaat het vandaag meevallen met de nattigheid. Buienrader heeft het over een paar buien, helaas ik heb niet naar de miezerregen gekeken.
Als ik wegrij om 07.45 uur is het behoorlijk vochtig, aan de oostgrens schijnt het droog te blijven, maar Doorn ligt te veel in het midden van het land.
Silvia staat al op me te wachten als ik de carpoolplaats op rij. Ik trek mijn wandelschoenen nog even aan en stap dan over in haar auto.
We rijden naar Doorn en parkeren de auto op aanwijzingen van een vrijwilliger. In het restaurant kunnen we ons aanmelden, want we hebben ons al online ingeschreven. Dat gaat best snel en om 08.45 uur zijn we gestart. Je mag nog een appel mee nemen maar omdat er al 1 in mijn heuptas zit laat ik hem liggen.


Bert heeft zich ook net ingeschreven en gaat vandaag de 40 km. lopen. Hij is nog niet weg en daar verbazen wij ons over. Later zullen we hem nog een keer zien met zijn wandelmaatje.
Het is een zeer uitgebreide route beschrijving die wij meekrijgen en ik heb ook nog het gpx bestand gisteren gekregen en op mijn gps geladen. Ook is het nog eens prima gepijld!
Omdat wij elkaar al een poosje niet hebben gesproken, hebben we van alles te kletsen en voor we het weten lopen we verkeerd. Gelukkig heb ik op dit moment geen poncho aan en ben ik goed te zien in mijn "Support Casper" jasje.
We worden teruggefloten!! Dank je wel medewandelaars dat scheelt een hoop zoek en speurwerk.
Even later wordt het toch te regenachtig en moeten we de poncho voor de 2de keer aantrekken en eigenlijk gaat hij daarna niet meer uit.

We lopen door het Driebergse bos en komen verschillende sprengen tegen. Wil je weten wat een spreng is? klik hier

Na het Rijsenburgse bos, komen we bij het natuurgebied Bornia. Dat natuurgebied ken ik sinds mijn workshop "gps gebruik". En ja, wat ik al zei er zijn dit jaar super veel paddenstoelen. Het lijkt wel of de paddenstoelen die vorig jaar niet opkwamen nu ook meedoen. 
Kabouter Spillebeen heeft het super druk hoor!!


We lopen echt het hele natuurgebied Bornia door voor mijn gevoel. Heel veel van die mooie overstaphekjes. En dan een leuk bruggetje waar ik overheen wil, maar nee hoor, voor die tijd moeten we een smal paadje op. Later komen we het bruggetje weer tegen, maar er overheen ho maar.


Dan komen we bij een brug die ik herken en even later staan we bij de tunneltjes. Ik maak er even een paar foto's maar dan zien we alweer vliegenzwammen. Wil je meer weten over de vliegenzwam? klik hier


Het blijft gewoon nat weer. De ene keer denken we dat het bijna droog is en dan begint het weer te regenen.
Ondertussen beginnen we ook naar een rust/koffie te verlangen. Dat heeft ook wel met het weer te maken.
De gezelligheid maken we zelf want we raken niet uitgekletst, dat is dan wel weer waar.
Het bos is best mooi, maar als de zon schijnt zie je alles anders. Toch geniet ik wel.


Na het mooie Bornia gebied, lopen we Austerlitz binnen. Even door het dorpje heen en we zijn na 12 km bij de eerste rust. Het is hier druk, het terras zit vol en daar zie ik Bert weer zitten. Hij vertelt ons gelijk dat we er op moeten rekenen dat het even gaat duren voor je koffie hebt, maar dan heb je ook wat! Zie foto!
De sanitaire stop is een dingetje!!! De deurkruk is stuk, dus trek de deur niet dicht!


Nadat ons geduld aardig beproefd is, gaan we weer verder. Het gaat nu richting de Pyramide. De route gaat voor een deel over de bekende route van de Amersfoortse 2daagse, maar sommige stukken lopen we precies andersom en dan lijkt het heel anders.
Dan zie ik aan een boom paddenstoelen en eigenlijk wil ik ook wel weten hoe het er van boven uitziet, maar geen trap te bekennen. Dus het op een andere manier geprobeerd. Thuis zag ik het resultaat.


Het blijft de hele tocht erg druilerig weer, zelfs het humeur begint druilerig te worden. Ik stort me maar weer op foto's maken.


Het is echt een herfstbossentocht en dan verbazen wij ons over mega grote paddenstoelen. Echte mega's!! Zoiets heb ik nog niet vaak gezien. Dus het fototoestel wordt weer opgezocht.


Langzamerhand komen we toch weer in de bewoonde wereld en lopen we door Maarn? heen. Tijd om iets anders op de foto te zetten dan paddenstoelen.


Nu nog een, ze noemen het hier een berg!!!, ik vind het een verhoginkje, nog niet eens een heuvel. Het heet de Maarnse Berg en er hoort ook een zandafgraving bij las ik Wikipedia, kijk hier


Het laatste stuk is gewoon het hek volgen van de camping en je komt terug bij de start/finish.
Het was een prachtige tocht qua paddenstoelen, het weer liet zich van een minder leuke kant zien, maar perfect gepijld!
Na een optelling van punten en aftrekken van de minnetjes, blijft er een positief resultaat over. Ik zou hem een ander jaar weer lopen, maar dan graag droog weer!
Het verzopen katje komt binnen en na het afmelden en het afstempelen van het wandelboekje gaan we lekker wat drinken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten