Totaal aantal pageviews

woensdag 23 oktober 2019

Wandelfit Hoge Veluwe 22 oktober 2019



Deze keer geen plaatsnaambord, maar het nieuwe centrum als begin plaatje. Het is vakantie en dan is het altijd leuk om met Jannie mee te gaan naar de Hoge Veluwe. Met wandelfit lopen we dan altijd. Vandaag is het even een gok hoe laat ik zal vertrekken, het is een uurtje rijden maar omdat er rond Utrecht flink aan de weg wordt gewerkt heb ik geen idee hoe veel tijd mij dit extra gaat kosten. Ik besluit 's avonds van te voren al dat ik bij De Meern in de file ga invoegen. Dan heb ik echt alleen het knooppunt "Ouderijn". Eenmaal bij Lunetten is het leed weer geleden. En dan is het ook nog herfstvakantie voor 2 regio's dus er zullen ook vast mensen op vakantie zijn, maar als ik binnendoor ga naar De Meern sta ik al in een rijtje wat langzaam vooruit kruipt. Eenmaal op de A12 valt het invoegen wel mee, ooowwja grote, grote vrachtauto, je ziet mij toch wel in mijn ieniemienie Corsa?

Als ik bij Jannie aankom is het nog vroeg en vroeg zat, dus even wat kletsen en het is tijd om te gaan. Als we de auto geparkeerd hebben op de Hoge Veluwe, drinken we nog een bakkie en dan is het tijd om te gaan. Wat een grote groep!!!! Dat heb ik weleens anders meegemaakt. Mieneke gaat met 2 gidsen met de wandelaars mee en wij gaan met de doorstappers met Theo mee. Ik heb met Theo een paar weken geleden ook de Wandeldag gelopen. Onderweg vraag ik nog even hoe het herstel van de 15 km. toen geweest is en dat is prima geweest. Mooi dat is weer een opsteker en betekent dat het er best goed uit ziet.


Het is echt een heerlijke herfstdag en al snel begin ik het warm te krijgen. Niet dat de zon nu zo uitbundig schijnt, maar de natuur is niet koud.
Na verloop van tijd komen we langs een modderbad van de wilde zwijnen en ja hoor even een grap van Theo voor de nieuwkomers onder ons.

Het is trouwens wel oppassen want met alle bladeren die nu vallen, zie je de wortels en de gaten niet zo goed en we lopen vandaag heerlijk onverhard. In het begin (een paar jaar geleden) was ik dir niet zo gewend en was het voor mij best aanpoten, maar nu ik veel meer onverhard loop kan ik het best aan en merkte ik dat ik alweer voorop ging lopen en ja dat moet niet want dan ga ik trekken en ik weet niet wat de meeste wandelaars qua tempo aankunnen. Maar achteraan vermaak ik mij ook prima en ga ik met het foto toestel aan de gang.


Soms hebben medewandelaars ineens door dat ik nu Hetty ben en dat ik samen met Jannie de Mont Ventoux ben op geweest. Leuk dat mensen er nog steeds naar vragen. En of het zwaar was??? Nou ja iedereen heeft ergens een stuk dat je jezelf tegenkomt en natuurlijk heeft ook iedereen een stuk waarop je denkt die …….. berg. Maar als ik na een dag of een paar uur denkt.. ik zou het nog wel een keer willen en kunnen doen, is het goed te doen geweest. En ja natuurlijk ligt het ook een stukje aan de voorbereiding. Die is zeker niet verkeerd geweest.

Het is dit keer weer genieten van de herfst op het park en de paddenstoelen die vorig jaar door het droge najaar niet te zien waren komen nu dubbel en dwars boven. Overal waar je kijkt zie je zwammen of zijn het parasieten? Paddenstoelen, die ik niet allemaal bij naam ken, teveel gewoon om steeds weer stil te staan.


We gaan door een gebied wat ik nog niet zo goed ken, de tocht gaat richting Jachthuis Sint Hubertus. En dan komen we door een vrij nat gebied en dan komen we langs het onderste gedeelte van een molen. Een molen op de Veluwe?? Molens zie je toch in het Groene Hart?
Het is eigenlijk een waterpomp die gebruikt zou worden als de vijver van het Jachthuis weer leeg zou lopen. Dit was namelijk gebeurd en daarna is de waterpomp gerealiseerd. Deze is echter nooit gebruikt. Meer informatie? klik hier


Nog even wat plaatjes die ik hier gemaakt heb. Geniet even van de omgeving, zo anders dan het bos of de hei.


We gaan weer verder en dan komt de vraag over de herfstkleuren, Hett hoe en waarom de bomen hun blad verliezen. Wil je meer weten over de verkleuring van het blad, klik hier.
Theo vertelt er nog veel meer over en later vertelt Jannie mij dat er een boek over is. Daar wil ik graag de titel en het ISBN nummer van hebben, leuk om eens te vragen als cadeau.


Het was weer een leerzame, leuke, sportieve wandeling. Ik ben blij dat ik vandaag weer mee was. Een leuke groep die mij opneemt en waar ik mij welkom bij voel!!!
Zo leuk om een aantal keren met jullie mee te lopen. Ik hoop er ijs en weder dienende, in de kerstvakantie weer een keer bij te zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten