Totaal aantal pageviews

maandag 30 maart 2020

Rondje Ooievaarsdorp 25 maart 2020






Nadat er in het weekend van 21/22 maart redelijk veel mensen de Corona maatregelen aan hun laars lapte en er in grote aantallen op uit trokken, heeft de overheid de touwtjes/regels wat strakker aangetrokken. Op maandag was er een persconferentie en daar werd ons van alles verboden, dat voelde ontzettend onvrij. Als de overheid je zelfs verbied in je eigen huis je verjaardag niet te mogen vieren en je kinderen en kleinkinderen niet te mogen ontvangen. Ik kan je wel vertellen dat ik van intense boosheid een nacht heel slecht heb geslapen.
En alle groepsleden van de verschillende wandelgroepen hebben ook allemaal een mening. Zo erg zelfs dat ik besloten heb om voorlopig die groepen even niet meer te volgen.
Maar wat betekenen de nieuwe strakkere regels nu? Ik wil graag wandelen maar het moet wel verantwoord zijn. Dus daarom de KWBN eens gemaild en om advies gevraagd. Zij hebben mijn vraag doorgezet naar de RIVM en uiteindelijk kreeg ik dinsdagavond antwoord.
Wandelen alleen of met z'n tweeën is geen probleem, als ik een rustig gebied op zoek, aan de 1,5 meter ruimte denk en mijn handen wast. Als ik geen klachten heb mag ik gerust gaan wandelen en de afstand 25 km is ook geen probleem, als ik dat gewend ben dan vraagt het geen extra energie. Want een topprestatie leveren vraagt teveel van je immuunsysteem.
Dit allemaal wetend besluit ik mijn rondje te gaan maken en er van te gaan genieten en mijn hoofd leegmaken is ook echt nodig.

 Als ik 's morgens weg ga ligt er nog een vliesje ijs in de sloten, ik hoop dat het te zien is.


Ik loop op de Mijzijde richting de Kwakel en daar zijn ze ook met de weg bezig. Er staat een verkeersregelaar die eigenlijk niets te doen heeft, want verkeer is er niet. Hij maakt een grapje dat ik maar 30 km per uur mag en dat hij zich genoodzaakt ziet om mij hier op te wijzen. Al lopend maak ik even een praatje en we wensen elkaar een goede dag toe.


Omdat alle horeca op last van de overheid gesloten is, moet ik wel voorbereid weggaan en dat betekent warm water mee en een zakje oploskoffie, een beker en ja dan weet je ook dat je geen 25 km zonder toilet kan en bij mensen aanbellen om te vragen of je naar het toilet mag zit er nu ook niet in. Dus na wat lezen van recensies besloten om een UIXI te kopen. Thuis getest en vandaag gaat hij mee!
Het is echt genieten, je voelt het voorjaar in de lucht zitten.


Via Woerdense Verlaat loop ik het natuurgebied in. En dan begint mijn blaas aan te geven dat een stop niet overbodig is. En in het natuurgebied is wel een boom te vinden. Een perfecte oplossing gevonden en daar zal ik de komende tijd plezier van hebben.
Ik besluit nog even door te lopen, voor koffie vind ik het nog te vroeg. Er komen nog wel bankjes.



Ik geniet met volle teugen, het is echt fantastisch weer en zo super blauw de lucht. Ik kan er geen genoeg van krijgen en maak eigenlijk teveel foto's.

En zo kom ik in de Meije uit. Hier loop ik de laatste tijd best vaak maar de richting verschilt nog wel eens en dan lijkt het net weer even anders.
Mijn oog valt na een poosje lopen op een bijenstal. Leuk, even wat dichterbij of ik de bijen ook echt al zie vliegen. Maar ik kan het niet goed zien.


Ik loop verder, als ik bij de Middenweg ben besluit ik op een bankje mijn koffie te drinken en mijn banaan en een boterham te eten. De andere boterhammen bewaar ik voor later vandaag. Even mijn telefoon checken, maar niet te lang zitten want dan word je koud.
Ik loop nog een stuk verder op de Meije en ga dan de Hazekade op.
Je gaat dan dwars door de weilanden en daar kan ik in het voorjaar altijd van genieten. De route kot langs het gedenkteken van een neergeschoten toestel in de WOII.


En zo kom ik langzamerhand het ooievaarsdorp binnen. Waar je ook kijkt je ziet overal ooievaarsnesten.


Ik loop het dorp door en ga richting Woerden. Er zijn hier veel bekende plekken en ook kom ik langs mijn schoonzus maar ik besluit om niet aan te gaan en door te lopen. social distancing.
En dan kom ik langs een heel leuke ooievaar en later hoor in van een oud-collega dat die ooievaar één van zijn laatste projecten op school. Deze ooievaar is gemaakt door leerlingen metaalbewerken.


Ik loop door naar de pont en het lijkt erop dat ik de pont eerst moet halen, maar dan zijn er andere wandelaars aan de overkant, dat komt mooi uit. Zo kom in op 's Gravesloot uit. Ik eet aan de overkant eerst mijn boterhammen op en ga dan voor het laatste stukje.
Het is een practige wandeldag en mijn hoofd is weer leeg, genoten van alle aankondigingen van het voorjaar.
Er zitten weer 28,4 km in 5 uur en 1 minuut in de pocket!


1 opmerking: