Totaal aantal pageviews

vrijdag 27 oktober 2017

Burchtenroute Manderscheid 21 oktober 2017

Vandaag hebben we voor een route gekozen vanuit het hotel. Bij het hotel zijn diverse wandelroutes te krijgen. Er zijn wel langere routes maar omdat er ook neerslag wordt voorspeld besluiten wij dat de Burchtenroute voldoende is voor vandaag.

We zijn nog niet eens goed de straat uit of het begint al te miezeren. Maar bij de eerste druppel gaan we nog niet terug. Misschien dat het straks wel mee valt als we wat meer onder de bomen lopen.

In Manderscheid lukt het ons al om niet helemaal volgens de route te lopen, maar we vinden een pad en komen zo weer op de route terecht. Er staan hier trouwens wel heel erg mooie huizen van bewoners die het volgens ons niet slecht doen.
We lopen verder en komen zo op een bospad terecht. Het is net als gisteren geen breed, effen bospad. Het is weer glad van de natte bladeren en smal en ongelijk van de vulkaansteen. Maar wel mooi!!!
en wat vinden we hier? Paddenstoelen!!!

Het blijft wat druilerig weer en dan besluiten we om terug te gaan. Op de kaart gekeken en ja hoor we kunnen via een andere weg terug naar het hotel. We gaan op pad, maar als we een stukje op weg zijn wordt het toch weer droog. We kijken nog eens en overleggen nog eens! Tja nu zijn we er en een andere keer moeten we er speciaal voor gaan om deze route te lopen. Dat geeft de doorslag, we keren om en gaan de route toch lopen.
We komen op een uitkijkpunt en daar zie in de mist de Oberburg. Daar gaat de tocht als eerste heen.

Begrijpelijk, door de mist zie je niet wat ik bedoel. Maar later komen er betere plaatjes. Benieuwd naar wat achtergrond info? Ik heb hier de link naar Wikipedia:https://nl.wikipedia.org/wiki/Graven_van_Manderscheid

Op dit stuk van de route komen we ook goede bordjes tegen die de route aangeven, dat is wel fijn want soms is het pad nauwelijks te zien door alle bladeren die gevallen zijn.

Ook in deze route zit een leuk "brugmomentje". Cees maakt de foto inmiddels is het redelijk droog en zijn we op weg naar de eerste hut. Maar voor we bij de hut aankomen raken we toch nog even het spoor bijster.

Ondertussen is het weer gaan regenen/miezeren, maar het mag de pret niet drukken. We zijn op weg naar de hut om daar even een korte stop te houden. We hebben vandaag namelijk weer een heerlijk lunchpakket meegekregen.

Na de stop in de Wolfshütte gaan we op weg naar Belvedere. Dat is maar een zeer kort stukje, dus eenmaal aangekomen daar maken we alleen wat foto's en gaan we verder op weg naar de Oberburg.

We controleren even de bordjes die er staan en gaan na een prachtig uitzicht verder op weg naar de Oberburg. Want na de Oberburg komt de Niederburg nog met zijn ridders.

Vandaag dus geen A13 maar de V13 die we volgen. Het is ook een smal paadje het verkeer van de A13 past hier niet. We gaan nog even een rivier over en nog een bruggetje. Nog wat plaatjes natuur dus.

En dan een klim en we zijn bij de Oberburg. Cees neemt nog even de moeite om de trap op te gaan en boven op de burcht als kasteelheer foto's te maken. Een dag later heeft hij spijt!!! Spierpijn van al dat klimmen!!!

De tocht gaat weer verder naar de Niederburg. Op de Niederburg zijn vandaag echte ridders aanwezig en ze zijn nog in gevecht ook. We kijken er wat rond en maken wat foto's.

Het wordt tijd om de route op te pakken en dat betekent naar boven klimmen. Als we met de auto zijn komen we  borden tegen met 15% omhoog. Het pad wat wij gaan volgen is op sommige stukken echt steiler dan 15%. Als we boven zijn besluiten we in een restaurant wat we tegenkomen eerst nog wat te drinken, Daarna gaan we voor het laatste stukje. Het was een heerlijke dag en na de regen van 's morgens hebben we toch een prachtige dag gehad.

Nog even wat statistieken uit mijn gps.
Afstand: 9,8 km. Bewogen tijd: 3.07 uur.
Hoogte min. 296 m.   Stijging: 421 m.
             max. 457 m.   Afdaling: 400 m.