Totaal aantal pageviews

zondag 7 juni 2020

1ste dag 4daagse in Coronatijd (dag van Pietje Potlood) 6 juni 2020



Vandaag is het dan zover! De eerste dag van de 4daagse in Coronatijd. Wel een beetje onwennig, niet 's morgens vroeg in het half donker op je fiets naar de Wedten, maar op een relaxte tijd op staan en je wandelkleding aan, kopje koffie en een ontbijt en dan klaar staan voor de livestream. Met z'n allen op je eigen locatie wachten op het startschot.



Wil je het startschot mee maken,  klik hier  
Na het startschot wordt het tijd om te vertrekken, Silvia is ook aangekomen en vandaag trekken we er samen op uit om de 40 km te gaan lopen. Ik heb het de "dag van Pietje Potlood" genoemd in plaats van de "dag van Elst". 
Het weerbericht is niet helemaal toppie, voor de zekerheid neem ik mijn grote poncho mee, je weet maar nooit.
We lopen het dorp uit, richting de Oudedam, een route die in deze tijd wel erg bekend wordt.
Moeder zwaan is met haar kinders aan het dobberen in de Wetering en ik maak er een foto van.

Verderop zie ik lakenvelder geiten lopen en ook van hen maak ik een kiekje.
De route is vrij bekend en al snel hebben Silvia en ik lekker de klets erin. Ik heb nog maar 1 keer dit jaar een 40tiger gelopen en Silvia nog helemaal niet, dus een beetje spanning is er wel, maar we gaan er vooralsnog niet vanuit dat het problemen zal geven. Verderop, zien we wandelaars op de Houtkade lopen, even vraag ik me af, zullen zij ook mee doen? Wij gaan de brug over en gaan over de Van Teylingenweg verder.
Eenmaal langs de Lange Meentweg op het fietspad komen we wat wielrenners tegen en wat een vriendelijkheid vanmorgen, we zeggen elkaar gedag! Soms is de sfeer heel anders en kan je van de wielrenners een snauw en een grauw krijgen. Dit is beter.
En heel alleen even later een wielrenner in een bolletjestrui, heeft dat peloton van net hem losgereden?
We gaan de Amstelkade op en daar krijgen we de dixie post in het vizier. Dat werd tijd en we hoeven helemaal niet in de rij te staan. We kiezen ieder een dixie en daarna kunnen we onze weg al snel vervolgen. We gaan de Westveense brug over en langs de Kromme Mijdrecht lopen. 

Het is vandaag erg rustig, want ook hier kan het druk zijn met veel wielrenners en motoren. Maar vandaag niet. We blijven strak voor ons uitkijken want achter ons groeit een erg donkere lucht. En ik weet inmiddels dat bij de zorgboerderij alleen het terras open is, dus geen plek o te schuilen, maar wat je niet ziet is er toch niet???
We komen aan bij de zorgboerderij, voor degene die mij kent, die weten onderhand wel de connectie met Bethlehem en mijn familie. En wat zo bijzonder is, mijn broer die op Bethlehem is geboren is vandaag jarig!


En dan wijs ik in de verte en zeg nog heel monter "kijk eens wat een bui daar" en voor we het weten is de bui niet daar maar hier en staan we te plukken om een poncho te zoeken. Als ik hem als eerste aanheb, help ik Silvia even en daar gaan we weer. De hagelstenen vliegen ons om de oren, maar zo snel als de bui kwam is hij ook weer weg. We houden de poncho nog even aan en het spettert af en toe nog wat. De poncho kan op deze manier ook weer drogen.
We gaan de fietsbrug over en dan richting Noorden. 

De kerktoren van Noorden komt in het zicht, we ruiken de koffie al, nog even doorstappen en dan kunnen we na 3 maanden weer eens een terrasje pikken en aan de koffie met...…… heerlijk! We besluiten wel buiten te gaan zitten ook al worden we door het personeel heel hartelijk uitgenodigd om binnen te gaan zitten. Buiten lijkt ons veiliger. Gek wat je in het verleden zo gewoon vond is nu heel anders. We genieten van de koffie en de zelfgemaakte appeltaart met echte!!! slagroom.


 
Maar aan alles komt een eind, zo ook aan ons eerste terrasbezoek, de poncho wordt opgeruimd en we vervolgen onze weg. Dan ziet Silvia een vreemd konijn de weg oversteken, het blijkt later een otter te zijn geweest. Dat realiseert zij zich als ze een waarschuwingsbord ziet. 
We verlaten Noorden en gaan richting Nieuwkoop. Daar blijkt het markt te zijn en moeten we langs de  afzetlinten onze weg zoeken. We gaan echt het dorp door en komen zo aan de andere kant van het dorp om het Meijepad op te kunnen gaan. Het natuurgebied en strand is niet meer afgesloten en de waarschuwingsborden van boetes van € 380,00 zijn weg. We kunnen weer rustig gaan waar we willen en het is vandaag super rustig.


Als we over het wandelpad lopen, zien we een fuut met haar jongen. De jongen duiken op de rug van moeder en verdwijnen onder haar vleugels. Ze zijn bijna niet meer te zien en moeder gaat op zoek naar vader fuut want die mensen op de steiger vormen een bedreiging.

Het is echt genieten deze tocht en even later merken we dat we aan de goede kant van de struiken lopen, het verschil van in de wind of uit de wind lopen zie je op onderstaande foto's. Het zou windkracht 5 worden en dat zal het ook wel zijn.

En dan!!! Daar is hij dan!!! PIETJE POTLOOD! Naar hem is deze dagtocht en 1ste dag van de 4daagse naar vernoemd. De watertoren die over een aantal jaren overbodig zal zijn maar zoals ik pas heb geleden nu nog werkzaam is. Wil je meer weten, klik hier


Wij gaan de Meije op en kijken even hoe laat het is, hoe ver we gelopen hebben en bedenken dat we het volgende terras aandoen om nog een bakkie te drinken. Want nu de terrassen open zijn moeten we ook zorgen dat ze kunnen overleven. We gaan bij de "halve maan" aan. Het is er stil, als wij er zijn komen er nog wat wielrenners, maar motoren zijn er niet. Die mogen sowieso niet in het weekend op de Meije rijden. Dit omdat de Meije niet zo breed is en daarom alleen voor wielrenners en wandelaars toegang biedt.

Na even heerlijk gerust te hebben gaan we verder. We hebben nog een aardig stuk voor de boeg.
Aan het eind van de Meije net voor we "De Haeck" ingaan rusten we nog even op een bankje en eten we onze laatste boterhammen.


Eenmaal in "De Haeck" zien we het pad weer onder water staan en moeten we een stuk over de kade. Hier lopen we aan de andere kant van de plassen dan vanmorgen. Ook hier is het rustig, terwijl het heerlijk weer is, wel hebben we het geluk dat we veel voor de wind (met de wind in de rug) lopen.
En zo komen we bij de sluis in  Woerdense Verlaat. Hier gaan we niet direct naar de Grechtkade toe, we moeten nog een slinger maken om aan de 40 km te komen.


Het wordt nog een lusje langs de Westveense molen. Vanmorgen liepen we aan de andere kant van de Kromme Mijdrecht en we kijken gelijk even of de dixie post al opgehaald is voor volgende week, maar nee die staat er nog, geeft niet tijd genoeg volgende week is de 2de dag pas.
Na de lus met de molen gaan we dan toch echt de Grechtkade op en komen we langs een locatie waar mijn naam op staat. Altijd leuk om te weten dat dit er is.


En zo komen we via de Grachtkade op de Houtkade, het laatste stukje voor de wind. Het is inmiddels windkracht 5 en volgens Silvia voelt het aan alsof ze de Elfstedentocht aan het lopen is qua wind. Nou dat is mooi want het startschot kwam ook uit het noorden van het land.
Dan zien we een meerkoet die op het nest nog lekker haar jongen warm houdt. Wij gaan de Mijzijde op daar maak ik nog een laatste foto en dan is het hop naar de finish want het begint weer te spetteren en wij hebben geen zin meer om een poncho aan te trekken.


En zo eindigt de 1ste dag van de 4daagse in Coronatijd! Wij hebben een heerlijke dag gehad, genoten van de wandeltocht, de uitdaging, de terrasjes en nu benieuwd, hoe ziet het dashboard van de app eruit. We hebben samen gelopen, naast of achter elkaar, dus zullen we gelijk eindigen maar dat is minder waar! Hoe kan dit???


Als allerlaatste van deze dag wil ik je nog graag herinneren aan mijn sponsordoel!!!
Dat maakt het lopen nog belangijker!!!
Vergeet het niet: https://www.geef.nl/nl/actie/sponsor-mijn-wandelkilometers
U kunt het verschil maken bij het onderzoek in het Prinses Máxima Centrum kinderoncologie.
Ik reken op u!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten