Totaal aantal pageviews

maandag 1 juli 2019

Exodus wandeltocht 29 juni 2019



Vandaag staat de Exodus wandeltocht op het programma. Ik heb Frits al vaker beloofd deze tocht een keer met hem te gaan lopen. Het had een mooi trainingstochtje van 42 km moeten worden.
Maar...………. de verwachte temperatuur gooit roet in het eten. De voorspellingen zijn serieus en de organisatie heeft in overleg met de gemeente besloten om de 42 km en de 60 km af te lasten.
Terecht om de veiligheid van de wandelaars te waarborgen. De 25 km gaat wel van start en die mag starten tussen 05.00 en 06.00 uur.
Frits en ik besluiten om tussen 05.15 en 05.30 uur van start te gaan.
Omdat ik best een stukje moet reizen heeft Frits mij uitgenodigd om te komen slapen. Die uitnodiging neem ik graag aan. Omdat Cees niet in de gelegenheid is mij naar het station te brengen, ga ik met de bus naar Woerden. Daar heb ik een goede aansluiting om met de trein naar Utrecht te reizen, daar over te stappen op een intercity en  heerlijk ontspannen naar Arnhem te reizen.


Ik dacht Exodus wandeltocht, waar komt de naam vandaan? Wat wordt er bedoeld? Dus even kijken wat Exodus betekent! Exodus betekent dus uittocht, oké en dan waarom is het woord uittocht aan deze wandeltocht gekoppeld. Dus zoeken wat de reden is dat deze wandeltocht wordt georganiseerd.
Op de site van de organiserende organisatie vind ik het antwoord. Ik heb hier ook over gelezen een poosje geleden, in het boek  "Het meisje uit het verscholen dorp".

Aanleiding voor deze evenementen wandeltocht:


De operatie Market Garden was gestrand. In de herfst van 1944 gelastte de bezetter iedereen huis en haard te verlaten. Het riviertje de Linge vormde de frontlijn en in de wijde omtrek woedde bruut oorlogsgeweld. Velen wachtte een barre uittocht en staken onder bedreiging van granaatvuur de Rijn over. De vluchtelingen konden pas na de bevrijding, in de lente van 1945, huiswaarts keren. De Exodus wandeltocht herinnert aan de kracht en vastberadenheid van de burgers. Ook is de tocht een ode aan alle burgers, die overal in de wereld op de vlucht zijn voor oorlogsgeweld.
"Market garden" is dit jaar 75 jaar geleden, dus het moest ook een jubileum herinneringstocht worden. Echt wel jammer voor alles wat er al voorbereid is voor deze dag, maar de temperatuur die verwacht gaat worden en de veiligheid van de wandelaars is de reden dat de langste afstanden worden afgelast.

Met Frits afgesproken dat we om 04.30 uur opstaan en dan om 05.00 uur richting Huissen kunnen. Her inschrijven en dan kunnen we tegen 05.30 uur starten. Zo gezegd, zo gedaan, maar...………… het lijkt wel de eerste nacht voor de Nijmeegse vierdaagse, je vraagt je af wat dat dan is? Nou, dan slaap je gewoon beroerd. Je slaapt wel maar je bent steeds wakker en je krijgt het gevoel dat je helemaal niet slaapt. En dan je rot schrikken van de wekker.
Als de wekker afloopt stap ik direct uit bed, ondertussen geleerd van andere wandelmaatjes. Mijn wandelkleding ligt klaar, dus aankleden en mijn koffertje inpakken. Na de wandeltocht gaat Frits mij gelijk weer naar het station brengen zodat ik direct naar huis kan, want daar wordt ook weer op mij gewacht.
Na een heerlijk ontbijt, stappen wij in de auto en gaan op weg. We zien onderweg al wandelaars lopen. Na het parkeren van de auto gaan we via het klooster naar de start. 's Middags maak ik nog een foto van de prachtige kerk.


Na het aanmelden gaan we om 05.25 uur van start. Ik heb al even uitgerekend, we kunnen rond 10.00 of 10.30 uur weer terug zijn.
Tenminste als we de tekst van het bordje wat ik zie ter harte nemen. En dan "niet van ons stokje gaan na een avondje stappen, maar na 25 km stappen".


Ik maak nog een foto in het startburo en van een kerkklok waar we langs komen. Dan gaan we via het massagraf in Huissen richting Arnhem.


Frits geeft aan dat hij zich aan past aan mijn snelheid. De vorige keer dat wij met elkaar liepen was mijn snelheid nog niet zo hoog en heb ik best behoorlijk aan moeten poten, maar dat wilde ik zelf. Toen vertelde Frits mij, dat als je je snelheid wil verhogen je moet focussen op iemand die een stuk voor je loopt en dan er naar toe gaan lopen om in te halen. Nou inhalen hebben we deze tocht gedaan, in totaal zijn wij 1 keer door iemand ingehaald, verder hebben wij niet anders gedaan dan inhalen.

De zon klimt langzaam hoger en dan levert leuke plaatjes op. Voor we het weten hebben we de eerste rust/stempelpost bereikt. De eerste 5 km zit erop en wat hoort Frits dan? "Geeft u mij maar een koffie met appeltaart'. Het is ons te vroeg en nog maar net onderweg. Er hoeft niet gestopt te worden voor een sanitaire stop, dus we lopen door.


Nu gaan we naar Elden. Gisteren is Frits hier al even met me langs gereden, hij wilde mij vast het prachtige kerkje laten zien wat dit dorpje rijk is. Eigenlijk is het tegenwoordig geen dorpje meer maar een wijk van Arnhem, maar hier staan toch plaatsnaamborden van "Elden". Ik maak een foto van het kerkje met de pastorie, maar thuis zie ik dat de foto toch niet zo goed gelukt is en na even zoeken op internet vind ik een mooiere foto en die is te kopiëren, dus heb ik even een mooie foto "geleend" .


We lopen verder en zien in de verte de wijk waar Frits woont. Het is zo mooi in deze omgeving. Wij lopen langs de uiterwaarden van de Nederrijn.


Het is echt jammer dat de 42 km route niet gelopen kan worden. Ik neem mij voor om een ander jaar zeker de 42 km route te gaan lopen en dan ook iets meer tijd te nemen voor alle informatie die er tijdens de route wordt aangeboden.
Bij een kleine rust bij het "dijkmagazijn" maken we een sanitaire stop. De rust die er aan komt heeft wat minder goede sanitaire voorzieningen weet Frits, dus kiezen we ervoor om hier even in de rij te gaan staan.


Een stukje verderop kunnen we kiezen om boven over te lopen of onderdoor. Onderdoor betekent dat we langs de paarden komen die daar de schaduw opzoeken. De paarden hebben veulens en zijn redelijk tam. Ik maak er een altijd leuke foto's. Als je op onderstaande foto goed kijkt, zie je in de verte de wandelaars lopen.



Nog een paar paardenfoto's voor de liefhebbers!!!


We lopen even van de route af, want hier zijn ook nog verschillende bunkers te vinden. Ik zet er 1 op de gevoelige plaat, maar omdat het asfalt hier een beetje oploopt is het achteraf een vreemd gezicht. Ook vind ik hier een bord van de Romeinse limespad. Dus wandelaars die met dit lange afstandspad bezig zijn, dit kom je ook tegen! Wil je meer weten, klik hier


En zo komen we bij de rust/stempelpost bij de Golfboer aan. Er zitten volgens de routebeschrijving 17,8 km op. En wij vinden dat het tijd wordt voor koffie met iets erbij. En geen koffie in een bekertje, nee het servies is uit de kast gehaald en wij krijgen koffie in een heus porseleinen kopje. 
Op zich is het een leuke rust, maar zoals verwacht is zeker de sanitaire voorziening voor de heren matig. Bij de dames ben ik niet meer wezen kijken, dus daar kan ik geen oordeel over geven. Wel een paar leuke plaatjes van de rust.


We genieten van de koffie en zitten even lekker, maar dan besluiten we weer verder te gaan. Een lange rust is nooit fijn voor de spieren en het is nu nog lekker weer en we hebben nog niet echt last van de warmte. 
We lopen verder en ik zie een reuze berenklauw die ik al een poosje op de foto wil zetten. Nu laat ik de kans niet voorbij gaan. 
We komen ook nog langs een bunker die voorzien is van een tank.


En dan gaan we voor het laatste stuk, maar niet het meest beschutte stuk, we gaan de dijk op. Daar in de verte doemt de brug op die behoorlijk belangrijk is geweest en waar veel jonge mannen de dood hebben gevonden. De brug is vernoemd naar de luitenant-kolonel van het tweede bataljon van de Eerste Britse Luchtlandingsbrigade. Wil je meer weten, klik hier


En dan gaan we via een park weer richting de start/finish. Het is nog vroeg en zoals ik al verwachte rond 10.00 uur. Het is inmiddels in de winkelstraat wat drukker geworden maar echt volle terrasjes treffen we niet aan. 
Ook de diverse orkestjes en bands die moeten gaan optreden zijn nog bezig zich te installeren. 
Zangeres Femke Kempkes is wel met haar optreden begonnen, als wij om 10.00 uur ons afmelden bij de finish.


Er hebben ongeveer 1050 wandelaars deelgenomen aan deze wandeltocht. Het was zeker de moeite waard en nu ik meer over de achtergrond van deze wandeltocht weet, ga ik zeker een ander jaar de 42 km lopen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten