Totaal aantal pageviews

woensdag 6 april 2022

RS80 Leidschendam jubileumtocht 2 april 2022

 


De laatste periode heb ik veel RS80 tochten gelopen en nu we eindelijk de jubileumtocht kunnen lopen ga ik daarvoor naar Leidschendam. Silvia gaat ook mee en we kiezen voor de 25 km afstand. Ik heb vrijdag mijn 2de boosterprik gehaald en net als bij de 1ste prik merk ik dat de bijwerkingen er weer zijn. Bij de 1ste 2 prikken met Astra merkte ik niets en liep ik gewoon de volgende dag een 40 km. Nu kwam mijn conditie uit mijn tenen. Maar lang genoeg daarover.

Omdat de 40 km om 8.00 uur start mag de 25 km pas vanaf 9.00 uur weg en de 15 km. on 10.00 uur. Maar zoals altijd kunnen de (vaak wat oudere wandelaar) 15 km wandelaars niet wachten op hun beurt, dus staan ze om kwart over 9 al in de rij en te stressen dat ze willen gaan lopen en proberen aan kun routebeschrijving te komen. Ik zou denken wacht op je beurt, voor 15 km heb je maar 3 uurtjes nodig, dus tijd zat.

Maar goed wij melden ons aan en na een sanitaire stop gaan we op stap. 


 Als we onze tassen op onze rug hijsen zie ik ineens Thea. Leuk die heb ik een tijd niet gezien, ik ken Thea van de wandeltochten in Egmond. Hopelijk gaan we daar ook weer eens heen! Even kletsen en het gaat gelukkig goed met Thea na haar operatie aan haar voet. Met 1 schoen van haarzelf en 1 van haar man kan zij weer een tochtje lopen.

We lopen eerst door Leidschendam en noemen het begin van de tocht oneerbiedig een "trappentocht". Dit omdat we trapje af, trapje op gaan. Wil je meer weten over Leidschendam,  klik hier


We lopen door veel parken en langs De Vliet. De Vliet heeft een verleden, wil je meer weten, klik hier

Ooowwja, nog even niet genoemd dat de loopgroep waar ik contact mee heb en waar ik soms mee op stap ga, er vandaag ook is, maar omdat zij eerder gaan starten heb ik aangegeven dat ze niet op ons moeten wachten. De wandeltocht gaat door parken en dan komen we ineens langs een prachtige molen, De Salamander, voor meer info, klik hier


Na de sneeuwbuien van vrijdag is het vandaag fantastisch mooi wandelweer en we genieten met volle teugen. Silvia en ik hebben voldoende kletsstof en ja dan loop je wel eens een stukje verkeerd, gelukkig zijn we niet de enigste en als de anderen terug komen om de route te zoeken. sluiten wij gewoon aan. 

Bij deze wandeltocht komen we van alles tegen en zelfs heel verschillende wandelaars, maar of deze wandelaar voor 17.00 uur zal finischen? Zijn/haar snelheid is niet zo hoog.


We komen door een stuk bos wat wel heel speciaal is, kijk je mee?


En zo staan we voor we het weten in Den Haag, daar waar de A12 ophoudt te zijn. De foto die ik hier gemaakt heb is niet zo mooi, dus die plaats ik niet. We gaan verder en beginnen zin in koffie te krijgen, dus doorstappen maar...

Ook al lopen we door verschillende parken, we blijven het tot nu toe een vrij stedelijke wandeltocht vinden en dat heeft niet echt onze voorkeur... maar....wat wij nog niet wisten is....dat er n og een heel mooi stuk gaat komen....


En dan staan we na 9 km ineens bij de 1ste rust. Heerlijk en wie komen daar aan????? net hun rust gehad!!!!!!! zo leuk!!!!! een gezellige wandelgroep!!! Er komt nog een vervolg!!

Na de rust, die we niet te lang nemen omdat er nog 15 kilometers wachten en er nog een rust moet komen, gaan we verder.

Zo komen we bij het Landgoed Clingendael. Over het Landgoed was nog wel wat te lezen, wil je meelezen? klik hier

We lopen om het landhuis heen en bespreken wie er gaat stofzuigen en wie de ramen zeemt. Conclusie: je bent nog niet klaar of je kan weer opnieuw beginnen. Je hebt dan geen tijd om van je Japanse tuin te genieten.


Na de Japanse tuin gaan we richting de Waaldorper vlakte. Maar voor we daar zijn zien we eerst nog een m ooi stukje natuur en dat maakt de door ons oneerbiedig genoemde "trapjestocht" wel goed.

Het is nu niet het venijn zit in de staart, maar de mooie natuurtocht komt na meer dan 10 km.




Door de duinen komen we op de Waaldorpervlakte met de Bourdonklok. Op Wikipedia vind je genoeg info, dus klik hier

Over dit gebied zeg ik niet veel, foto's zeggen denk ik voldoende. Ik was hier even stil, hier was ik nog niet eerder geweest en het heeft best indruk gemaakt.





Na de Waaldopervlakte is het de bedoeling dat we richting de 2de rust gaan en dat doen we ook, maar................we missen de afslag van de rust en lopen ineens tussen heel andere wandelaars, die hebben we de hele dag nog niet gezien, We zijn inmiddels al lang over de kilometers heen die bij de rust horen..... we zijn alweer in het Haagse bos en dan zoeken we een bankje om onze boterham te eten en wat te drinken. Als we onze boterhammen op hebben en net van plan zijn om weer op te stappen...... hé??? wie komen daar aan.... de loopgroep en die liepen toch ergens voor ons....we hebben ze dus ingehaald doordat wij een rust hebben overgeslagen. Zij blijken ook nog eens voor de 2de keer verkeerd te zijn gelopen....niets zeggen..wij hadden geluk dat we teruggeroepen werden voor we de duinen ingingen bij de Waaldorpervlakte.

Ik maak nog even een foto van het optrekje van onze Koninklijke familie en dan gaan we voor de laatste kilometers met z'n allen verder.


We lopen het Haagse bos weer in en later komen we nog door een wijk van Den Haag, de zgn. Marlot wijk. Wil je meer weten, klik hier


Het is nog een gezellig uur wandelen met elkaar. Er worden serieuze gesprekken gevoerd, er worden grappen gedeeld en soms helpen we elkaar een beetje. Zo moest ik op het laatst nog een klimmetje maken en de hele tocht moest al uit mijn tenen komen (weet je nog prik van de ...) en dan merk je ineens dat je een zetje krijgt en makkelijk boven kom. Dank je wel!!!

We gaan nog door een tunneltje van een viaduct en wat mooi!! wat ik zie....kijk je mee?



En ja hoor toch een trapjes route?? We zijn bijna binnen!

We melden ons af en geven een compliment over de route. Ons kadootje ligt op ons te wachten...en heerlijke sjaal.... 


en hoeveel wandelaars waren er vandaag??



Tel hier nog 3 wandelaars bij op en je hebt het aantal wandelaars van vandaag. Mooi!! Prima gelopen, het was een leuke dag.


2 opmerkingen:

  1. Hallo Hetty,
    Leuk verhaal heb je weer van een mooie 🚶‍♀️- tocht vanuit Leidschendam 👍 met jaja 805 wandelaars en nog wat nalopers...
    Ja ja er moet weer geoefend worden voor Nijmegen🤣
    Wij zaten een bakkie te doen toen Thea er aan kwam dus jij stond toen in de hal daar 😉
    Tot ziens ergens🙋‍♀️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag Hetty. Maar je moet nog een S zetten tussen Waal en dorpervlakte. Het is Waalsdorpervlakte. Fijn dat je het naar je zin had ondanks de prik!

    BeantwoordenVerwijderen