Totaal aantal pageviews

dinsdag 24 september 2019

Dam tot Dam wandeltocht 21 september 2019





Weer terug in Nederland en weer een week gewerkt na het avontuur in Frankrijk. Voor vandaag staat de Dam tot Dam wandeltocht op de agenda. Enkele jaren geleden liepen we nog met een heel groepje, maar vandaag heb ik alleen met Michel afgesproken. We gaan traditie getrouw met de trein. Dat is handig want het is geen rondje lopen maar een zogenaamde "lijn wandeling".
De aankomst is in Zaandam en van daaruit neem je dan weer de trein naar huis.
Ik laat mij vanmorgen wegbrengen door Cees, dat is makkelijk voor vanmiddag. Dan maakt het niet uit of ik in Breukelen of in Woerden uit de trein stap.
Nu reis ik over Utrecht, dan kan ik in Utrecht bij Michel in de trein stappen en reizen we het laatste stuk samen op.
Zoals gepland zijn we om 08.05 uur in Amsterdam, Het startschot van de 27 km heeft al een half uurtje geleden geklonken maar dat maakt niet uit, we hebben tijd en tijd genoeg. Ik haal mijn bestelde shirt op en Michel maakt wat foto's.


De naam van deze wandeltocht geeft al aan dat de start op de Dam in Amsterdam is. En ook al loop ik deze tocht al een aantal jaren, het blijft altijd een leuke en gezellige tocht.


De stempelkaart hebben we thuis gekregen en nadat ik mijn shirt in de tas van Michel heb gedropt gaan we afstempelen.
Het eerste stuk gaat zoals alle jaren door de stad richting het IJ.


En natuurlijk maken we elk jaar dezelfde foto's. We lopen een beetje te gekken dat we de foto's van vorig jaar wel kunnen gebruiken, maar dan moet je wel oppassen met het weer. Niet elk jaar is het zulk mooi weer als vandaag.


Ik heb Michel eigenlijk best een poos niet gesproken en we hebben al snel de klets en voor we het weten staan we 5 km verder bij de eerste stempelpost. Hier gaan we alleen stempelen want na 5 km beginnen we net lekker warm te worden. Nou!!! We hebben inmiddels al ons jasje uit en de broekspijpen van Michel zitten ook al in zijn tas.

We komen bij een splitsing en verkeerd lopen is niet mogelijk met dit soort borden. Dan komen we op Buiksloterdijk.






 Best leuk al die verschillende geveltjes. Dit zal wel het nodige onderhoud vergen is onze conclusie.





Dan is het even zoeken naar de tractor die hier al jaren staat en die helemaal opgevrolijkt is door knuffels. Net als we denken dat die er niet meer staat, ontdekt Michel hem toch. Ik maak even daarvoor nog een foto van een prachtige zonnebloem!



En dan nadert het Vliegenbos. Na het Vliegenbos weten we een rust met heerlijke appeltaart. Dus op naar de koffie. Als we in het Vliegenbos lopen zie ik ineens Elmy, die staat een foto te maken en hop, ze zet ons er ook even op.
Het laatste stukje tot de koffie lopen we met z'n drieën. Elmy is vandaag alleen, maar zij heeft al koffie op dus loopt Elmy door en wij gaan aan de koffie en een sanitaire stop houden.


Als we de koffie op hebben gaan we richting het Noorderpark. Daar komt de 20 km erbij op de route en wordt het een stuk drukker. We lopen te filosoferen over de snelheid die we lopen. Ik zeg nog doodleuk meer dan 6 km per uur lopen wil maar niet lukken. Ik heb het dan over een gemiddelde over de hele afstand. Mijn conditie is best wel aardig de laatste tijd, vooral het trainen in de sportschool voor de Mont Ventoux heeft mijn conditie behoorlijk omhoog geholpen. Ik denk er over na om van de winter toch de sportschool bezoekjes te handhaven.


We stappen lekker door en genieten van het mooie weer, de gezellige mensen en komen op het stuk van Pink Ribbon. Hier worden altijd de "hartjes" snoepjes uitgedeeld.
En dan staan er 2 uitspraken die mij aanspreken. Ik geef ze graag door.


Bij de laatste rust, een hele grote rust en stempelpost geef ik aan even mijn boterhammen te willen eten. We zoeken een plekje en dan komt ineens Gretha naar mij toegelopen. Ik had er al steeds mee in mijn hoofd gelopen dat ik haar en Gert hier wel kon treffen. Even gedag zeggen en dan gaan we ieder weer verder.
Het laatste stuk valt altijd tegen. Het venijn zit echt in de staart. Het meetlint waarmee de laatste kilometers worden gemeten lijkt hier wel weer elastisch te zijn.
Nog even wat bekende plaatjes. Het koor wat elk jaar weer zijn opwachting maakt, de tuin die elk jaar versierd is. Zo leuk en zo voorspelbaar!


Ja hoor daar is het bord!!! Nog 5 of 6 of hoeveel kilometer denk je zelf dat het zal zijn.
Maar hoe dan ook het zit er bijna op. We komen nog langs wat bekende dingen. En als we over het viaduct lopen zwaaien we nog een keer naar Gretha en Gert.
Daar is Zaandam, maar we zijn nog niet in het Dam tot Dam park hoor!!!


Langs de haven en dan nog wat slingeren door het centrum om zo het bekende park te bereiken.
In het centrum is het gezellig, met het mooie weer beginnen de terrasjes zich te vullen met belangstellenden.


De brug naar het park komt in zicht en we weten dat we er bijna zijn. Maar het is hier nog even oppassen. Er zitten hier vreemde obstakels in het straatwerk.
De finish!!! We klokken de tijd en beginnen door te krijgen dat we zeker lekker doorgelopen hebben. Nog niet in de gaten wat het gemiddelde gaat worden maar het is 13.15 uur en we zijn binnen!


De stempels worden gehaald, het plaatje voor het wandelboekje, we krijgen onze medaille om gehangen en dan gaan de kampioenen lekker wat drinken. We ploffen neer in het gras en zijn tevreden over vandaag.
En dan wordt het tijd om de pendelbussen op te gaan zoeken! Prima geregeld van de organisatie! Ik weet dat ik het eerste jaar nog terug moest lopen naar het station en daar heb je dan eigenlijk geen zin meer in.
Er is even wat gemopper bij de bus over zitplaatsen, nou we kunnen languit liggen op de achterste bank in de bus!!!!


Het was een fantastische dag vandaag, schitterend weer, een gezellige tocht. Michel bedankt, et was gezellig!
En nu natuurlijk benieuwd wat ons gemiddelde vandaag was! 6,1 km!!!
Of we spierpijn hebben gehad de volgende dag? Ik niet hoor!!! Gewoon een lekker rondje gelopen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten