Totaal aantal pageviews

zondag 13 maart 2022

RS80 wandeltocht Woubrugge 5 maart 2022

 


Vandaag staat er weer een RS80 wandeltocht in de agenda. Deze keer in Woubrugge en dat is met de auto een half uurtje rijden, dat past mij goed in deze tijd. De loopgroep waar ik tegenwoordig veel mee op stap ben is klein vandaag. Sommigen hebben andere verplichtingen zoals afspraken met een jonge dame of stormschade herstellen of gewoon een andere wandeltocht want sinds kort kunnen we weer kiezen waar we gaan lopen. Ik heb met Annette afgesproken en Johan en Hannie zijn er ook.

Als ik de auto parkeer zie ik Hans en Sylvia ook uitstappen. Ik vraag of Wyp en Elmy er zijn, maar ook zij zijn ergens anders lopen. Jammer een volgende keer beter dan maar...

Ik ga naar binnen om me aan te melden en te kijken of Annette er al is. Ik ben mooi op tijd maar er zijn al wandelaars die gestart zijn. Binnen loop ik Annette al tegen het lijf en ik loop door naar de inschrijftafel, daar zit Ineke, maar ik ga naar haar collega om me aan te melden. Ik krijg de routebeschrijving en de beschrijving van de parkoersbouwer. Bij een andere tafel schuif ik ook achter in de rij aan, hier stempelen ze vast mijn wandelboekje af, dan kan ik na de tocht direct naar huis.

Wil je meer over Woubrugge weten? klik hier

Zodra ik klaar ben gaan we direct van start en ik vergeet mijn horloge aan te zetten, gelukkig kijkt Annette op haar horloge en bedenk ik dat ik iets vergeten ben, het scheelt een kleine kilometer.

We lopen langs de Woudwetering en komen langs de Dorpskerk van Woubrugge. Even verderop zie ik een "vliegtuig" opstijgen.! .Zie je het ook op de foto?

Woubrugge ligt duidelijk in drooggemalen polders en dat is te zien aan de molens en de molens die gedeeltelijk zijn afgebroken. Al snel komen we de eerste molen tegen maar wat hangt daar aan het paaltje? Het loopt niet fijn hoor met 1 schoen.


Samen met Annette lopen is echt geen straf, we hebben heel wat te kletsen, Annette is plezierig gezelschap en we hebben een aantal raakpunten waar we nu eens lekker over kunnen kletsen. We lopen een groot deel voor de rust langs het water, De woudwetering wel te verstaan. En er staan ook mooie boerderijen of panden die eens een boerderij waren. 

Al kletsend komen we in Koudekerk aan en daar staat bij de voetbalvereniging de koffie klaar. Heerlijk dat we weer binnen kunnen zitten en we een sanitaire stop kunnen maken. We nemen de tijd voor de koffie en een boterham. Hannie en Johan arriveren ook.


Na de koffie komen we al snel op de splitsing. Wij gaan ver langs het ........ je raadt het al het water. De route gaat via Leiderdorp naar Hoogmade. Maar voor we in  Hoogmade zijn, komen we eerst nog langs de Doesmolen. Trouwens het doet hier haast niet onder van Kinderdijk. Hier staan ook vrij veel molens, ik ga ervan uit dat deze molens ook nodig zijn geweest voor het droogmalen van de polders rond Woubrugge.


De kerk in Hoogmade is in november 2019 door brand verwoest en je gelooft het niet maar je rook de brand nog. Wil je er meer over weten, Klik hier



We lopen door Hoogmade heen en komen over een brug. Hier staat een beeld van Drie Schaatsers op de brug, wil je hier meer over weten, klik hier


En denk niet dat wij vandaag alleen maar over asfaltpaadjes hebben gelopen, het was soms klimmen of heel goed op de ondergrond letten omdat we niet willen vallen. Om je een indruk te geven hier wat kiekjes.


We hebben nog een tweede rust tegoed en daar komen we nu aan. Op de 19 km zijn we welkom bij de voetbalvereniging in Hoogmade. Ook hier zijn we hartelijk welkom en we genieten van een stoel en koffie. Voor we verder gaan eerst nog even een sanitaire stop. De laatste 6 km breken aan. Nog een stukje grasdijk en overstapjes. We vragen ons af hoe de hondjes dat doen. Later horen we dat die er overheen getild moeten worden. 
Dan komen we op het punt waar de 15 km lopers er weer bij komen.


En natuurlijk lopen we nog steeds langs het water, we komen nog langs Jachthaven Hollandia en dan.............voor we het weten staan we op het parkeerterrein bij de sporthal waar we vanmorgen zijn gestart. 
Het was een grandioze dag met heel mooi weer en super georganiseerd door RS80!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten