Totaal aantal pageviews

vrijdag 22 maart 2019

Rondje Oudewater 20 maart 2019





Vandaag ga ik mijn eigen Lente wandeltocht lopen. Ik heb kortgeleden een workshop gehad over het gebruik van mijn GPS en ik wil vandaag eens kijken of ik het geleerde in de praktijk kan brengen. Het is fijn om dat op bekend terrein te doen, zodat ik straks op onbekend terrein niet bang hoef te zijn om te verdwalen.
De route heb ik op afstand meten gemaakt en als gpx-bestand in basecamp bewerkt en toen op mijn GPS gezet.
Vandaag wordt het niet super mooi weer, een beetje bewolkt, maar dat geeft niet, het is heerlijk om te lopen.
Als ik nog maar net onderweg ben, zie ik een zilverreiger staan, die zie je in de winter vrij veel in de polder, maar fotograferen valt vaak niet mee, de dieren zijn vrij schuw en als ze je door hebben vliegen ze weg. Maar deze staat vrij ver weg, gelukkig kan ik aardig inzoomen met het fototoestel.
Verderop zie ik nog een echtpaar Zwaan van hun rust genieten, zij hebben nog geen nest gebouwd en liggen heerlijk op hun gemak. Het gaat vandaag echt een dag worden met veel weidevogels.


Ik ben een tijd niet langs de natuurplas in Woerden geweest en ik heb gelezen dat er nog een stelletje zwarte zwanen zitten. Ik ben benieuwd of ik die kan spotten vandaag. Het zal een gelukje zijn, want ik las dat zij met een nest maken bezig waren.
Ik zie dus geen zwarte zwanen maar wel een knobbelzwaan. En een stukje verderop ganzen.


Het is een tocht vandaag met asfalt en stukjes onverhard. Op zo'n onverhard pad loop ik nu langs de plas. Op de graskade zijn ze bezig met houtsnippers om het op te knappen. En dan kom ik bij het viaduct over de A12. Dit viaduct is nog wel een optie om het klimmen voor de Mont Ventoux te trainen.
Dan zie ik een paar eenden die het hoger opzoeken. De wilgen zijn geknot en daar willen zij dan ook nog weleens een nest in gaan maken.


Dan zitten de eerste 10 km erop en loop ik Linschoten binnen. Ik heb gepland om hier koffie te gaan drinken. Als ik in het dorp loop kom ik mijn neef Evert tegen. Die heb ik al een poos niet gesproken, we staan even te kletsen. Leuk gesprekje, maar dan ga ik toch verder richting koffie.
Het stembureau is vandaag in "Het wapen van Linschoten" en dat zorgt ervoor dat de bediening iets stroever loopt dan normaal.
Als ik na de koffie en een sanitaire stop weer buiten kom, regent het. Hier had ik niet op gerekend. al wel een klein buitje zijn, denk ik nog, maar het wordt een bui van 2 uur, dus 10 km!

Ik kom langs Landgoed Linschoten, voor meer info, klik hier


Als ik langs de Lange Linschoten loop richting Oudewater zie ik verschillende futen. Maar ook om futen te fotograferen moet je veel geduld en tijd hebben, maar in de regenbui van 10 km. heb ik wat minder geduld.
Dan zie ik een fuut op zijn nest zitten en die blijft wel zitten hoor. Door de wat hogere temperaturen beginnen de struiken ook voorzichtig te bloeien. Het is echt een dag van genieten.
Zelfs Juffrouw Ooievaar durft zich te laten zien.


Dan loop ik Oudewater binnen, ik besluit door te lopen. Ik heb pas een uur geleden gerust en ik ben van plan om te kijken of nicht Jannie thuis is. Ik heb haar al zo lang geleden beloofd om aan te komen als ik eens langs wandelde en de vorige keer kwam het niet uit. Nu heb ik vanmorgen haar broer al gesproken, dus hoe leuk zou het zijn om ook even bij haar en Nico aan te gaan.


En zo loop ik Oudewater weer uit. Om de route nog iets uit te breiden kan ik de volgende keer nog wel richting Hekendorp gaan en dan via de Ruige Weide terug naar Papekop. Maar dat is voor een volgende keer.
Dan zie ik dat Nico buiten aan het werk is en ik zie Jannie ook lopen. Dus even aan dan. En wat een hartelijke ontvangst, dit wordt gewaardeerd.
Ik krijg een kop koffie aangeboden en vraag of ik mijn boterhammen op mag eten. En natuurlijk is dat goed. We zitten even te kletsen over allerlei dingen. Jannie kijkt nog even voor mij op buienrader en ja hoor het gaat droog worden en het zal droog blijven verder vandaag. Na een poosje stap ik weer op want het langste eind is voor mij en ik wil niet heel laat thuis zijn vandaag.
Als ik op het Oosteinde loop zie ik een meerkoet (slootkip) die denkt een mooi nest te hebben gemaakt, maar als straks de takken opgeruimd gaan worden, heeft hij wel een probleem denk ik.
Net voor ik het viaduct onder de A12 door ga zie ik in de berm narcissen staan.


Nu even Woerden door om aan de andere kant via 's Gravesloot weer naar Kamerik te gaan. Het begint warm te worden en ik besluit mijn jas uit te doen.
Ik zie nog allerlei heesters en bomen in de bloei staan en zet er een aantal op de foto.


Het rondje zit er weer op. Met de GPS is het helemaal goed gegaan. Wat ik geleerd heb zit nu nog beter in mijn systeem! Verdwalen hoeft echt niet meer.
Het is 33,5 km geworden en genoten, ook al was ik alleen, even heerlijk mijn hoofd leeggemaakt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten