Totaal aantal pageviews

maandag 11 maart 2019

Rondje Pietje Potlood 25 februari 2019




Het is voorjaarsvakantie en het kriebelt al een poosje om weer eens een 40 km tocht te lopen. Het belooft erg mooi weer te worden met bijna zomerse temperaturen, dus wat zal mij tegen houden?
Het is maandagmorgen en hoe goed is het om de week te beginnen met een wandeling?
Anneke heeft aangegeven ook mee te willen, maar 40 km is een beetje hoog gegrepen, dus spreken we af dat Anneke naar Woerdense Verlaat komt en dan instapt.
Dan wordt de tocht voor haar al snel 14 km korter. Met Jeannette ook gelijk afgesproken, hoeveel vliegen hebben we zo in één klap? Dan kunnen in ieder geval vanaf Zevenhoven de pijpen van de broeken. Zo gezegd, zo gedaan,

Ik start om 7.30 uur vanuit huis en ga richting de Oudedam. Het is nog vroeg en de zon klimt langzaam omhoog. Het is genieten in de polder met prachtige morgen kleuren.


 De zwanen zijn nog in diepe rust, over een poosje zal dit anders zijn. Dan hebben ze of een nest met eieren of een nest met jonge zwanen. Dan reageren ze iets anders als je langs komt lopen.
En zoals ik al gemeld had en op gerekend had, sta ik na een uur lopen aan de Oudedam. Nog even een stukje Lange Meentweg en ik sta op de kruising waar ik met Anneke verder zou lopen. Alleen Anneke is er nog niet, dus na 10 minuten te hebben gewacht even bellen en ja hoor Anneke is onderweg.
Ik heb ondertussen nog wat foto's gemaakt, ook van de wilgenkatjes. Dat blijft een mooi gezicht, die voorjaarsbode.


Dan gaan we het industrieterrein van het Woerdense Verlaat over om op de Amstelkade te komen. De Westveense Molen staat te pronken in de voorjaarszon. We genieten van alles wat we onderweg zien. Normaal staat het riet hier zo hoog dat je amper op het water kan kijken. Nu zie je van alles in het water zwemmen.


Dan komen we al snel bij onze eerste stop aan. De boerderij "Bethlehem". In het zomerhuis hebben onze ouders gewoond en daar zijn Jannie, Jan, Anneke en Ton geboren. Ik ben de eerste van Kamerik. Altijd ga ik wel een paar keer per jaar tijdens een wandeling hier rusten, Het is nu een zorgboerderij met camping.


Na een hartelijke ontvangst, een sanitaire stop en een heerlijk kopje koffie met appeltaart gaan we weer verder. De volgende stop zal niet lang op zich laten wachten, want we gaan nu naar Jeannette.
Maar voor we daar zijn, zien we nog een Fuut die een behoorlijk feestmaal heeft gevangen en moeite doet om het goed in zijn bek te krijgen om er van te gaan genieten.


Al snel komen we bij de fietsbrug over de Kromme Mijdrecht. Hier gaan we overheen en dan moeten we even van de officiële route af, want we hebben afgesproken om bij Jeannette langs te gaan. Wat we daar gaan doen laten we even in het midden, maar als we bij Jeannette zijn kunnen de broekspijpen afgeritst worden en die hoeven er vandaag niet meer aan.


Na onze break bij Jeannette gaat de tocht verder. We gaan richting Noorden. Maar eerst lopen we langs de polder die weer terug gegeven is aan de natuur en waar nu veel vogels leven en hun broedplaatsen hebben.


Het voorjaar dient zich duidelijk aan. Je ziet overal de voorjaarsbloeiers en zelfs de lammetjes worden gespot.


En dan lopen we Nieuwkoop binnen, het is dan altijd even opletten waar het pad naar Pietje Potlood precies is. Maar dan zie ik allerlei bekende punten en nog even verder kunnen we het pad op naar strand "Zomers".
Het begint tijd te worden voor onze boterham en we besluiten als we een bankje tegen komen eerst maar te gaan eten. Heerlijk buiten en dat op 25 februari!!!!
Daarna gaan we weer verder en dan genieten we van de Nieuwkoopse plassen. Wat een pracht gebied is het toch. Ik probeer nog een echtpaar Fuut op de foto te zetten, mar steeds als ik mijn fototoestel pak gaan zij onder water en dan komen we op een heel andere plek weer boven.


En dan komen we bij Pietje Potlood, met mooi helder weer kunnen wij hem vanuit Kamerik zien staan. Het is hier druk met fietsers en wandelaars. Ik maak een foto van deze watertoren en dan gaan we weer verder, want we zijn voorlopig nog niet bij het eindpunt.


We gaan nu de Meije op. Dit is een heuse kronkelweg. We komen langs het super kleine kerkje wat daar staat.
Het is zo mooi vandaag in de polder, je krijgt er geen genoeg van. En als we dan in het natuurgebied "Lusthof De Haeck". Daar zijn ze riet aan het maaien en aan het binden. En zo komen we weer terug in Woerdense Verlaat. Hier staat de fiets van Anneke en zij gaat op de fiets naar huis.


De laatste 7 km zijn voor mij en ik ga via de Grechtkade terug. Ik zet even het gas erop en loop de laatste 7 km in 1 uur.  De laatste foto's van een prachtige wandeldag worden gemaakt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten