Totaal aantal pageviews

dinsdag 24 oktober 2023

RS80 Winterserie 44 Haastrecht 14 oktober 2023

 

Vandaag is er een RS80 tocht vanuit Haastrecht en ik weet dat Rob de tocht heeft gebouwd en er al een poos mee bezig is. Het allerleukste is, dat we via Hekendorp naar Oudewater gaan. In Hekendorp liggen de roots van Cees. De boerderij van de "Van Beusekom" staat daar. Gisteren nieuwe wandelschoenen gekocht, dus deze kan ik vandaag ook gelijk even uitproberen.


We zijn met de winterseries begonnen en dat betekent later starten en het is ook nog eens in de buurt, dus half 8 vertrekken is vroeg genoeg. Ik sta al online ingeschreven, dus tijd genoeg. Als ik bij de voetbalvereniging aankom zijn Willem en Niels er al. Ik meld me aan en we wachten op Ria en Thea. Heel leuk, veel oude bekenden, die ik spreek,  Ron dat is lang geleden!

En dan is het zover, 8.30 uur, de routes worden uitgedeeld en we kunnen van start. We gaan in Haastrecht gelijk langs een aantal mooie gebouwen, langs het Museum.


En dan valt mijn oog gewoon even op iets.....zeker verloren na een training of een wedstrijd.....lastig hoor met 1 voetbalschoen spelen.

De route stuurt ons direct door het centrum langs de kerk, over het kerkplein. De ophaalbrug over. Ik ben hier tijdens het lopen van een LAW geweest. 


De route gaat over een prachtige ophaalbrug het Jaagpad op richting Hekendorp.


Het is bekend terrein voor mij. Dat geeft niets, want ik geniet van het weer, de groepsleden van de app, de omgeving. De splitsing van de 15 km dient zich aan. Wij gaan door naar de 25 km.


In Hekendorp city is er voor de kerk een stukje weg waar je bovenlangs of onderdoor kan lopen.  Alle wandelaars gaan onderdoor, dat is de route. Ik ga bovenlangs gewoon even dollen.


En dan hoop je natuurlijk langs de boerderij te komen waar je zo naar uitkijkt, maar wat doet onze routebouwer???? Hij stuurt ons bij de camping al de grasdijk op langs de IJssel. Klein minpuntje meneer Rob. Nu maar gokken dat ik het goede dak van de boerderij fotografeer.


Over de grasdijk komen we Oudewater binnen. Dat is bekend terrein voor mij, maar zeker niet vervelend. Een trap af, even oppassen die is glibberig van de bladeren. En ja Oudewater hangt vol met dit soort prenten, een aantal zie je hier.

We gaan vrij direct naar de rust locatie toe, alleen ALARM!! Daar zit niet Willem zijn schoonmoeder!!! Het is heus "heksalarm"! Even een berichtje  naar Edwin,  hij loopt de kennedymars in Hengelo.

En dan komt de Markt in zicht, lekker koffie zonder. Vandaag helaas geen jarige. We zitten lekker buiten en kunnen onderwijl genieten van het mooie stadje met zijn prachtige gevels.

Ron komt aan het tafeltje naast ons zitten en we raken aan de praat. Wat hebben wij elkaar lang niet gesproken, leuk dat contact weer. Er wordt nog even een kiekje van ons gemaakt, een sanitaire stop gehouden en dan breken we op.


De route gaat nu slingerend door Oudewater heen. Er komen hele mooie oude panden langs op de route. De heksenwaag daar ben ik jaren geleden gewogen en gelukkig het certificaat gekregen dat ik geen heks ben.

Er zijn in Oudewater niet alleen mooie panden, maar ook leuke bankjes. Van die bankjes waar ik zo dol op ben. Ik heb al heel lang zo'n bankje in mijn voortuin willen hebben.

En dan niet te vergeten, de gebouwen die bij al die prentjes horen, die je door het hele stadje door ziet 

En dan heb ik ook nog wat plaatjes die je gewoon maakt tijdens een wandeling.

Aan alles komt een eind, zo ook aan de rondwandeling door Oudewater,  we gaan via de provinciale weg terug naar Hekendorp. Dat betekent niet, een provinciale weg dus saai, saai. Echt niet, we komen langs een heus kasteel,  uuhhhh kasteel? Vroeger misschien,  nu staat er nog een bord en een stuk muur. Wil je meer over dit kasteel weten,klik hier


Na best wel veel kilometers,  die ook wel weer afwisselend waren door de verschillende boerderijen, komen we weer in Hekendorp aan. Hier gaan we een mooi ophaalbruggetje over en zo komen we bij onze verdiende 2de rust aan. We ploffen neer op het terras en kiezen wat te drinken.

Dan komt Ron ook aangelopen, hij heeft eerder al een bankje opgezocht om te rusten. Ron sluit zich bij ons aan, het is voor hem na veel meegemaakt te hebben weer 1 van de eerste 25tigers en dan is het ook fijn om stukken met anderen te lopen om zo even je gedachten te verzetten.

We lopen nog een stukske langs de provinciale weg en dan gaan we nog wat natuur snuiven.

We gaan het Hoonaardpad op en het natuurgebied Hoge Boezem door.

De kilometers glijden weg onder onze voeten,  vooral als ik al kletsend met Ron de afgelopen tijd doorneem. Er is heel wat gebeurd. En dan komen mijn witte pilletjes nog van pas, ineens schiet er iets verkeerd bij Thea. Gelukkig heb ik roze of witte bij me. Zo komen we bij de Overtuin behorend bij het museum Bisdom van Vliet.

We komen langs het grafmonument van Johan en Paulina en Paulina's hond Nora.

We lopen langs het museum en dan zit het er voor vandaag op. Een prachtige route was het vandaag.


In de voetbalkantine drinken we nog wat en dan wordt het tijd om op te stappen. Ik bedank Rob nog even voor de route die hij heeft gebouwd en dan stap ik ook in de auto. Er komt vast binnenkort weer een RS80 tocht waar ik mee zal lopen.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten