Totaal aantal pageviews

woensdag 15 november 2023

WS78 De Wekeromse Klompentocht

 


Voor vandaag staat de WS78 De Wekeromse Klompentocht in de agenda. Omdat zus Jannie daar woont, hebben we samen afgesproken. Ik zet mijn auto bij haar neer e  we gaan op de fiets naar de start. In Lunteren is een groot deel "blauwe zone" en daarom fietsen wij die 1,5 km wel.

Als de wekker afloopt en ik wakker word, is het verre van wandelweer, regen en onweer, bbrrrr je doet het voor je plezier???? Eenmaal in de auto is het nog niet veel beter....gaat dit echt goedkomen???? Als ik de auto bij Jannie parkeer is het droog en lijkt het ergste slechte weer voorbij te zijn. We drinken nog een kopje koffie en gaan op pad.

Als we in Lunteren de fiets geparkeerd hebben, wijzen we nog wat wandelaars op de blauw zone en wat is de reactie.......jammer van de prent dan betalen we die wel....als het geld je zo weinig interesseert, zet je auto dan gewoon goed weg en maak het geld van een bekeuring over aan de voedselbank,  doe dan iets zinnigs met je geld......

Wij melden ons aan en we mogen direct starten, ook al is het nog geen 9.00 uur.



We gaan al snel het Buurtbos in. En dat is een bijzonder bos, de parkoersbouwer noemt het in zijn stukje over deze tocht, wil je meer weten, Klik hier


Door het Buurtbos heen en dan nog wat andere natuurgebieden en dat is genieten. Ik had nog geen paddenstoelen gezien van het jaar, maar ik kan nu mijn hart ophalen.
Een kleine impressie.


En dan een echte klim! De Belt op! Simpelweg de vuilnisbelt van Ede. Tot 1988 was dat de stortplek voor het afval van de gemeente Ede. Later is hrt vuilnis afgedekt en heeftde natuur de plek overgenomen om te worden wat het is. Er staat een uitkijktoren op, wij zijn daar niet opgeweest.

De tocht gaat verder en we beginnen wat bebouwing te ontdekken, zin in koffie hebben we wel, maar we moeten nog even wachten.

Er was namelijk nog een dingetje voor we bij de koffiepost kwamen! We volgden netjes de gele pijlen, de 20 km pijlen en dan ineens!! Oranje pijlen van de 30 km route, hoe kan dat???? Gelukkig ze gaan weer over in geel. Daar is dan de koffiepost!

We drinken heerlijk koffie en eten een boterham, dat hebben we wel verdiend na zo'n klim. Maar ook aan een heerlijke rust, buiten in het zonnetje komt een eind. We gaan verder. De 30 km en de 40 km gaan nog een lusje maken,wij gaan naar de finish.

Een klompentocht en wat voor 1. Mijn broek zit later lekker onder de modder en mijn nieuwe schoenen zijn ook lekker ingemodderd 

We genieten volop van de tocht en van het weer. Het is zo leuk om weer samen op pad te zijn. Wat hebben we dat vaak gedaan, samen naar de Hoge Veluwe om daar met de wandelfitters op stap te gaan. We hebben ook veel te kletsen en wat gebeurd er dan???? Precies een pijl gemist, dat betekent 2 km extra om weer op de route te komen en de route is mooi! Het Wekeromse Zand.


We hebben al verschillende keren een verwijzing naar het middelpunt van Nederland gezien. En natuurlijk moeten we er ook langs.

We zetten nu koers naar restaurant de Goudsberg op het vakantiepark. Daar aangekomen leveren wij onze fruitmunt in en genieten van onze manderijn. We kunnen hier een sanitaire stop maken. 

Na de fruitpost is het nog 3 km. naar de finish. We lopen een stukje over het vakantiepark en via een sluiproute verlaten wij het park om in het bos onze weg te vervolgen.


De eindstreep komt in zicht en dan hebben we toch nog een paar spetters. Maar dat mag de pret niet drukken. Wij hebben een heerlijke dag gehad. Terug bij de start/finish locatie melden wij ons af. Ik laat mijn wandelboekje afstempelen en als we dan onze fiets op willen zoeken, plenst het, de poncho moet aan. 


Vergeet je mijn sponsordoel niet? 
https://www.geef.nl/nl/actie/wandel-kanker-de-wereld-uit/donateurs 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten