Totaal aantal pageviews

dinsdag 19 oktober 2021

Amsterdam City Walk 16 oktober 2021



 





Zomaar een dag in Amsterdam, slenteren op het plein. Wandelen door het Vondelpark, wat kan er mooier zijn...


Vandaag staat de Amsterdam City Walk in mijn agenda. Dat is lang geleden. Ik herinner me dat de laatste keer dat ik deze tocht heb gelopen de burgemeester van Amsterdam was overleden en dat het openbaar vervoer in de stad 2 minuten stil stond. Wij waren toen voor het stadsvervoer stil stond al op het station Duivendrecht, de NS hield geen stilte zodat ons reis geen gevaar liep. Die wandeldag was ik met een wandelmaatje zo vroeg mogelijk gestart omdat zij 's middags nog op vakantie ging. Deze tocht is altijd op de eerste zaterdag van de herfstvakantie.
Vandaag ga ik alleen en Cees brengt mij op het station in Woerden, er wordt namelijk geadviseerd om met het openbaar vervoer te reizen. Op het station zie ik 2 wandelaars zitten, zij wachten ook op de trein. Ik spreek ze aan en zij vertellen dat zij naar Amsterdam gaan om te wandelen. Oooww, ja ik ook en dan reizen we met z'n drieën verder omdat we allebei de situatie op Duivendrecht niet goed kennen. Beneden op het perron staan nog bekenden van 1 van de dames, Zij geven aan dat ze bij Holendrecht al op de metro stappen. Wij houden ons eigen reisadvies aan en de andere 2 dames volgen ons.
En ja op Duivendrecht is het weer even zoeken, dat had ik al gelezen van de vorige keer en hopelijk onthou ik het nu voor volgend jaar. Je moet dus even onder de sporen door naar metro 50.
Uit de metro is het simpel, je volgt de wandelaars!


En zo kom ik in het Olympisch Stadion aan. Hier is de start en vanuit het stadion is het toch weer even goed opletten.



Ik wist van de vorige keer nog dat de 26 km al vrij snel bij een verkeerslicht oversteekt, de 20 km gaat daar rechtdoor maar als je de pijlen volgt kom je weer langs het Olympisch Stadion, je slaat nu niet af om te starten, maar je gaat rechtdoor. Gelukkig waren er nog andere wandelaars waar ik even bij kon aanhaken.




Samen met de 33 km lopers gaan wij (20 km lopers) de groene route lopen.
De route gaat langs de jachthaven en Nieuwe Meer om zo bij de Bosbaan uit te komen. wil je meer weten over de Bosbaan, klik hier Hier herken ik een aantal punten en ik maak even een foto, ook al is het nog erg bewolkt. Onder aan de trappen voor we het Amsterdamse Bos ingaan, staat de organisatie drop uit te delen en hoe kan het anders......let op de vorm.



Als ik het Amsterdamse Bos inloop (wil je meer weten over het Amsterdamse Bos, klik hier ) zie ik wandelaars die hun hond bij zich hebben op de 20 km. Omdat ik straks ook Amber mee wil gaan nemen, informeer ik hoe zij hun hond op dit soort tochten heeft getraind. Het baasje geeft aan steeds langere afstanden met hun hond te hebben gelopen. Het wordt vandaag zijn eerste 20 km. De hond is inmiddels 3 jaar oud. Ik ben ook van plan om Amber eerst goed te laten volgroeien en dan misschien eerst een nestje te laten krijgen en daarna pas met haar de 20 of 25 km tochten te gaan lopen. Dit gesprek bevestigt mijn gedachtegang weer.
Als je hier loopt kan je je niet voorstellen dat je in Amsterdam bent.


Er is vandaag ook een WS78-tocht en we worden gewoon op een stukje WS78 getrakteerd.




Eenmaal weer op de Kalfjeslaan maak ik nog een paar foto's en dan beloof ik mijzelf om eens door te gaan lopen.


De tocht gaat verder en op de Amstel wordt getraind door de roeivereniging. Langs de kant staat een bekend persoon toe te kijken. Dit standbeeld staat bij de Riekermolen. Wil je meer over de molen weten? klik hier
Weet je al wie de bekende persoon is? klik hier


Het is druk op de Amstel, er wordt volop getraind. Een mooi gezicht om te zien en wat een snelheid kunnen ze maken. We zijn nu op de Amsteldijk en ik ruik de koffie bij de stempelpost al, de eerste 10 km zitten er bijna op.



Als ik bij de stempelpost ben, ga ik eerst mijn stempel halen, dan is er gelegenheid voor een sanitaire stop en de koffie staat ook al klaar. Ik diep een boterham op uit mijn tas en mijn banaan. Nu even genieten van het lekkers. De organisatie verrast ons nog met een heerlijk chocolaatje! Ondertussen zijn we aan de Weesperzijde van de Amstel.


Na de koffie en de rust lopen we de stad weer binnen. Er komen weer wat afstanden bij elkaar en dan komen we langs het Amstelhotel. Dit herinner ik me nog wel van de vorige keer. Wist je dat ze ook kippen houden in Amsterdam?


Na de Herengracht buigt alleen de 20 km af. Wij gaan naar onze stempelpost, de Amstelkerk. Wat een mooie kerk is dit van binnen, hier zou ik weleens met het koor een concert willen geven! Van  binnen even een kiekje van het orgel gemaakt. Wil je meer over deze kerk weten, klik hier


Via de Prinsengracht komen we bij het Rijksmuseum en het museumplein. Er staan onwijs veel mensen in de rij om naar binnen te mogen. Er is nog een fietser die probeert van de trappen af te fietsen, wat natuurlijk niet lukt en met een smak ligt hij op de grond.





De tocht zit er bijna op, we komen nog door een straat waar ik wel iets grappigs ziet. Ik loop aan de andere kant, maar even geen verkeer en ik kan wat inzoomen, dus een kiek.


En dan met alle afstanden bij elkaar het Vondelpark in. In het Vondelpark is nog een stempelpost. Het is goed te doen ook al komen hier alle afstanden bij elkaar. Je wilt toch nog afstand houden van anderen ook omdat je niet weet hoe veilig het is. 


Nog even onder het Amsterdams Lyceum door, wil je meer weten? klik hier
Door de vele wandelaars lukte het even niet om een plaatje te schieten, daarom maar even een foto van internet gehaald.


We komen het stadionplein opgelopen en de 20 km is een feit. Daar zie ik ineens Bartje staan, uuhh??? Bartje in Amsterdam? wil je er meer over weten, klik hier


Ik haal mijn finish stempel op en een stempel in mijn wandelboekje, een plaatje en mijn medaille! Altijd een mooie herinnering. Perfect georganiseerd, Le Champion!!
Ik zoek de metro en en trein weer op, op het station gegeten omdat je in de metro en trein een mondkapje op moet. Als ik naar huis bel, blijkt het dat er niemand is om mij op te halen, dus vanaf Woerden wordt het nog even lopen naar huis.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten