Totaal aantal pageviews

zondag 26 augustus 2018

Edese 2daagse 24/25 augstus 2018




Vrijdag 24 augustus 2018



Vandaag de eerste dag van de Edese 2daagse. Van 4 dagen vorig jaar terug gebracht naar 2 dagen dit jaar. Veranderingen in de organisatie en een andere start/finishlocatie, maar de omgeving waarin we wandelen is hetzelfde gebleven, nou ja...… hetzelfde...…..
De warme, droge zomer laat ook hier zijn sporen zien, maar dat komt later.

Ik heb met mijn zus afgesproken, met Jannie loop ik al een paar jaar een aantal dagen hier. En nu gewoon alle dagen die er zijn. Er wordt voor de komende dagen wat minder warm en soms een bui voorspeld. Op sommige momenten echt wel behoorlijk wat neerslag. Het is weer even nadenken wat je meeneemt als je je tas inpakt.
De wekker loopt lekker op tijd af, ik heb met mijzelf afgesproken dat ik om 07.00 uur weg wil rijden en dan rond 08.00 uur Jannie ophalen en dan door naar "De Fietser", dat is een locatie op het oude Enka terrein achter het station.

Als wij ons aanmelden (dat hadden wij nog niet online gedaan) is het nog vroeg en vertrekken de 30 km. lopers. Wij moeten na de administratieve handelingen nog even wachten, maar dan krijg je wel wat hoor!!! Een route beschrijving van 4 kantjes en 2enhalf kantje is vol geschreven!!!! Dat moet toch goed te doen zijn zo nauwkeurig!! Dat wordt niet verkeerd lopen!!! Maar...………..


Als ik de auto parkeer, zet Sjaak zijn auto al naast die van mij en even later als ik sta te wachten tot we mogen vertrekken, arriveert Johnny ook. Ik weet ook dat er veel bekenden zullen lopen vandaag.
Ook Bert ontmoet ik en later zie ik Rolf nog en ook Rob kom ik op een rust tegen. Het is een ware reünie. Later krijg ik nog een berichtje van Ton dat hij ergens op het parcours is. Ook weet ik dat Ineke er is en zelfs mijn collega Trude is hier aan de wandel. Ik heb niet iedereen gezien, maar toch leuk dat deze 2daagse zoveel belangstelling trekt.

Al snel lopen we het bos in en nu de zon wat later opkomt is het mooi om te zien.


Al vrij snel zitten de eerste 4 km erop. We komen bij de eerste rust aan, een wagenrust van Veluwezoom catering. Het is voor ons een te vroege rust, we staan even stil drinken even wat water uit ons flesje en gaan weer verder. Op 9,5 km zit Tok en dat lijkt ons beter. De kelen zijn gesmeerd met water dus te kwebbelen lekker verder. O ja, we lopen ook gelijk hoor en we letten ook nog op de pijlen en de lintjes. Nu nog wel!!!

Ondertussen genieten we ook van de omgeving dat ook nog en voor we het weten zitten de 9,5 km erop en hebben we best zin in een kopje koffie. Na overleg besluiten we alleen koffie te nemen en die appelpunt met slagroom over te slaan. Jaaaaa, je leest het goed, GEEN appeltaart! aar een gezonde boterham uit mijn tas!! Ook maken we hier gelijk een sanitaire stop.


We doen het echt heel goed hoor, want als we weer opstappen om verder te gaan, lezen we eerst even op onze routebeschrijving, want bij Juffrouw Tok staat de route dubbel gepijld, dus even oppassen!! En ja hoor als we het parkeerterrein aflopen moeten we echt LINKS af!
Nadat we een stukje hebben gelopen moeten we een zandpad op!! En een zandpad is het echt, het loopt soms echt niet fijn, maar het is zo als het is. Tot nu is het allemaal nog duidelijk met de pijlen en ja er lopen nog steeds wandelaars voor ons, maar dan...…. rechtdoor of linksaf??? We lopen samen met de 30 km en een splitsing wordt hier niet aangegeven!!! Maar de markering is alleen voor de 30 km. en de 20 km dan????? Zitten we wel goed??? De samenkomst van beide afstanden is al geweest!! De één gaat gewoon met de 30 mee de ander loopt door en vind daar toch een bordje voor de 20 km. Maar daar komt Sjaak aan, even vragen wat hij denkt.... Google Maps erbij.... nou we gaan toch maar gewoon met de 30 kmlopers op stap.

En ja we komen bij het klaphek uit en de andere die rechtdoor waren gegaan komen er ook aan... maar duidelijk ws het even niet!


En dan komen we via de camping weer bij Juffrouw Tok uit. Wat doen we??? Er staat nu ruim 15 km op de teller, dus met 5 km moeten we er zijn? We besluiten toch even te gaan zitten en onze boterhammen soldaat te maken. Dan kunnen we er weer tegen voor het laatste stukje en als we ons dan afgemeld hebben over een uurtje, zien we wel. Het is ondertussen 12.00 uur, dus...…..
Na onze rust verlaten we voor de 2de keer vandaag het parkeerterrein en lezen we dat we nu REHTSAF moeten. Er staan verkeersregelaars en die vertellen ons dat we voor de terugweg het pad tussen de schaapskooi en het monument moeten hebben. Dat staat ook op de routebeschrijving, dus dat gaat goedkomen. Als ik iets teveel afwijk omdat ik een foto wil maken wordt er al geroepen. Ik geef aan dat ik het wel weet maar bewust even iets anders doet.


We gaan de hei weer over, over een zandpad, ik ken dit onderhand wel van andere tochten en ja dan word je schijnbaar overmoedig. Uitgekletst raken de gezusters niet en ja daar lopen nog steeds wandelaars voor ons. Volgens Jannie heeft de ene een keppeltje op. Het blijkt een band om haar hoofd te zijn en het keppeltje is haar haar!!
Maar toch de dames zijn op zoek naar de 2de keer Juffrouw Tok, nou zeggen wij die vind je niet meer want je bent bij de 1ste keer juffrouw Tok verkeerd gegaan. Maar zelf hebben we ook een probleem, we hebben te veel gekletst en niet opgelet. Dan treffen we ook Sjaak, hij heeft hetzelfde probleem. We komen bij het voormalig militair terrein en zullen toch echt op Google Maps terug moeten naar De Fietser.
Wel leuk nu komen we langs het Akoesticum dat gevestigd is in de Frisokazerne. Wil je er meer over weten, klik hier

Uiteindelijk komen we via het station weer op de finishlocatie aan. We geven aan dat er 1 punt van onduidelijkheid was en dat we 1 keer niet opgelet hebben en verkeerd gegaan zijn.

Het was schitterend wandelweer en wij hebben genoten!! Ik breng Jannie thuis en rij dan weer naar huis. Morgen nog een dag en hopelijk gaat het dan met de regen meevallen die er verwacht wordt.


Zaterdag 25 augustus 2018

Ik word wakker van een behoorlijke pittige regenbui, oooowwwwww!!!! En het is bijna tijd om uit bed te stappen. Ik besluit dat ik vandaag in ieder geval hoge schoenen aan ga trekken!!! En dan toch maar een broek met lange pijpen in plaats van het wandelrokje wat klaar hangt!!!
Buienrader wordt geraadpleegd en dan blijkt dan rond 08.30 uur het beter moet worden. Dus bed uit en gaan!!!
Na mijn ontbijt stap ik in de auto en ga ik Jannie ophalen, onderweg wordt het weer al beter en eenmaal in Ede valt het best mee, het valt zelfs zo mee dat de poncho voorlopig nog rustig aan de tas kan bungelen. Best plekje voor dat ding!
We melden ons aan en zijn weer te vroeg, we krijgen nog geen routebeschrijving. Dan maar even bij De Fietser binnenkijken. Leuk die oude fietsen en een tip als je een andere fiets zoekt, je kunt daar de fietsen uitproberen, wat bij je past. Voor info: klik hier


Dan is het 08.30 uur en wordt de route uitgedeeld, we gaan op pad. En er is afgesproken we gaan zelf beter op letten, een pijl of lint missen zal nu niet meer gebeuren!!! We gaan het eerste stukje dezelfde kant op maar als snel loopt de route anders dan gisteren.
Tja ik heb ooit in Nijmegen een gekke boom gezien, een boom waar gladiolen inhingen, maar deze boom heeft ook vreemde bloemen. Wel leuk!!!


Dan zit de eerste 4 km er al weer op en zijn we weer bij de wagenrust. Wij slaan deze weer over en kijken even goed waar we heen moeten want hier is een splitsing!!!
Vandaag hebben wij maar 1 rust, bij Juffrouw Tok en dat is pas op de 12 km.



We steken over bij de verkeersregelaars en gaan dan het Edese bos in. Hier is het mij wel bekend.
Als we verder lopen zijn we ineens bij het bekende bankje van Bor!! Nou ja bekend, ik heb hier al vaker gelopen en daarom is het bekend. Ik maak er nog even een foto van. Voor diegene die het kennen, welke tocht is dat, dat we er langs komen??



We gaan de hei op en dan zie je hoe slecht de hei erbij staat. Jannie vertelt dat de hei die door de zon verbrandt is wel 4 jaar nodig heeft voor het weer bloeit.
En de regenbuien die voorspeld zijn, hebben we gelukkig nog niet. Ook al is de hei niet zo uitbundig, we genieten gewoon van de omgeving en we kwebbelen zelfs op dag 2 nog over allerlei dingen. Soms gewoon over onze jeugd thuis, daar zit 10 jaar verschil in en dan beleef je dingen soms heel anders.


Als we de hei over zijn komen we weer in een bosgebied en later herken ik het weer, we zijn al eens eerder langs deze plas gekomen.
Omdat we best lekker opschieten, besluiten we even naar de Heidebloemplas te lopen en daar even van de rust en de omgeving te genieten. Dan kunnen we gelijk even wat water drinken.


Het is nu niet meer zover en al snel lopen we langs het bewuste akkerland en komen op de camping/park met vakantiehuisjes uit. Dan loop je ook direct het parkeerterrein van Juffrouw Tok op. En verkeerd lopen lukt niet meer hoor, want na gisteren is er volgens mij dubbel gepijld en zijn er nog meer linten opgehangen.
Om het te laten zien heb ik toch even een foto gemaakt.
Wij gaan naar binnen want het terras is dicht, ook hier verwachten ze regen. We houden een sanitaire stop en drinken lekker onze koffie op met een eigen boterham. Het appelgebak laten we staan, dan kunnen we later nog iets snoepen, vinden we.


Na een heerlijke rust, stappen we weer op en dan gaan we langs de andere schaapskooi. Ook nu zijn de schapen met de herderin erop uit. Vorig jaar liepen ze vlak bij de schaapskooi, nu zien we ze niet. Wij gaan over de hei weer richting de finish. We hebben er ondertussen al 12 km van de 20 km opzitten. Dan moeten we een heuvel op. Ik wil die heuvel op de foto zetten omdat ik pas een opmerking kreeg over het trainen voor het grotere klimwerk in de bergen, maar het is niet zo goed gelukt.
Wel is het op een foto te zien dat er donkere wolken verschijnen. We worden ook al ingehaald door mensen die voor de bui binnen willen zijn.


Wij lopen gewoon lekker door en genieten van de tocht en het weer, het zonnetje schijnt nog heerlijk!
Vandaag is de route echt goed uitgezet zeg! Het lukt niet om een lint of een pijl te missen en zelfs niet de terugweg voor de heenweg te zien!!!!
Om het te laten zien, heb ik er nog even een foto van gemaakt.


Maar dan moeten we het laatste stuk toch nog even bescherming zoeken en onze regenkleding opzoeken en aantrekken. Tjonge, wat kun je in 10 minuten toch verschrikkelijk nat worden!!!!
Als verzopen katjes komen we aan. Gelukkig is er iemand die dat op de gevoelige plaat wil zetten.
Wij zijn binnen en melden ons af. Laten ons wandelboekje afstempelen en eten even onze laatste boterhammen op.



Dan is het 13.30 uur en ga ik Jannie thuis brengen om daarna zelf ook door te gaan naar huis.
Het waren 2 heerlijke wandeldagen en wij vinden het erg jammer dat dit de laatste keer was.
Ergens hopen wij nog op een doorstart van wie dan ook!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten