Totaal aantal pageviews

zondag 19 augustus 2018

Soesterwandelweekend 18/19 augustus 2018



Vandaag reis ik af naar Soest voor het Soesterwandelweekend, nou ja, weekend? Ik ga alleen zaterdag. Ik heb op één van de laatste dagen dat de inschrijving nog open was ingeschreven en een meerdaagse wandelen is leuk, maar voor het thuisfront minder gezellig. En omdat er een aantal andere meerdaagse wandeltochten zijn die ik loop, besluit ik nu 1 dag te gaan. Deze meerdaagse wordt voor de 1ste keer georganiseerd en aan de organisatie van le Champion en de Rotaryclub Soest-Baarn zal het niet liggen om er een succes van te maken.
Ik ken le Champion van meerdere andere wandelevenementen zoals o.a. de wandelmarathon van Egmond, de 30vanZandvoort, de Dam tot Damloop en de Amsterdam City Walk en weet hoe die georganiseerd zijn, dus vertrouwen dat het goed komt heb ik wel.

Van André hoor ik dat buurman en buurman gaan lopen en ik vraag of ik "zwaan kleef aan" mag zijn. Natuurlijk is het goed en we spreken af om te zorgen dat we om 08.30 uur direct kunnen starten. Gelukkig kijk ik de avond ervoor nog even naar de routeplanner en dan zie ik dat ik wat meer tijd nodig heb dan ik had bedacht, dus de wekker maar een kwartiertje vroeger zetten dan ik had gedacht.
Als ik bij het parkeerterrein kom aanrijden, zie ik al dat het goed geregeld is door parkeerwachters. Ik heb mijn parkeerkaart bij de hand en leg die op het dashboard, er wordt keurig een plek aangewezen en gekeken of er wel netjes strak wordt geparkeerd. Dan kunnen er ook meer auto's op het weiland.
Ik trek mijn wandelschoenen aan en loop het terrein op waar de tent staat. Michel en André komen net de tent uitlopen. 's Middags merk ik dat ze net achter mij met de auto zijn gearriveerd, maar omdat ik nog mijn schoenen aan moest doen leek het of zij er eerder waren.



De opbrengst van de inschrijvingen, de donaties en de parkeeropbrengst gaan dit weekend naar 2 doelen. Naar Stichting Semmy en Openluchttheater Cabrio in Soest. De Stichting Semmy zamelt geld in voor het onderzoek naar behandeling/genezing van hersenstamkanker. Wil je meer weten over Stichting Semmy, klik hier

Nog even wat statistieken, er zijn 3435 wandelaars voor dit eerste Soester wandelweekend aangemeld. In totaal wandelen er dit weekend 4730 wandelaars, op zaterdag zijn het er 2525 en op zondag 2205. De aantallen verschillen omdat er een onderscheid is tussen weekendwandelaars of wandelaars die er alleen op zaterdag of alleen op zondag zijn.
Zoals gezegd wij gaan met z'n drieën op zaterdag van start en wel voor de 20 km. Want ook zijn er nog verschillende afstanden. Ik denk dat als dit weekend goed verloopt en er voldoende animo voor is, dit weekend nog wel uitgebreid gaat worden.

Het startschot wordt op zaterdag verricht door burgemeester R. Metz van Soest. Vandaag gaan de wandelroutes ook door zijn gemeente.
Na een stukje openbare weg, gaat de route al snel over een pad van een boerderij tussen de weilanden door.
De route gaat eerst naar de Korte Duinen en daar gaan we ook werkelijk door het mulle zand! Niet iedereen vindt dit de prettigste ondergrond. Ik vind het niet echt fijn, maar kan wel met een redelijk tempo er overheen of komt het door mijn training op het strand van Burgh-Haamstede. Volgens mijn wandelmaatjes ligt het aan het gewicht dat je hebt! Maar of ik de lichtste bent????
Het is wel een mooi stuk natuurgebied en er worden direct kiekjes gemaakt! Ook al kom je hier vaker het blijft een mooi gebied om zuinig op te zijn.


Na 4,6 km komen we al bij de eerste stempelpost en rustgelegenheid aan. Wij hebben afgesproken op deze 20 km maar 1x een rustpauze te nemen. Maar toch fijn we kunnen hier ook even een sanitaire stop maken en daar wordt gebruik van gemaakt. Ondertussen geniet ik even van het koor dat daar al staat op te treden. Leuk en ik krijg weer zin om weer naar de repetities te gaan van het koor waar ik tegenwoordig ben. Nog 2 weekjes en dan ga ik weer naar Barneveld! Ga je soms mee??

Na deze stempelpost, waar wij een krentebol en water kregen, gaan we verder richting Soestduinen. We worden gewaarschuwd voor aanvallende Buizerd, daar ben je lekker mee!! Gelukkig heb ik een witte pet op, hopelijk snappen ze dat ik geen bedreiging ben! Op de 7,2 km ligt de volgende stempelpost. Hier krijgen we een banaan! Ook hier stempelen we alleen en laten de schil van de banaan achter in de vuilnisbak!

O ja, eeen splitsing wordt best wel duidelijk aangegeven toch? Toch zijn er van die koekerts die moeite hebben met een splitsing. Gelukkig konden we hem met z'n 2en overtuigen dat we toch de route van de 20 km. moesten volgen of wilde hij gewoon graag de startbaan over? Over pijlen missen gesproken!!!
We gaan verder want de koffie begint te roepen!! We gaan naar Villa De Paltz. Ik ben al vaker langs het hek gelopen, maar nog maar weinig op het terrein geweest. Toch komen we op stukken die ik mij herinner van een WS78 tocht. En ja hoor daar staat de blokhut waar een soeppost was bij die tocht. Ergens heb ik het gevoel dat we gewoon een rondje aan het lopen zijn en dat blijkt wel, maar het gaat om de kilometers hé? Benieuwd naar een stukje historie? klik hier


Over informatie over het gebruik nu, klik hier  
De koffie laten we ons lekker smaken en na een uitgebreide stop gaan we weer verder en maken allerlei foto's in de park.


We hebben een lekker tempo, vind ik zelf. Het loopt lekker en geen gejakker. aar dan loopt er ineens een "eierwekker" af of is het gewoon een signaal dat het 11.00 uur is geweest? De rem gaat erop en er wordt een bankje gezocht. Al vaker heb ik fenomeen 11-uurtje uitgelegd dus dat sla ik over. We genieten er wel van en dan gaan we weer verder.
Ondertussen zijn we over de helft en gaan nu echt een lang stuk lopen. Het loopt lekker en wij hebben er lekker de pas in. Wie het tempo aangeeft? Geen idee. Er moet wel hoog gelopen worden merken we.
Op een gegeven moment zie ik toch een gat in het bospad zitten. Ik heb er even een foto van gemaakt, goed dat je daar niet instapt want dan maak je een rare buiteling denk ik nog!


Als we de Lange Duinen gehad hebben komen we bij de laatste stempelpost aan, Openluchttheater Cabrio. Wat leuk!! Ik kende het niet. Ze hebben er een heel feest van gemaakt bij deze stempelpost. Een leuke stempelpost en hier worden we verrast met allerlei "zoute" hapjes. Ik snap het wel er wordt nog steeds gedacht aan het warme weer van een paar weken geleden, maar dat is nu veel minder. Ik pak toch een zoute stengel aan. De chips laat ik voor wat het is. Mijn bidons gaan ook niet hard leeg, daaraan merk je dat het koeler weer is.


Dan gaan we voor de laatste kilometers, volgens de stempelkaart nog 3,7 km. De horloges en de gps van mij geven wat verschillende afstanden aan, maar het mag de pret niet drukken, we moeten het laatste stukje nog en dat moet niet ver meer zijn.
Dat laatste stuk gaat gedeeltelijk nog door het bos! Bos!! Ja bos! En wat heb je in het bos? Ja bomen, maar ook...……. overstekende boomwortels! En dat is het nu net!
Die wortels, het ging de hele tocht goed, maar deze had ik niet aan zien komen en hoppa daar lig ik, plat op mijn bril. Bril scheef, smerige knieën en wandelaars die mij helpen! Super lief, een doekje om te poetsen krijg ik aangeboden. De bidons die uit mijn tas vielen worden opgeraapt. Hoe het gaat? Ja die bril kijkt even vreemd, maar na de schrik valt het wel mee, een bult boven mijn wenkbrauw en een schaafplek, maar hup en door!! Fijn dat ik niet alleen ben en na de schrik stappen we weer samen verder.

De molen komt in zicht!! Hier gaat de route doorheen. Wij krijgen een pepermuntje aangeboden en een speldje van de molen. Als we door de molen heen zijn zien we dat er ook nog een trouwerij gevierd zal worden en...…………. nog 1 kilometer zegt het bord.


Nog een groepsselfie en dan komt de finish in zicht. Heerlijk gelopen! Het was weer gezellig. We drinken nog wat en dan gaan we richting de auto's. De eerste 20 km na de vierdaagse zitten erop, het viel me erg mee. Ik ben zeker mijn conditie nog niet kwijt na de vakantie. Dat geeft hoop voor volgend jaar september. Ik denk er over na om dan nog een uitdaging aan te gaan, maar daar vertel ik nog wel over, later als het meer zeker is.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten