Totaal aantal pageviews

woensdag 22 mei 2019

Schuiteman Wandelfestijn 18 mei 2019





In Voorthuizen wordt jaarlijks een wandeltocht georganiseerd door Schuiteman Accountants. De afgelopen jaren is gebleken dat dit perfect georganiseerd wordt. Deze wandeltocht staat bij mij altijd als 1 van de eerste genoteerd. Er zijn ook altijd goede doelen aan gekoppeld.
Ook dit jaar en volgens de site is dat voor dit jaar Careander. Wil je meer weten, klik hier en voor Stichting De Rozelaar. Als ik even door klik op deze site zie ik ineens informatie over lunchroom "De Rozerie" in Barneveld!!! En die ken ik, daar kom ik graag als het zo uitkomt! Wil  je meer weten, klik hier

Het startburo is in een kerk waar ik jarenlang op zaterdagmorgen koorrepetitie had. Dus daar rij ik bijna zonder navigatie heen. Alleen als ik van de A1 afkom blijkt de weg iets veranderd te zijn. Een rotonde die ik niet ken, maar dat gaat verder probleemloos. Alleen toen ik 's morgens bij Harmelen West de A12 opging had ik een dingetje. Ik maakte vaart en een eend die uit de slootkant opvloog ook. Die vloog met een klap tegen de voorkant van de auto aan. Er was ook geen mogelijkheid om hem te ontwijken. Je reflex is bukken, maar bukken in een auto is een beetje maf, maar toch een reflex die je niet kunt uitschakelen.

Eenmaal in Voorthuizen aangekomen, zie ik dat Michel en André ook net gearriveerd zijn. Ik parkeer de auto, trek mijn schoenen aan en de mannen staan al te wachten. Zelfs mijn windjack laat ik in de auto want je hebt er vaak meer last van dan gemak.

We gaan aanmelden, er is nog even overleg over de afstand. Voor mij staat de 40 km vast, maar de mannen hebben hun twijfels, dus spreken we af om ook de beschrijving van de 30 km route mee te nemen.
Michel en ik genieten nog even van een startersbakkie en dan gaan we op stap.


Het is hier altijd een andere route en dat maakt het ook elk jaar weer leuk en interessant. We gaan het bekende tegenover de kerk in en op dan wat straten door en zo komen we in een nieuwe wijk. Ook deze lopen we door en dan komen we bij een plas. Ik verwacht dat deze plas is ontstaan door zandwinning. Dit water wordt zo te zien gebruikt voor verschillende watersporten. Het is er nu rustig alleen een visser. André maakt een opmerking die niet helemaal op zijn plaats is denken wij want de visser kijkt een beetje vreemd.


Als we bij het viaduct zijn, zie ik dat we richting Stroe gaan, Michel had het al gezegd, maar nu zie ik de afslag en die herken. De route is altijd een mengeling van asfalt en onverharde paden. Ik hou er wel van. Ook al moet je in deze tijd van het jaar goed opletten, want nu een blessure lopen heeft gevolgen voor de 4daagse in Nijmegen. Maar ik merk ook, hoe beter getraind, hoe veel makkelijker je loopt. Zoals gezegd wordt er nog een keer gecheckt of we echt wel de 40 km gaan lopen en dan komt de splitsing!!


De rusten zijn vandaag ook perfect verdeeld, elke 10 km een rust. We zijn nu op weg naar de eerste rust, maar er zijn een aantal dames die graag op de foto willen en die wel even willen poseren. Prima ik maak wel even een foto en nu eens niet van het zwarte schaap uit de familie, maar van de zwarte koe! Een nieuwe variant zullen we maar denken.
Ik maak nog een foto van mijn wandelmaatjes van vandaag, maar de publicatiekosten zijn te hoog, dus deze moeten jullie maar zelf bedenken.
De waakhonden, ze zijn echt mooi, willen wel samen poseren. De ooievaar is ook aangekomen en zit op het nest. Zo kom je toch echt van alles tegen op een wandeltocht.


De rust komt in zicht!! Ik heb best zin in koffie!! De rust is bij Pig farm en dan denk je dat het daar wel naar een varkenshouderij zal ruiken, maar het is er super steriel! De eigenaar loopt er ook en is bereid om ons van alles te vertellen over zijn bedrijf.
Ik heb niet alles onthouden, want zo interessant vind ik het nu ook niet, maar het zag er netjes en verzorgd uit. De dieren waren rustig en zagen er goed uit.
Bij de zwangere zeugen zag je de biggenlampen al branden en dat herinnerde mij er aan dat ook ik vroeger thuis wel eens de taak kreeg om bij de zeug van mijn vader op te passen en als er een big was geboren deze op te pakken en onder de lamp te leggen. Dan kon de zeug er niet op gaan liggen en de biggen bleven lekker warm.
Ik dronk er mijn koffie en bij gebrek aan appeltaart een koek, mijn banaan ook maar gelijk opgegeten, een sanitaire stop en met een appel die wij kregen, vervolgen we de route.


Na de rust gaan we nog even van het asfalt genieten, maar dan komen de klompenpaden. De route gaat richting Garderen. We komen langs hele dikke boomstammen. Ik maak er een foto van. Het is genieten ook van het mooie frisse groen van de bomen. De kleuren zijn nu nog zo fris, ik kan er zo van genieten! En dan komen we langs de beeldentuin, hier zijn de zandsculpturen waar ik nog graag heen wil. Een paar weken geleden van Ferry in de bibliotheek in Barneveld er nog een folder van gekregen.
En dan is er nog een jarige!! Er moet even gezongen worden en we nemen er dan ook maar gelijk een borrel op. Nou ja, André vertelt er altijd een verhaal bij over oorlog en legers en een borrel op de overwinning, ik ken het verhaal minder. Patricia gefeliciteerd!!
Owwja en dan zie ik daar ineens Hubertus van de Hoge Veluwe!! Wie verwacht hem nu hier. En de kip uit Barneveld is ook nog geaariveerd.


Soms kom je nog plaatsen tegen waar je nog nooit van hebt gehoord, zo ook vandaag. Want ik had toch echt nog nooit van Koudhoorn gehoord, maar vergeten doe ik het nu niet meer. Langzamerhand zijn de eerste 20 km onder onze voeten door gegaan en gaan we bij de rust kijken of er soms een lekkere soep te scoren is. Tijd voor de rust!

Ik geniet van mijn soepje en boterhammen. Mijn schoenen zitten goed en de voeten zijn niet super warm dus ik besluit mijn schoenen aan te houden.
En dan zit de rust er op, nog even een moment van overleg, maar het wordt de 40 km. Dus gaan we voor de extra lus van 10 km.
We komen straks dus weer terug bij deze rust, maar nu eerst aan de bak en aan de bak moeten we zeker.
Aan de zandbak wel te weten. Niet iedereen vindt dat leuk, mij maakt het niet zo veel uit, het is alleen behoorlijk droog en stoffig.


Het is best een pittige 10 km. veel onverhard en veel stukken gewoon door het zand. Maar ik vind het wel mooi. Maar dan zien we de rust weer naderen. Daar worden we als oude bekenden ontvangen. Zeker B&B die hebben de hele dag al veel bekijks.

Nadat er wat is gedronken en we weer even lekker hebben gezeten wordt het tijd voor het laatste stuk. Ik heb zeker "Gien Spiet" van deze dag.


De laatste 10 km zijn vrij makkelijk, het is bijna helemaal asfalt.En zoals altijd zit het venijn in de staart. Dan denk je bijna binnen zijn en dan gaan we nog door het Voorthuizense heuvelgebied.
Wel heel mooi, maar nog even oppassen, nu iedereen moe is.


Het laatste stuk slingeren we weer door Voorthuizen en via de kern van Voorthuizen die ik goed ken komen we weer terug bij de Finish. We melden ons af, mogen een medaille uitzoeken en krijgen een doosje eieren mee. Dat krijgen we hier altijd, zo heeft elke wandeltocht zijn bijzonderheid.
We drinken nog wat en er is nog gelegenheid om een pannenkoek te scoren. Ik hou het bij een glas sap en dan breek ik op. Tijd om naar huis te gaan.
Het was een heerlijke dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten