Totaal aantal pageviews

woensdag 15 mei 2019

Wandeltocht Weteringloop 11 mei 2019




Nadat ik 2 jaar geleden een super slechte ervaring had met deze wandeltocht, toen eigenlijk besloten om deze tocht niet meer te gaan lopen. Maar...………. omdat ik vanavond nog een concert heb toch besloten het er op te wagen.
Geef de tocht nog een 2de kans dacht ik. Dat heb ik een poos geleden ook met een andere tocht gedaan en die heeft het toen ook verdiend om er positief over te zijn. En nu...……….. lees de blog en ervaar mee wat ik heb ervaren.

Om 8.00 uur mogen we vertrekken en ik zorg dat ik wat eerder ben zodat ik mij in kan schrijven en om 8.00 uur als het startteken er is, kan ik weg. Er zijn bekenden, o.a. Peter.
Het eerste stuk loop ik met Peter en zijn maat op. Even kletsen en dan zie ik wel weer verder.


Het minst mooie stuk krijgen we eerst. Langs de provinciale weg. Na een half uurtje doemt Kamerijck op. Voor mij is dat wel erg snel en ik besluit om door te lopen. Inmiddels heb ik al afscheid genomen van Peter, we zien elkaar misschien nog wel later op de dag.
Er loopt een groepje wandelaars voor mij en tijdens het inhalen vertel ik hun, dat ik in dit zandgat ging zwemmen vroeger.


Via het Oortjespad loop ik richting de Van Teijlingenweg. We gaan dan richting de Kwakel, maar op het recreatieterrein zie ik dat het ooievaarsnest bewoond is. Ik zoem wat in en schiet een plaatje.


Het is echt prachtig wandelweer en zo heerlijk rustig, tot...………. er een stel wandelaars achter me komen te lopen die zeker niet gewend zijn om het geluidsniveau van hun stem iets te reduceren. Ze lopen het ene moment iets voor me en dan weer iets achter me, maar de herrie die zij produceren!!!!


Bij de Kwakel ga ik de brug over en dan gaat het over de Houtkade richting de Grechtkade. Op de Grechtkade is het echt een stuk graswal wat we lopen. Het gras is hier pas gemaaid, maar nog niet opgeruimd, dat is op zich niet heel erg fijn lopen. Maar ik neem iets van mijn snelheid terug want mijn enkels zijn om deze tijd van het jaar heilig.
Het is hier weer schitterend om foto's te maken, jammer dat de wandelaars met het hoge geluidsniveau nog steeds in mijn buurt lopen, de weidevogels zijn zo stil en de watervogels zijn op hun hoede.


Ja en in de winter is het hier prachtig schaatsen op de Grecht. Dat vertel ik de Volendammers nog even, maar verder...……… ze hebben geen knop "uit".
Ik loop verder en geniet toch van de omgeving. In de verte ligt Zegveld en ik denk aan die keer dat we over het ijs naar mijn broer en schoonzus gingen op zondagmiddag.


Dan ga ik het hek door en loop ik op het weiland van buurman Hoogendoorn. Het is vandaag ook herinneringen ophalen voor mijzelf.
Ergens bij de achterwetering of bij een dwarssloot heb ik ooit als vis gefungeerd. Hoe?? Nou mijn broer was aan het vissen en ik ging mee, tot zo ver geen probleem. Maar.... mijn broer dacht ik ga ver ingooien dan komt de dobber wel halverwege de sloot, maar... hij had niet gezien dat zijn zusje achter hem stond en ja.... hij had beet!!! alleen geen vis maar ik zat aan het haakje met mijn lip!!

En dan zijn we bij de Boerinn en is het tijd voor koffie. Als ik de koffie bijna op heb, komt Peter met zijn wandelmaatje ook aan. We praten even wat en dan ga ik weer verder, Peter gaat van zijn koffie genieten.

Vanaf de Boerinn lopen we naar voren naar de Mijzijde. Daar voor aan de weg staat mijn geboortehuis.


Ik ga nu richting Woerden en kom langs mijn zus, maar ik zie niemand. Eigenlijk ben ik vergeten om een sanitaire stop te houden bij de koffie en dacht aan mijn zus, maar nu loop ik maar door, zo nodig is het nog niet.
Ik ga Geestdorp in en maak daar nog een paar mooie plaatjes.


De tocht gaat verder en dan volgt het pad langs de Oude Rijn, het zogenaamde Jaagpad op. Soms is dit pad akelig smal en moet je wel in het gras gaan lopen. Dan kom ik bij de splitsing van de 21 en de 31 km. Ik ga rechtdoor want ik heb mij ingeschreven voor de 31 km


Tot de Putkop volg ik het Jaagpad en dan kom ik bij een monument dat mij doet herinneren aan het treinongeluk bij Harmelen. Wil je er meer over weten? klik hier


Ik schiet al lekker op, de volgende rustlocatie zit er aan te komen. Als ik een stuk langs de Breudijk heb gelopen moet ik oversteken om op het fietspad te blijven. Ik hoop dat we even afbuigen en door het Vijverbos gaan, maar nee het papier is streng en geeft aan op het fietspad blijven. Dan zie ik een paadje tussen de struiken door en zo kom ik toch in het Vijverbos terecht. Ik schiet daar nog een paar plaatjes en bij het volgende pad ga ik weer keurig op het fietspad lopen.


De rustlocatie komt in zicht. Ik bestel een kopje koffie en vraag of ik mijn eigen brood op mag eten, dat is prima als ik het verpakkingsmateriaal maar netjes in de vuilnisbak gooi. Natuurlijk doe ik dat. Na heerlijk te hebben gepauzeerd, sta ik weer op, maar voor ik verder ga nu eerst even langs het sanitair.


Via het Kortjaksepad en de Rodendijk kom ik dan op de Hollandse Kade uit. Deze kade moet ik helemaal uitlopen.


Nadat ik de provinciale weg over ben gestoken en op het fietspad loop, kom ik ineens de hardlopers van de 10 km tegen. Oké, dus toch nog even op het hardloopparcours, dat is niet handig, maar zeker niet anders te regelen. En dan moet ik het parcours van een andere afstand nog oversteken en heb ik bijna een botsing met een hardloper. Hier moet misschien nog eens over na gedacht moeten worden. En zo kom ik weer bij de start/finish locatie.

Het was een prachtige wandeldag met heel mooi weer en een veel betere route dan 2 jaar geleden.
Wat mij betreft is deze tocht voor herhaling vatbaar. Ik ga mij afmelden en geef mijn positie reactie aan de mensen achter de tafel door.

Ik vertel nog even voor welk goed doel ik dit jaar loop en dan ga ik naar huis. Vanavond nog een koorconcert te gaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten