Totaal aantal pageviews

zondag 19 april 2020

Alternatieve Bloesemtocht 18 april 2020



Vandaag was de Bloesemtocht in Geldermalsen gepland. Maar zoals alle activiteiten/evenementen zijn afgelast voor het Corona virus, is deze tocht dus ook gecanceld.
Geen probleem dan ga ik mijn eigen Bloesemtocht lopen.
Ik vertrek lekker vroeg, dan ben ik met de middag weer terug. De planning is om rond de 25 km te gaan lopen. In Geldermalsen is de 25 km altijd 27,5 km dus zoiets zal het bij mij ook gaan worden.
De tijd die ik normaal op de trein stap, stap ik nu het huis uit.
De zon komt net op en ik moet weer aan het lied van vorige week denken. Dat lied zal later vandaag nog een keer terug komen. Nu denk ik aan de liedregel "De zon komt op, maakt de morgen wakker".


En als ik mij omdraai staat gelijk de eerste bloeiende boom te bloeien!!!


Ik loop het dorp uit richting Woerden en zoek de kortste weg richting Montfoort. Ik weet dat er in Montfoort een aantal boomgaarden zijn. En ik hoop dat daar de bloesem nog aan de bomen zit. Op de Meanderbrug maak ik nog een mooie foto van de Oude Rijn.


Ik slinger wat door Woerden heen en ga dan Cattenbroek op. Daar zie ik toch gewoon iets super zieligs.



Ik wacht tot dit eendje in de kant is en ga dan weer verder. Er is van alles te zien. Natuurlijk zijn bijna alle eendennesten uit en zie je moeder eend met haar kuikens rondzwemmen. En dan zie ik een leuke tractor staan.


De weg naar Montfoort is een vrij lange weg met boerderijen. En omdat ik toch uit een boerenfamilie kom, zie ik toch van alles op de weilanden. De lakenvelder koe en even later staan er echt fans van mij langs de kant! Super die aanmoediging!


En zo kom ik in Montfoort aan. Nu op zoek naar de boomgaarden! De boomgaarden zijn wat verstopt achter grote hagen. Jammer maar dan zie ik een gat in de haag en daar kan ik mooi een foto tussen maken.


Ik loop verder en zie nog veel meer moois.


Ik loop verder en dan kom ik nog een grote boomgaard. Ook hier maak ik nog wat foto's.


Dan ga ik richting Harmelen, daar weet ik ook nog boomgaarden. Maar eerst nog een weg nou, ik weet niet waarom dit de Blindeweg is. Misschien omdat hij zo saai is dat je hem met je ogen dicht kunt lopen/rijden?


Ik kom in Harmelen en moet even door het dorp om aan de andere kant van het dorp te komen, maar het is nog vroeg, rond 9.30 uur dus is het goed te doen.
Ik kom hier nog een paar mooie plaatjes tegen. Dit heb je bij de "echte" Bloesemtocht ook.


En zo kom ik bij de boomgaard waar ik 3 weken geleden ook langs kwam. Toen werd er beregend terwijl de bomen nog zo kaal waren als een luis. En nu er zit blad aan en je ziet de bloesem. Niet te geloven!


Het wordt tijd voor koffie en omdat ik toch bij het Vijverbos ben, kijk ik even of mijn favoriete bankje vrij is. Dat is zo dus ik ga lekker zitten, er zitten ondertussen 17 km in mijn benen.


Na de koffie ga ik verder en ik besluit om richting Kortjak te gaan, daar kom ik nog een boomgaard tegen weet ik. En wat daar nog meer is! De aardbeien want die horen echt bij de Bloesemtocht.


De tocht gaat weer verder, ik steek de Breudijk over het Kortjaksepad op. En direct staan daar weer een aantal bomen te shinen.
Gelukkig mogen de paarden nog wel knuffelen en hoeven zij geen 1,5 meter uit elkaar te staan. Ik ben net te laat voor de knuffelpartij, maar het was aandoenlijk.


Via de Rodendijk ga ik de Hollandse Kade op. Dit is een vrij smal pad en ik weet dat er elk jaar veel zwanennesten zijn en dat de zwanen rustig half op het pad hun nest bouwen. Ik heb dit keer 7 nesten geteld, dus als deze straks uit komen, je haast niet veilig over het pad kan.


Ik zou nog terug komen op het lied waar ik een regel van citeerde aan het begin van deze blog. Het lied heet "tienduizend redenen" er is ook een regel "tienduizend redenen tot dankbaarheid" en toen ik al dat mooie van het voorjaar zag, besefte ik, je kunt wel mopperen op wat niet kan of niet goed is om te doen, kijk eens wat je nog wel kan, je mag nog naar buiten, je kunt wandelen, je kunt genieten van de natuur, het zien van de lente!!! De lente geeft ook weer hoop en moed om verder te gaan!!!

Ik zie ook hier wat bloesem aan een boom en tussen de bloesem door de koeien die in het weiland lopen.


Ik loop het laatste stuk en daar zit een wielrenner op een bankje en ik vraag aan hem of de koffie met appeltaart al geserveerd is. Hij snapt de grap en antwoord dat het water met mandarijn is. Hij hoopt bij de finish op koffie met appeltaart.
Ik loop naar huis dan staan er weer 27,5 km op de teller.
Het was een prachtige Bloesemtocht en ik heb genoten, bedankt allemaal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten