Totaal aantal pageviews

zondag 19 april 2020

Rondje Bosdijk-Haarzuilens-Putkop 15 april 2020



Vandaag ga ik weer heerlijk naar buiten. Ik heb zin om een lekker stuk te gaan lopen na een paasweekend wat zo anders was dan waar ik naar uitkeek en 1 dag thuiswerken. Dat thuiswerken ja, dat is toch echt niets voor mij. Eindelijk mijn zus gesproken, ik maakte me een beetje zorgen om haar, maar het gaat goed bij hen. Wat een enge, vreemde wereld is het geworden.
Ik heb besloten om richting de Veenkade te lopen. Ik ben er niet zeker van of die open is of afgesloten, diverse wandelpaden zijn afgesloten of 1 richting paden geworden omdat er te veel mensen kwamen. Ja dat afstand houden is ook nog een gekke gewoonte. Hoe moet je dat toch voor langere tijd volhouden?

Het voorjaar laat zich dit jaar van de mooiste kant zien. Ik spot een moeder eend met haar kroost en dan een stuk verder staat een aalscholver zich droog te wapperen Ik loop een bekend stuk weg. Hier loop ik de laatste weken vaker, dus dat betekent al snel minder foto's.
Op de Geerkade maak ik nog een foto van de brug bij de Hoek van Spengen.



Dan kom ik bij de Dooijersluis. En hier is ook de Veenkade. Die kan ik dus gewoon op en ik heb hem dus gewoon uitgelopen tot het eind. Op het laatst is het gewoon een graskade.
Dan loop ik de Bosdijk op, Al snel wordt dat een fietspad richting de Portengense Zuwe. Bij het bankje waar ik de vorige keer ook koffie dronk, ga ik nu ook weer even zitten om te genieten van al het moois wat ik zie. En ik maak een kopje koffie, alleen het appelgebak en de slgroom mis ik, daarom maar een sneetje paasbrood.



Na mijn rustpauze stap ik weer op. Ik heb mijn route vandaag niet zo vast staan, een beetje van...ik kijk wel waar ik op een bepaald tijdstip ben en bepaal dan wel welke kant ik opga. Ook wel eens leuk om zomaar weg te zijn. Alleen het thuisfront heeft geen referentiekader als ik niet thuiskom.
Als het fietspad weer graskade wordt ga ik met de loop van het fietspad mee. De vorige keer ging ik de  graskade op en dan kom je op een weg uit die ik minder prettig vond lopen. Nu kom ik wel iets dichter bij de Dooijersluis uit en loop ik iets  langer op Portengen, maar het is een prima weg met veel boerderijen. Langs het fietspad waar ik loop staan super oude knotwilgen. Zo apart, helemaal hol van binnen, maar de levenssappen gaan door de bast en dat is te zien.


Overal zie je bomen in de bloei staan of knoppen aan de bomen die op uitkomen staan. Ook al liep ik hier vorige week ook, er verandert in een week zoveel. Eenmaal op Portengen besluit ik door te lopen naar Gieltjesdorp en dan naar de rotonde bij Laag-Nieuwkoop. Daar heb ik de keus om verschillende richtingen uit te gaan.


Bij de rotonde aangekomen eerst eens kijken hoelaat het is en hoeveel kilometer er op de gps staan, dan besluit ik rechtdoor te gaan. Ik kom dan langs het kasteel en ga richting Kortjak en dan kan ik in het Vijverbos mooi mijn boterhammen opeten.
Zo gezegd, zo gedaan, ik ga op het fietspad lopen en je merkt dat het zonnetje al meer kracht krijgt. Mijn jas heb ik al uit en eigenlijk wil ik de pijpen ook wel van mijn broek ritsen, maar dan moet ik even een bankje hebben om te zitten. Ik weet dat op de kruising bij het kasteel bankjes staan in de berm dus even doorlopen dan maar.


Als mijn pijpen afgeritst zijn, loop ik verder naar het Vijverbos. Ik besluit niet om de vijver heen te lopen maar het rechtstreekse paadje te nemen, ik weet trouwens al welk bankje ik wil hebben, helaas het is bezet, dan maar even verderop aan de picknicktafel zitten. Ik eet mijn boterhammen en zit even te genieten. Ik reken even uit hoeveel kilometer het nog zal zijn naar huis en ik schat ik hoe laat ik thuis al zijn. Mooi tochtje zo.
Het wordt tijd om op te stappen, ik maak nog wat foto's en vervolg dan mijn weg naar de Putkop.


Bij de Putkop kom ik langs het monument en ik maak geen foto, heb ik trouwens vorige week gedaan.
Ik loop verder en g het Jaagpad op langs de Oude Rijn. Hier is het drukker, mensen die zitten te vissen en wandelaars, die eigenlijk een beetje langzaam lopen. Ze hebben het door en gaan aan de kant. En dan valt min oog op iets zieligst. Een klein jong eendje helemaal alleen. Hij besluit bij de Fuut te kijken (die zit te broeden) maar is niet welkom, hij gaan naar de waterkip (die zit te broeden) ook hier is hij niet welkom. Hij zoekt moeder, maar hij is moederziel alleen.
Ik weet niet of je het kunt zien op de foto?


Ik verlaat het Jaagpad en ga via het Houtdijkerpad naar de oversteekplaats met de Ir. Enschedeweg.
Zo kom ik "achter dorp" om weer thuis. Het was weer een fantastische wandeldag.
En weer 30,8 km in 5 uur en 17 minuten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten