Totaal aantal pageviews

zondag 12 april 2020

Rondje Haarzuilens 11 april 2020





Normaal, maar er is nu niets meer normaal, bedenk ik terwijl ik dit schrijf, ga je 's morgens al vroeg op stap. De ene keer loop je een langere afstand, de andere keer ga je vroeg starten. Maar nu loop je geen georganiseerde tocht, dus ik bedacht...…. om de drukte voor te zijn vandaag, ga ik vroeg van start en dan zo vroeg dat ik de zon op zie komen.
Dus de wekker wordt op 06.00 uur gezet. Als hij afgaat, stap ik gelijk uit bed, want ik weet dat de zon rond kwart voor zeven op komt.
Als ik buiten loop, ik wil het dorp uit zijn voor de zon opkomt, speelt er een regel uit een lied door mijn hoofd: "de zon komt op, maakt de morgen wakker". Tijdens het schrijven van deze blog, google ik nog even op de tekstregel en dan.... denk ik wat is dit waar en wat is dit een lastig ding voor mij....als ik lees: "wat er ook gebeurt en wat mij mag overkomen,laat mij nog zingen als de avond valt." en dan verder in het lied: "Tienduizend redenen tot dankbaarheid". 
Nou dat is een dingetje, wat er ook gebeurt,,,,ik wil graag de regie hebben en dat is niet zo volgens de tekstregel. En dan tienduizend redenen tot dankbaarheid!!! Ik word hier even herinnerd aan alle dingen die ik wel heb en hou dus eens op met klagen!"

Maar oké dat nu maar even terzijde, ik ben aan de wandel en de zon komt op. 



Ik ben echt precies op tijd en geniet van de morgen, zo stil en zo gaaf....


En de vogels zijn ook wakker en fluiten een heel orkest/koor bij elkaar. Ik zie een grote vogel (vliegtuig) in de lucht en dat is in deze tijd ook bijzonder.
Er zijn ook watervogels die op of in het water liggen en slapen. Om je dat te laten zien heb ik er een foto van gemaakt. Maar door al die foto's die ik maak, schiet het niet echt op qua snelheid. Maar ach het zijn wel mooie plaatjes.
Ook zijn er nog zwanen die een potje ruzie maken. Ik heb het eerst niet zo door, tot ik merk dat ik langs veel geblaas loop aan heide kanten in het water.


Ook moeder eend is met haar kuikens al vroeg op pad. En dan staat er ineens een boom te stralen in de zon die in een rap tempo op komt. En of he nog niet genoeg is, vader en moeder Gans hebben ook een heel koor kids om te beschermen. Zo mooi in de vroege ochtend.


En zo kom ik aan de Oudedam. Ik steek over en ga de brug over de Geerkade op, dan steek ik later de Provinciale weg over om de Geerkade te vervolgen. En daar is de brug bij de hoek van Spengen. Ook als ik over Spengen loop zie ik dat de lente zich echt aankondigt. Wat mooi om te zien, het ouderpaar Zwaan, de één op het nest en de ander in de buurt erbij. 
En dan weer die watervogel waar ik de naam maar niet van weet, het blijkt een waterhoen of ook wel waterkip genaamd. En dan verderop moeder Schaap met haar lammetjes.

Als ik Spengen uit kom, steek ik weer een Provinciale weg over om dan op de Wagendijk richting Kockengen te gaan. Normaal gesproken zou ik daar rusten en een kop koffie drinken, maar nu niet. Bij de bakker staan de klanten buiten te wachten tot er 1 naar buiten komt, dan mag de volgende naar binnen en dat 's morgens om half 9. Ik ga het wandelpad op langs de rietvelden een leuk paadje, erg smal maar ik kom er niemand tegen.


Ik heb een poosje geleden met mijn zwager het parkbos Haarzuilens ontdekt en loop er nu graag door. Dus vandaag loop ik er weer en het is hier ook nog heel rustig. Er zijn hier wel bankjes maar ik besluit om in het Vijverbos koffie te gaan drinken.


Als ik richting het Vijverbos loop zie ik daar wel heel veel zwarte schapen lopen, tsjonge zoveel zwarte schapen in de familie dat is niet niks. 
En dan kom ik bij het Vijverbos aan.


En dan staat er weer een prachtige boom in de bloei. Ik besluit om voor volgende week een eigen Bloesemtocht te bedenken. De Bloesemtocht in Geldermalsen gaat namelijk niet door en ik hoef me volgende week ook niet in te spannen om een verjaardag voor te bereiden wan verjaardag vieren doen we niet. Dat is iets wat ik nog steeds heel moeilijk vind. Ik denk er ook aan om het echt geruisloos voor bij te laten gaan, want welke felicitatie zal me een traan kosten en daar heb ik zeker geen zin in.


Na de koffie maak ik nog een paar foto's en dan gebeurd er iets. Hoe zal ik het zeggen? Ik had inmiddels de pijpen van mijn broek geritst en uuhhh mijn knie is gehavend en mijn vinger moet afgeplakt worden met een pleister. De bodem is onderzocht.


Na de snoekduik ga ik verder. Ik loop langs met monument van de treinramp en ga dan over het jaagpad langs de Oude Rijn richting Woerden. Bij de burg steek ik de Oude Rijn over en ga ik via het Houtdijkerpad richting Kamerik.
Er zitten weer 27,5 km op de teller in een tijd van 4 uur en 55 minuten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten