Totaal aantal pageviews

woensdag 29 april 2020

Rondje Pietje Potlood 22 april 2020





Vandaag is het de eerste dag van de meivakantie en het belooft een mooie dag te worden, de weersvoorspellingen zijn erg goed. Ik heb een prachtig cadeau gekregen en die wil ik vandaag ook testen/uitproberen. Wat het is? Een Garmin Forerunner 45S.
Ik heb een wat langere tocht in mijn gedachte en ik kan op tijd weg want de kaas wordt voor mij gehaald vanmorgen bij de kraam van de kaashandel.

Omdat ik in deze tijd afhankelijk ben van eigen tochten omdat Cor en Ona nog steeds door het land heen slachtoffers maken, is het dorp uit vaak dezelfde route en dan worden de foto's minder. Maar de frustratie van de persconferentie van gister moet ik er vandaag nog wel even uit stampen. Hopelijk gaat dat haar van Rutte zo extreem hard groeien dat hij de volgende keer met staartjes in zijn haar de maatregelen afkondigt.
De Fuut zit nog steeds te broeden en zo kom ik aan de Oudedam. Daar valt mijn oog op een aantal geitjes, altijd leuk.


Als ik bij Woerdense Verlaat aankom ga ik de Amstelkade op. De  Amstelkade die langs de Kromme Mijdrecht ligt. Hier heb je een mooi gezicht op de molen die aan de overkant aan de Westveense kade.
Het is vandaag 1 van mijn favorietste routes in eigen omgeving. Jammer dat de zorgboerderij dicht is Hier ga ik altijd koffiedrinken met wat lekkers. En natuurlijk een sanitaire stop maken. Die sanitaire stop wordt opgelost tegenwoordig, maar het appelgebak is afgeschaft. Tegenwoordig een boterham.


De zorgboerderij is op "Bethlehem", en daar hebben mijn ouders gewoond in het zomerhuis en daar zijn een deel van mijn broers en zussen geboren. Ik ben de oudste van Kamerik, dus de verhalen heb ik van "horen zeggen".


Normaal is dit mijn sanitaire stop en eerste bakkie, maar nu loop ik door en wordt het zoeken naar een plek om koffie te drinken. Alles gaat in mijn rugzak mee tegenwoordig.

Ik loop verder en ga de fiets/loopbrug over bij de vakantieparken in Zevenhoven. Daar zie ik een boot liggen met een plaatsnaam die bekend is.


Inmiddels loop ik al een poosje op het grondgebied van de gemeente Nieuwkoop en dan verbaas ik me wel. Wat een toestand hoe ze het natuurgebied "Groene Jonker". Alles is afgezet met rood-witte linten. Jammer, anders was ik er misschien wel even ingelopen.


Het valt mij wel op dat de bermen langs de wegen ineens vol staan met Fluitenkruid en Raapzaad.
Er zijn hier niet zoveel bankjes en bankjes moet je tegenwoordig met veel meer mensen delen. Ook in Noorden is mijn opsteekpunt gesloten, dus als ik een bankje vind ga ik aan de koffie.

Na de koffie loop ik verder naar de kern Nieuwkoop. Ik steek even de weg over een maak een foto van de plassen. Straks zie ik de plassen veel beter maar even nu.... Ik loop langs de doorgaande weg over het fietspad en daar kom ik best wat fietsers tegen.
In Nieuwkoop zie ik een hart wat mij trekt en even later bij het bankje een kikker.


En dan kom ik bij het paadje wat dwars door de plassen loopt. Al snel kom ik bij de pad waar je door het natuurgebied naar het strandje loopt en het voetpad over de plassen. Maar bij het natuurgebied opnieuw wit/rode afzetlinten en dan nog een bord erbij met de mededeling dat betreden een boete van € 390,00. Als ik zulke dingen zie dan begin ik weer te stampen! OOww, wat vind ik dit toch lastig.
Ik ga genieten van de plassen en ik probeer te vergeten wat mij zo dwars zit, het niet jezelf mogen zin maar te moeten doen wat een ander je verplicht. Iemand die niets over je hebt te vertellen gaat ineens je leven regelen en zeggen wat wel en niet mag en dan nog wel binnen je comfortzone, in jouw huis!


Als ik door het klaphek ben, zie ik in het weiland er naast lammeren lopen die echt al wat ouder zijn, wat worden het dan eigenlijk rare beesten. Ik loop verder en ga langs Pietje Potlood, het bruggetje over en kom in de Meije uit. Hier is het ook niet vet bezaaid met bankjes en verschillende zijn al bezet, dus dan maar doorlopen.


En dan kom ik bij het picknickbankje tegen waar ik de vorige keer niet kon zitten omdat het toen nog te nat was. Nu kan ik er wel komen. En de medewerkers van de horeca blijven gelukkig op meer dan 1,5 meter afstand. Oooww, nu steek ik er zelfs de gek mee.


Na mijn lunch loop ik weer verder. Van mijn nieuwe horloge snap ik niet veel, maar ik laat hem gewoon doorlopen. Ik heb ook Strava nog aan staan en mijn GPS staat ook nog aan, dus het moet goed komen.
Als ik bij de Hollandse Kade kom, is de weg afgezet met een bord dat de weg gesloten is. Er staan een paar fietsers die de boswachter aanspreken over de afsluiting. Hij geeft aan dat de weg gesloten is, als de fietsers aangeven er toch door te gaan, zegt hij da het voor eigen risico is. Ik vraag de man of het ook afgesloten is voor wandelaars, of ik om moet lopen en hij geeft aan dat het niet voor wandelaars geldt. Fijn dan kan ik toch een mooi stukje natuur in.


Lusthof De Haeck is echt een tof gebied, ik ga door Woerdense Verlaat en via de Grechtkade loop ik terug. Ik kies voor de graskade boven op de dijk. Het fietspad ligt lager en dan hoef ik niet steeds aan de kant.
Ik spot nog een kievit, maar de foto is niet mooi geworden, ik moest te ver inzoomen.

Via de Houtkade en de Mijzijde kom ik weer thuis. De apparaten geven allemaal een eigen afstand aan, daar kan ik dus niet veel mee. De volgende keer nog maar eens kijken. Voor nu hou ik het op 37,5 km.

De routebeschrijving vind je op mijn pagina met routebeschrijving. Wil je de track, klik hier


Geen opmerkingen:

Een reactie posten