Totaal aantal pageviews

zondag 7 augustus 2016

Rondje Nieuwkoop 6 juli 2016






Vandaag ga ik er nog eens op uit. Het wordt heerlijk weer en ik ben het hele jaar nog niet naar Nieuwkoop geweest. Een mooie reden om vandaag daar eens heen te lopen. Het gaat een eigen tochtje worden en omdat het een doordeweekse dag is, ben ik vandaag alleen. Heerlijk hoofd leeg maken want dat is wel nodig vandaag. Alles even van me afzetten en genieten!
Ik heb besloten om vandaag over de Amstelkade te gaan. Op internet al gekeken en de zorgboerderij op Bethlehem gaat om half 10 open. Dat is een mooie tijd voor een toiletstop en een koffiestop. Voordat ik daar ben heb ik er al 10 kilometer opzitten en al veel mooie momenten gespot. Kijk zelf maar eens. Ooowwww, wat ruikt het lekker als ik langs bakkerij Tersteeg kom.



Ik loop verder en ga de Westveensebrug over. Een schitterend mooi ophaalbruggetje en dan staat aan de andere kant van de Kromme Mijdrecht de Westveense molen. Mooie plaatjes waar ik steeds weer van kan genieten. Ik loop door want na nog wat mooie plaatjes te schieten komt straks de zorgboerderij met historie voor onze familie in het zicht.



Je vraagt je af wat voor bijzondere waarde de hoeve Bethlehem heeft? Mijn ouders hebben hier vroeger in het zomerhuis gewoond. Een aantal van mijn broers en zus is hier geboren.  Ik ben de oudste van de kleintjes en ik ben de eerste die in Kamerik is geboren. Toch blijft die boerderij altijd iets bijzonders voor ons. Tegen tienen arriveer ik en als eerste kom ik een client tegen met een kruiwagen tuinafval. Hij vertelt mij dat hij dat uit de voortuin had gehaald en dat het opgeruimd moest worden. Wel een hele kruiwagen vol. Wat een mooi welkom was dat! Ik was niet in Bethlehem maar op Bethlehem en heerlijk aan de koffie met……..

 
De tocht ging verder richting de fietsbrug. Dan ben ik vlak bij mijn jongste zus. Vandaag had ik niet gemeld dat ik in de buurt was en na Bethlehem was het ook maar een klein stukje dus niet echt een moment om een rust in te lassen.
 

Net voorbij de dieren begraafplaats Zevenhoven ga ik het pad op richting Noorden. Van het naambordje moest even een foto gemaakt worden.




Vandaag loop ik cafe “De Klinker” voorbij. Ik ben net een uur onderweg en vind het nog te vroeg om te stoppen. Ik loop door want er komen nog genoeg plekjes om te gaan rusten en een boterham te gaan eten. Eerst maar eens wat water drinken en dat heb ik voldoende bij me. In Nieuwkoop aangekomen zie ik allerlei kunstwerken in het water staan. Erg leuk en wat zie ik ineens?? De Bullebak!!! Onze kinderen en kleinkinderen vragen zich steeds af hoe die er uit ziet en kijk een mooi schildderij. Een Kodakmoment!!! En dan die zwaan met Vijverhof dat komt mooi uit die moet ook aan het Kodakmoment geloven!!!


De tocht gaat verder en ik ga het Meijepad op. Tussen de plassen door. Hier is het één en ander veranderd zeg! Het strandje is nieuw en de stalen loopplank over het water. Ook het pad is helemaal met Stelconplaten gelegd. Het loopt wel lekker maar het natuurlijke is er een beetje af. Gelukkig is het bruggetje er nog. Jammer dat Ineke er niet is voor een brugmoment.



Aan het eind van het pad doemt Pietje Potlood op. Ik besluit onder aan Pietje Potlood op het trappetje mijn bammetjes op te gaan eten. Heerlijk uit de wind en in het zonnetje.



Na de boterhammen gaat de tocht verder. De Meije in. Hier heeft een paar weken geleden een windhoos huisgehouden. Je ziet nog veel omgewaaid hout liggen. Het wordt een heel gekronkel richting Hendrik Haeck. Maar wel een mooie tocht met prachtig weer en prachtige wolken. Het is genieten vandaag.



De Meije loop ik helemaal uit tot de Hollandse Kade en dan gaan we het volgende natuurgebied in, namelijk Hendrik Haeck. Er staat een reiger zo mooi te poseren, die gaat voor het Kodakmoment. Verder heb ik vooral mijn ogen laten genieten van al het moois en jammer voor de lezer er zijn op het laatst weinig foto’s meer gemaakt.



Via Woerdense Verlaat ga ik de Grechtkade op. Bij het pontje De Toegang stop ik nog even om te zitten en wat te drinken. Daar wordt door de jeugd gebruik gemaakt van de steiger en in de Grecht gezwommen. Het lijkt mij nog vrij koud water maar het kan de dames en heren niet veel schelen. Ze hebben het duidelijk naar hun zin.
Dan stap ik weer op de laatste kilometers gaan onder mijn voeten door en na 37,5 km ben ik weer thuis. Een heerlijke dag en een prachtige tocht was het.





 

 



 
 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten