Totaal aantal pageviews

vrijdag 5 augustus 2016

Ropa wandeltocht 4 juni 2016



Vandaag ga ik naar Nijmegen. Ik heb afgesproken met Frits. De afgelopen 3 jaar is er steeds niet van gekomen om een tocht samen te lopen en omdat ik geen afspraken had voor vandaag en graag ergens een tocht van 40 km wilde lopen kwam de uitnodiging van Frits heel goed uit.
Jammer alleen dat het openbaar vervoer zo laat op gang komt. Ik vond Nijmegen te ver om zelf te gaan rijden in mijn eentje. Het is fijner als je met een groepje bent.
Cees bracht mij ‘s morgens naar Utrecht CS, daarvandaan de eerste intercity naar Nijmegen en dan met een hoop vertraging aankomen. Dat begint goed dacht ik. In Arnhem zouden Frits en Kees instappen, maar wie ik ook op het perron zag, geen Frits en Kees. Dan maar weer zitten en rustig afwachten. En ja hoor ze hadden de trein gevonden, ze zaten gewoon op een ander perron te wachten. Pufffff, dat hebben we ook weer gehad.
Op het station Nijmegen direct mijn gps aangezet want elke meter telt mee vandaag! De resultaten voor de statistieken volgen aan het eind. We zetten er de pas in om op het Honig terrein ons aan te melden. En wat een vriendelijk onthaal!!!!!!!! Kom ik met mijn mail (omdat ik mij al van te voren had ingeschreven) zegt de man “bent u er eindelijk, we dachten al dat u zich had verslapen!!!!!” Hoe komt hij erbij die trein hé!!!! Vertraging omdat de deur niet dicht wilde en een NS die in het weekend ook niet zo vroeg is. Maar hopla we nemen tijd voor een sanitaire stop en een bakkie koffie met een plak cake en we gaan op stap.



Het is inmiddels 8.30 uur en dan aan 40 km. beginnen terwijl het startbureau om 17.00 uur sluit, warm weer wordt er voorspelt, de uitdaging gaat beginnen! Het is eerst even zoeken naar een tempo, Frits en Kees lopen dit jaar de 55 km. en ik de 40 km. Sowieso lopen mannen wat sneller dan vrouwen. Ik vind het wel fijn om regelmatig met mannen te lopen, je tempo gaat daar wel van omhoog. We kijken ook even welke rust we gaan nemen. De eerste kunnen we wel overslaan, dat is zeker want die is op 5,6 km. We lopen achter Weurt langs over de dijk. Hier ken ik het wel van de camping waar ik jaarlijks sta met de 4daagse.
Jammer dat het de eerste tijd zo mistig is. Je ziet dan bijna niets van de Waal en de uiterwaarden die gedeelte onder water zijn gelopen van de heftige regen van de afgelopen dagen. Toch proberen we een foto te maken.


Frits en Kees geven aan dat ik het moet zeggen als het tempo te hoog ligt. Het eerste stuk gaat het best. We hebben het plan om als eerste rust door te lopen naar de museumboerderij in Herveld. Maar later stellen we ons doel bij. Eerst komen we nog langs een prachtige trouwlocatie, die tegenwoordig ook wel gebruikt kan worden als uitvaartlocatie. Slot Doddendael is door de mist nog niet zo heel erg mooi op de foto te krijgen maar ik heb mijn best gedaan.


We gaan weer verder. Dan lopen we een klein stukje verkeerd. Het wordt snel hersteld want als er ineens geen mensen meer voor je lopen ga je je toch afvragen hebben we een pijl gemist en ja hoor een stukje terug naar de doodlopende weg. Dan overleggen we even en voor mij is het wel fijn we nemen toch de rust in Winssen. Even een bakkie en we hopen eigenlijk op een soeppie. Kees vraagt ernaar maar ze hadden er wel over gesproken om soep aan te bieden maar er werd gedacht dat het nog wat vroeg was. Nou wij vonden van niet maar goed de volgende post misschien. We vullen de waterfles en houden een sanitaire stop. Na een heerlijke koffie met stroopwafel (dank je wel trakteerder) gaan we weer verder. Inmiddels begint de mist op te trekken en komt de zon door. Willem-Anne die er vandaag niet bij is, belt en informeert hoe het gaat bij ons. Bij hem gaat het ook lekker. We lopen weer op de dijk, maar na verloop van tijd gaan we de uiterwaarden in. Hier is het droog ook al komen we nog wel bomen tegen die in het water staan.


Met Kees stel ik steeds doelen die haalbaar zijn en zo halen we aardig wat doelen in. En het is ook leuk om steeds nieuwe doelen te stellen. Het zorgt ervoor dat je aardig op je tempo blijft. Het tempo is in de loop van de dag best wat naar beneden gegaan want in het begin was ik best een beetje hoog begonnen. We lopen verder en o ja, dat vergeet ik bijna, maar ik moest natuurlijk wel het naadje uit de kous weten van de vakantie van Frits in Zweden. Want hij was in Zweden geweest bij onze nicht Nini en haar man en bij het songfestival. Heel leuk om te horen dat het goed gaat met onze nicht en dat Frits er heerlijk heeft gegeten. Frits raadt mij zeker aan om een keer naar Zweden te gaan en dan ook op familiebezoek te gaan. We houden het in ons achterhoofd!
Dan naderen we de rust bij de museumboerderij in Herveld. Hier hebben ze vast soep hopen wij. Want een wandelaar kan zeker met warm weer niet zonder soep. Al is het maar warm water met cup-a-soup. Jammer ook hier alleen koffie met eventueel een flap.
We drinken koffie en vullen de waterfles en dan gaan we weer verder. Sommige stukken van de route kennen we van de dag van Elst. We slaan een rust over omdat die wel erg snel na de vorige is en gaan……………… je raadt het nooit de dijk weer op.!!!


Bij de rust camping “De Grote Altena” gaan we op  de …….(soep maar niet heus) af. Ja er is wel soep, linzensoep en druk dat het er is en lang dat het duurt voor je aan de beurt bent. We gaan voor een ijsje!! En voor de liefhebber met slagroom. Frits en ik hebben een lachmoment. Het gaat ook best wel een beetje knullig allemaal. Maar na een heerlijk ijsje en volle flessen water gaan we verder.
We gaan de dijk af en nog even wat bospaden op, heerlijk even uit de zon en lekker in de schaduw lopen. Maar dan toch weer de dijk op. Dit is het moment voor een selfie van ons drieën.



De veranderingen en de nieuwe bruggen komen in zicht. Er is hier rond Nijmegen-Lent wel het een en ander veranderd. We gaan de “Lentloper” op en Frits probeert de stoel even uit. Zit toch niet zo comfortabel. We lopen verder en dan blijkt de route veranderd te zijn omdat er toch een stukje van de route onder water staat. We hebben de keus om de aangepaste route op te pakken of terug te lopen en de “Snelbinder” op te gaan. We kiezen voor de laatste optie. Vanaf de “Snelbinder” kunnen we de route weer aanhouden.


De finish komt in zicht! Daar drinken we nog wat en dan wordt het tijd om de trein op te zoeken. Nog even wat info over deze tocht en de statistieken:
Afstand: 41,6 km (station meegerekend). Tijd bewogen: 7:12:19 uur, tijd gestopt (incl. afmelden e.d.) 1:19:20. Gem. bewogen: 5,8 km.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten